نمایش عمومی هواپیمای الکتریکی E-Fan

یک هواپیمای سرنشین‌دار الکتریکی موفق به شکستن رکورد پروازهای ثبت شده در چند سال گذشته شد.
کد خبر: ۶۸۰۸۸۲
نمایش عمومی هواپیمای الکتریکی E-Fan

هفته گذشته هواپیمای الکتریکی آموزشی E-Fan که از سوی شرکت Airbus Group ساخته شده اولین پرواز و نمایش عمومی خود را در حضور جمعی از مقامات کشور فرانسه انجام داد. بنا بر اعلام متخصصان گروه سازنده، هدف بعدی استفاده از این فناوری ساخت دو هواپیمای الکتریکی آموزشی با اندازه‌های متفاوت در آینده نزدیک است.

شرکت ایرباس گروپ ـ که قبلا با نام EADS شناخته می‌شد ـ هم‌اکنون با کنسرسیومی از کمپانی‌های هوا فضای اروپا کار می‌کند و اولین بار این محصول را اسفند سال گذشته در فرودگاه مریگناس بوردو فرانسه به صورت اختصاصی به پرواز درآورد. این پروژه از هواپیمای الکتریکی Cri-Cri منتج شده که گروه ایرباس از آن به عنوان بستر آزمایش و آزمایشگاه پروازی برای توسعه فناوری‌های مدیریت انرژی و باتری‌های مورد استفاده در E-FAN استفاده می‌کرد. E-FAN یک هواپیمای تمام کامپوزیتی با طولی معادل 6.7 متر بوده و فاصله نوک بال‌های آن حدود 9.5 متر است. از بیرون این هواپیما شبیه یک هواپیمای جت اسباب‌بازی است.

پروانه‌ها به وسیله مجموعه‌ای از باتری‌های پلیمری لیتیوم ـ یون 250 ولتی ساخت شرکت کوکام کره جنوبی به گردش درمی‌آید. این باتری‌ها در بخش داخلی بال‌ها نصب شده و انرژی لازم برای یک ساعت پرواز را تامین می‌کنند و شارژ آنها نیز حدود یک ساعت زمان می‌برد. البته باتری‌های پشتیبانی هم داخل هواپیما تعبیه شده که برای فرود اضطراری یا روشن کردن چراغ در هوای مه‌آلود مورد استفاده قرار می‌گیرد. فناوری کلیدی مورد استفاده در این هواپیما سیستم مدیریت انرژی E-FADEC آن است که به صورت اتوماتیک سیستم‌های الکتریکی را به کار می‌گیرد. از آنجا که E-FAN یک هواپیمای آموزشی است بنا به گفته گروه ایرباس این سیستم ساده کنترل باعث کاهش حجم کار مربی و دانش‌آموز می‌شود. یکی از ترفندهای ساده به کار رفته در E-FAN چرخ‌های آن است که از دو چرخ جمع شدنی در جلو و عقب و دو چرخ اضافه زیر بال‌ها استفاده شده است. گروه Airbus قصد دارد این هواپیما را در نمایشگاه ILA Berlin و نمایشگاه هوایی فارن بروف به نمایش گذارد. گروه ایرباس در نظر دارد دو مدل از این هواپیما به نام‌های E-Fan 2.0 و E-Fan 4.0 را ـ که به ترتیب قابلیت حمل دو و چهار سرنشین را دارد، ساخته و روانه بازار کند. مدل دو نفره به وسیله باتری کار می‌کند و مدل چهار نفره برای افزایش مدت پرواز به صورت ترکیبی تغذیه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها