سوادآموزی زندانیان بی‌سواد، در دستور کار

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اعلام برنامه‌های این سازمان برای ادامه فرآیند باسواد کردن زندانیان گفت: براساس گزارش سازمان زندان‌ها در سال گذشته 11 هزار نفر تحت خدمات سوادآموزی در زندان‌ها قرار گرفتند.
کد خبر: ۶۷۸۴۱۸
سوادآموزی زندانیان بی‌سواد، در دستور کار

علی باقرزاده افزود: زندان از نظر زمان آموزش با بقیه مراکز و مکان‌ها تفاوت ندارد، اما مخاطبان این مکان خاص هستند و نیازمند دانستن مطالبی خواهند بود که شاید افراد خارج از زندان نیاز به فراگرفتن آن نداشته باشند.

وی ادامه داد: شرایط زندان، شرایط افراد و نوع جرایم آنها متفاوت است. گاهی شرایط به‌گونه‌ای است که ناگزیر باید از بیرون زندان معلم اعزام کنیم که نهضت برای عملیاتی کردن این برنامه‌ با سازمان زندان‌ها هماهنگ شده و آنها مجوز تردد به معلم می‌دهند، بنابراین وی وارد زندان شده، تدریس می‌کند و بازمی‌گردد. اما گاهی در بین زندانیان افراد صالحی هستند که به دلیل جرایم غیرعمد همچون بدهی یا ورشکستگی در زندان به‌سر می‌برند که این افراد می‌توانند عهده‌دار آموزش بقیه زندانیان شوند و بابت این کار کمک‌هزینه دریافت کنند.

باقرزاده با بیان این‌که استقبال از سوادآموزی در زندان‌ها بسیار بالاست، اعلام کرد: براساس گزارش سازمان زندان‌ها در سال گذشته 11 هزار نفر تحت خدمات سوادآموزی قرار گرفتند.

وی همچنین به ارتباط و تعامل سازمان نهضت سوادآموزی با معاونت آموزش ابتدایی وزارتخانه در سطح ستاد و استان‌ها اشاره و از تشکیل کارگروه دائمی هماهنگی برنامه‌های سازمان نهضت سوادآموزی و معاونت آموزش ابتدایی خبر داد.

باقرزاده افزود: سیاستگذاری‌هایی انجام شده تا براساس آن نرخ انسداد ورودی بی‌سوادی، ‌جلوگیری از بازگشت افراد به بی‌سوادی و ترک تحصیل در دوره ابتدایی به حداقل برسد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان این که باید متناسب با دلایلی که به حضور نیافتن یا ترک تحصیل دانش‌آموزان منجر می‌شود تدابیری اتخاذ و راهکارهای عملی به استان‌ها داده شود، درباره جذب نیرو در سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: هم‌اکنون سیاستی برای جذب دائمی نیرو به مفهوم متداول و مرسوم گذشته نداریم.

باقرزاده افزود: ما هر سال فراخوان‌هایی را در سطح شهرستان‌ها اعلام می‌کنیم که براساس آن هر فرد دارای تحصیلات دانشگاهی می‌تواند آموزش یک، دو یا سه نفر را برعهده بگیرد. به عنوان مثال ممکن است شخصی مایل باشد آموزش بستگان نسبی یا سببی یا آشنایان و همسایگان خود را برعهده بگیرد و سرانه‌اش را نیز دریافت کند و بعد از این مرحله همکاری‌اش با سازمان قطع شود.

معاون وزیر درباره کمبود نیروی آموزشی در سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: تا زمانی که با الگوی فعلی به آموزش افراد بی‌سواد اقدام می‌کنیم نباید کمبودی داشته باشیم. البته در سطح مردان، داوطلب همکاری کمتر است و برای جبران این کمبود معمولا معلمان مرد با ما همکاری می‌کنند. هرچند حضور مردان در برنامه سوادآموزی ضعیف است، اما از روش‌های مختلفی از جمله استفاده از روحانیون مستقر در روستاها، معلمان و افراد تحصیلکرده داوطلب بهره می‌گیریم.

به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، در حالت کلی 80 درصد افراد تحت‌پوشش سازمان نهضت سوادآموزی زن هستند.

وی درباره سطح تحصیلات افرادی که وارد نهضت سوادآموزی می‌شوند، گفت: نزدیک به ده تا 11 میلیون نفر در طول سال‌های پس از انقلاب مرحله مقدماتی سوادآموزی (خواندن و نوشتن اولیه) را پشت‌سر گذاشته‌اند. همچنین هفت میلیون نفر مرحله تکمیلی (معادل سوم ابتدایی)، دو میلیون نفر دوره پایانی(چهارم و پنجم ابتدایی) و دو میلیون نفر بالاتر از پنجم ابتدایی را طی کرده‌اند.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها