وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به قدرت منطقه ای ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور قدرتمند برای نشان دادن قدرت خود به ابزار نظامی و کشورگشایی نیازی ندارد.
کد خبر: ۶۸۰۴۹۷
ایران برای نشان دادن قدرتش نیاز به ابزار نظامی ندارد

به گزارش خبرگزاری‌ها، محمد جواد ظریف رییس دستگاه دیپلماسی ایران روز سه شنبه پس از دیدار ژان اسلبورن وزیر خارجه لوکزامبورگ در نشستی خبری مشترک شرکت کرد.

وی در این نشست خبری مشترک به اظهارات وزیر خارجه لوکزامبورگ درباره رعایت حقوق بشر در ایران پاسخ داد.

وزیر امور خارجه با بیان این که حقوق بشر باید هدف و نباید ابزار باشد، تصریح کرد: نمی توان با موضوع حقوق بشر انتخابی برخورد کرد، حقوق بشر مجموعه ای بهم پیوسته است از این رو از نظر ما اگر مردم کشوری با پول خودشان نتوانند دارو تهیه کنند، نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر است.

ظریف ادامه داد: اگر قرار است درمورد حقوق بشر بحث شود نباید به آن به عنوان ابزار نگاه کرد بلکه باید آن را به عنوان یک هدف و به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در اجلاس حقوق بشر در سال 1998 براساس تصمیم جامعه جهانی تصویب شد که همه حقوق به هم پیوسته باشد، از نظر ما موضوع حقوق بشر بسیار پیچیده و دارای ابعاد مختلف است.

ایران از هر حرکتی برای کمک رسانی انسان دوستانه به سوریه حمایت می کند

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه و احتمال پایان بحران در این کشور به روش های سیاسی، گفت: ما همواره اعتقاد داشته ایم که تنها راه حل برای پایان فاجعه انسانی و منطقه ای در سوریه این است که مردم این کشور اجازه داشته باشند آینده خود شان را تعیین کنند و حتما صندوق های رای بهترین روش تعیین سرنوشت توسط مردم است.

وی افزود: ما از خواست همه کشورها درباره تعیین آینده خود حمایت می کنیم و به آن احترام می‌گذاریم و امیدواریم همه اینگونه رفتار کنند.

وزیر امور خارجه با تاکید بر این که روند مصالحه در سوریه باید ادامه یابد، گفت: همه افراد و گروه هایی که به آینده سوریه دلبسته اند باید بتوانند در آینده آن نقش داشته باشند.

ظریف، گسترش افراطی گری و فرقه گرایی در منطقه را پدیده شوم و خطر جدی برای منطقه دانست و یادآور شد: افراطی گری باعث ایجاد ناامنی و بی ثباتی در منطقه شده و صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته است.

وی اظهارامیدواری کرد که از طریق یافتن راه حل سیاسی که انتخابات قسمتی از آن است امکان برخورد با افراط و خشونت و فرقه گرایی فراهم شود.

وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد که ایران به عنوان بازیگر فعال در این منطقه از هر حرکتی برای کمک رسانی انسان دوستانه واقعی و بدون اهداف سیاسی به سوریه استقبال می کند.

ظریف در مورد تحولات در سوریه نیز گفت: ما امیدواریم همه کشورها با واقع بینی به مساله حقوق بشر و بحران سوریه نگاه کنند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه آمادگی داشته و دارد تا بحران سوریه هر چه سریع تر نتیجه برسد.

وی افزود: اما آنهایی که متاسفانه راه حل بحران سوریه را نظامی می بینند و با طرفداری از گروه هایی که با ترور و خشونت مانع اجرای خواست مردم سوریه شده اند مانع اجرای خواست مردم این کشور هستند، نیاز است که یک بار دیگر واقعیات را نگاه کنند.

وزیر امور خارجه خطاب به حامیان راه حل نظامی بحران سوریه، تصریح کرد: حضور گسترده آوارگان سوری در لبنان که هفته گذشته در انتخابات ریاست جمهوری سوریه شرکت کردند را ببینند و از خود بپرسند چرا مانع این هستند که مردم سوریه خودشان تصمیم بگیرند و چرا درباره آینده سوریه پیش داوری می کنند.

ایران برای نشان دادن قدرتش نیاز به ابزار نظامی ندارد

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری اروپایی درباره مقاله وزیر امور خارجه ایران در نشریه فارین افرز و اشاره به قدرت منطقه ای ایران توضیح داد: من معتقدم ایران به عنوان کشوری که از نظر امکانات جغرافیایی، نیروی انسانی، سابقه تاریخی و استقلال سیاسی که نتیجه انقلاب و سیاست های جمهوری اسلامی است، توان بازیگری موثر در منطقه و در سطح جهان را دارد و مایل است به عنوان بازیگر جدی منطقه ای و قابل توجه در عرصه بین المللی که تمایل به گفت وگو و فهم مشترک و دستیابی به راه حل های مشترک دارد، می تواند نقش قابل توجهی را ایفا کند.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان این که این نقش در منطقه پیرامونی و به ویژه در خلیج فارس ثبات آفرین است، افزود: منطقه خلیج فارس برای ما از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

ظریف به سفر امیر کویت به ایران اشاره کرد و افزود: این دیدار آن هم بعد از 50 سال نشانگر گوشه ای از این همکاری ها است و ما امروز با کشورهای منطقه روابط خوبی داریم و امیدواریم این روابط سازنده ادامه یابد.

وی تصریح کرد: امروز ما با کشورهای منطقه روابط بسیار خوبی داریم و امیدواریم این روابط با همه همسایگان سازنده و موثر باشد.

وزیر امور خارجه یادآور شد: این تصویری است که از آینده ایران به عنوان یک قدرت در منطقه در نظر داریم، کشوری قدرتمند که برای نشان دادن قدرت خود نیاز به ابزار نظامی و کشور گشایی ندارد.

ظریف افزود: کشوری که نزدیک به سه قرن به هیچ یک از همسایگان خود تجاوز نکرده ولی هربار که مورد تجاوز قرار گرفته است با جدیت، با خودباوری و با اعتماد به نفس از خود دفاع کرده است.

وی ادامه داد: این سابقه خوب تاریخی ایجاد می کند تا ما بتوانیم نقش مهم و موثری را داشته باشیم و این نقش در جهت منافع همه کشورهای منطقه است.

ظریف یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور قدرتمند برای نشان دادن قدرت خود به ابزار نظامی و کشورگشایی نیازی ندارد.

ایران به عنوان بازیگر جدی منطقه ای تمایل به گفت و گو دارد

وزیر امور خارجه همچنین درپاسخ به سوالی درباره سطح روابط ایران و لوکزامبورگ و برنامه های ایران برای ارتقای سطح روابط با این کشور گفت: امکان همکاری های بانکی، سرمایه گذاری مشترک، فنی، مهندسی، نفت، گاز و پتروشیمی و دیگر رشته‌های تخصصی بین ایران و لوکزامبورگ وجود دارد.

وزیر امور خارجه لوگزامبورگ هم در این نشست خبری موضع کشورش در قبال سوریه را با موضع جمهوری اسلامی ایران مشترک دانست و گفت: جامعه جهانی باید کمک‌های فوری دارویی و غذایی برای مردم سوریه ارسال کند.

‍ژان اسلوبرن افزود: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر این می‌تواند نقش مثبتی در برقراری صلح و آرامش در خاورمیانه ایفا کند.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ همچنین با اشاره به گفتگوهای 1+5 با جمهوری اسلامی ایران گفت: اتحادیه اروپا و لوکزامبورگ امیدوارند این توافق در 20 ژوئیه نهایی شود و بعد از 10 سال تنش، انتقاد و تحریم، اتحادیه اروپا روابط سازنده‌تری با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

وزیر خارجه لوکزامبورگ گفت: فکر می‌کنم ایران و اتحادیه اروپا و همینطور لوکزامبورگ می‌توانند بعد از نهایی شدن توافق، زمینه‌های همکاری‌ها را گسترده‌تر کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها