نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

محکومیت حبس مردان برای عمل وازکتومی حذف شد

حضرت آیت الله خامنه ای ، رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز سیاست های کلی جمعیت را که بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت بامجمع تشخیص مصحلت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند ؛ ابلاغیه ای که گواهی می دهد مساله کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در کشور هم اکنون یکی از مهترین چالش های پیش روست و دستگاه ها و سازمان هایی که باید شرایط را برای تسهیل فرزندآوری فراهم کنند، با وجود هشدار و تاکید ایشان در اجرایی کردن دستورات شان سستی کرده اند.
کد خبر: ۶۷۵۶۷۷
جان کشور با این توصیه ها حفظ می شود

جمعیت ایران هم اکنون 77 میلیون و 528 هزار و 602 نفر است و پیش بینی می شود . بر اساس آمارهایی که سال گذشته موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور به مردم ارائه داد هم اکنون نرخ رشد جمعیت در کشورمان حدود 1.29 درصد است که هر سال جمعیتی 950 تا 1 میلیون نفری نیز به آنها افزوده می‌شود.

اعلام همین آمار بود که بر نگرانی های کارشناسان درباره آینده کشورمان دامن زد چون آنها این رقم را با نرخ رشد جمعیت در اوایل انقلاب مقایسه کردند و به نتیجه رسیدند که این رقم در سال های اخیر کاهشی چشمگیر داشته است به طوری که در آن زمان به طور متوسط دو میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می شد و حالا این رقم به نصف رسیده است.

از آن مهمتر اما کاهش نرخ باروری ، یعنی تعداد فرزندانی بود که به ازای هر مادر متولد می شوند. این رقم حدود 3 دهه پیش 6 بود که هم اکنون به 1.7 رسیده است و نگرانی ها از این است که پیش بینی می شود در چند دهه آینده به صفر برسد در حالی که اگر جمعیتی قرار باشد خودش را جایگزین کند این رقم باید دستکم 2 باشد.

خبرهای بد دیگری هم به دست مردم رسید برای مثال آنها فهمیدند که اگر وضع جمعیت کشور به همین منوال پیش برود تا سال 1415 جمعیت ایران 86 میلیون نفری می شود و می افتد روی سراشیبی تند به سمت کاهش و کار به جایی می رسد که هیچ ایرانی تازه ای ، جایگزین هموطنش که فوت می کند، نخواهد شد .

این وضعیت چند پیامد مهم دارد: نخست این که کشورمان مهاجر پذیر خواهد شد و بیگانه هایی از کشورهای دیگر جایگزین مان می شوند که عرق ملی و تعلق قلبی به کشورمان ندارند و امکان دارد تاریخ فرهنگ و منابع ملی مان را به تاراج ببرند. از سوی دیگر نیروهای جوان جایگزین سالمندان نمی شوند نیروهای کار کم می آیند و تولید ملی کاهش پیدا می کند. به این ترتیب برای فراهم کردن ساده ترین نیازهای مان هم دست به دامن خارجی ها خواهیم شد.

جالب اما اینجاست که پیش از همه این ابراز نگرانی های کارشناسان و متخصصان ، مقام معظم رهبری موضوع کاهش جمعیت کشور را مطرح کرده بودند و بارها درباره اش به مردم هشدار داده بودند و زنگ خطر را شنیده بودند اما با وجود هشدارها بیشتر مسئولانی که باید دستورات رهبری را در سطح جامعه اجرا می کردند و شرایط فرزند آوری را برای زوج ها مهیا، از خواب بیدار نشدند و تنها به شعار دادن ، بدون توجه به اجرایی کردن توصیه های رهبری بسنده کردند امروز اما رهبر انقلاب کار را یکسره کردند و سیاست های کلی جمعیت را به قوای سه گانه ابلاغ کردند تا با این دستور کار روشن ، دیگر کسی بهانه کندی اش را در حرکت به سوی تسهیل افزایش جمعیت برای مردم، پای نامشخص بودن روش اجرایی کردن توصیه های رهبری در سطح جامعه نگذارد.

محور اول سخنان رهبری مستقیماً بر مساله افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی دلالت دارد که یعنی رشد جمعیت باید به حدی برسد که نه فقط هر ایرانی تازه به دنیا آمده ای جایگزین ایرانی فوت شده باشد، بلکه همزمان با او ، چند ایرانی دیگر نیز متولد شوند. تاکید دوم ایشان بر مقوله رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد است.

واضح است که رهبری با بررسی جامعه به نتیجه رسیده اند که بسیاری از جوان ها در سن باروری، به علت مشکلات کنونی اقتصادی توانایی ازدواج ندارند و اگر برای تامین هزینه های زندگی توانمند شوند و مطمئن باشند که دولت پس از ازدواج آنها را رها نمی کند ازدواج می کنند و به این ترتیب احتمال فرزندآوری نیز بیشتر می‌شود.

محور سوم به شکل واضح تری درباره چگونگی هموار کردن راه فرزندآوری توضیح می دهد . بر این اساس رهبری دستور داده اند که هر چه سریع تر تسهیلات مناسب برای مادران بویژه مادران باردار و شیر ده فراهم شود و زوج هایی که مشکل ناباروری دارند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند تا با هزینه‌ای ناچیز ، درمان شوند.

در بند چهارم و پنجم، تاکید رهبری بر مسایل فرهنگی است. ایشان در محور چهارم بر آموزش های عمومی در خانواده ها برای درک جایگاه والای فرزندآوری و همچنین آموزش مهارت های زندگی و ارتباطی تاکید می کنند و از آن گذشته نقش خدمات مشاوره ای را بر مبنای فرهنگ و ارزش های اسلامی- ایرانی، پر رنگ می کنند و هشدار می دهند که نظام تأمین اجتماعی و خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی برای سلامت باروری و فرزندآوری باید در کشور تقویت شود. در محور پنجم هم رهبری از نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی و ایرانی می گویند و مقابله با ترویج شیوه نامطلوب سبک زندگی غربی که یکی از عواقب آن، بی علاقگی به فرزندآوریست،یادآور می‌شوند.

محور ششم گفته‌های رهبری درخواست از متولیان حوزه بهداشت برای افزایش خدمات بهداشتی و درمانی برای ارتقاء امید به زندگی است. ایشان بر تغذیه سالم جمعیت هم تاکید می کنند از این گذشته وقتی بر افزایش جمعیت تاکید می شود هدف فقط زیاد کردن جمعیت بدون توجه به کیفیت زندگی آنها و کارایی شان نیست. رهبر انقلاب جمعیتی سالم و قوی می خواهند و به همین علت بر پیشگیری از آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد در این پیام تاکید دارند. ضمن آن که به پیشگیری از سوانح، آلودگی های زیست محیطی و بیماری ها نیز ، اشاره می کنند چرا که بی توجهی به این موارد نیز کیفیت زندگی نسل بعد را تنزل می دهد.

محور هفتم بر احترام و تکریم سالمندان جامعه که شمارشان نیز رو به افزایش است تاکید دارد. چرا که به هر حال حاصل انفجارهای جمعیتی در دهه های پیشین هم اکنون در حال حرکت به سمت میانسالی و سپس سالمندی اند و بنابر این باید بستر مناسب برای تامین زندگی آنها در شرایطی ایده آل فراهم شود.

در محور هشتم رهبر معظم انقلاب به مسئولان توصیه کرده اند که جمعیت در سن کار را با انواع آموزش های حرفه ای و تخصصی توانمند کنند تا بتوانند با پیدا کردن شغلی مناسب به بلوغ اقتصادی برسند.

دلمشغولی دیگر رهبری در بند 9 خلاصه شده است که ایشان درباره باز توزیع فضایی و جغرافیایی جمعیت صحبت می کنند و تاکیدی ویژه بر مساله آب دارند چرا که آب آبادانی می آورد و اگر در همه کشور کامل تامین شود ، توزیع جمعیتی نیز در کشور متعادل خواهد شد. مهاجرت به شهرها متوقف می شود و روستاییان شیوه زندگی روستایی و کسب درآمد از زمین کشاورزی و دام را ادامه می دهند و به فرزندآوری هم مشغول می‌شوند چون طبیعتا برای تأمین نیروی انسانی که قرار است دستگیرشان در اداره زندگی روستایی باشد به فرزندان بیشتر نیاز دارند.

محور دهم نیز بر مقوله تعادل جمعیتی متمرکز شده است و رهبری تاکید می کنند که شرایط زندگی در مناطق مرزی و جزایر و سواحل خلیج فارس و دریای عمان تسهیل شود و مردم بتوانند در فضایی مناسب به کسب و کار بپردازند چراکه وقتی شرایط زندگی در این مناطق فراهم نباشد و مردم جلای وطن کنند طبیعتا به مرور زمان هویت ایرانی این مناطق تحت االشعاع قرار می گیرد و فضا برای سوء استفاده گرهای بیگانه که می خواهند به هویت ملی کشور آسیب بزنند فراهم می‌شود.

ایشان در محور یازدهم و دوازدهم علاوه بر آن که توضیح می دهند مهاجرت به داخل و خارج باید مهندسی شود یعنی بی حساب و کتاب نباشد و بر مبنای سیاست های کلی جمعیت تنظیم شود ، توصیه کرده اند که مسئولان نیروهای نخبه خارج از کشور را برای بازگشت به ایران و کار و سرمایه گذاری در آن تشویق کنند.

در محور سیزدهم، رهبری نگاهی خاص به مقوله هویت ایرانی اسلامی و انقلابی دارند که در مجموع هویت ملی مان را می سازد. دقت به این نکته اهمیت دارد که رهبری سه گزینه را برای داشتن هویت ملی مدنظر قرار داده اند که حتی ایرانیان خارج از کشور را هم پوشش می دهد. ایشان همچنین هشدار داده اند که این مقوله باید بویژه در مناطق مرز نشین که نقش مهمی در حراست و حفاظت از کشور دارد ، مورد توجه قرار گیرد.

در آخرین محور، رهبری بررسی مستمر وضعیت جمعیتی کشور و انجام پژوهش های تخصصی را در این حوزه به کارشناسان و متخصصان پیشنهاد کرده اند تا به این ترتیب کوچکترین تغییرات جمعیتی نیز گزارش شود و به گوش مسئولان برسد تا مستقیماً نتیجه اجرایی کردن طرح های شان را برای افزایش جمعیت در سطح جامعه رصد کنند.

جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
۰
۰
..... همیشه بدانیم كه اگر چرخ تولیدی كشور به خوبی بچرخد و قدرت خرید مردم و روحیه مردم برای امید به زندگی بالا رود، مطمئن باشید كه جمعیت ما نیز زیاد خواهد شد..... به فرض در شمال كشور در اثر برف زدگی جمع كثیری از مردم زندگی و واحدهای تولیدی خود را از دست دادند، فقط آمدند به این مردم وعده دادند و به وعده های خود عمل نكردند. تولید كننده امروز كشور، اعتبار جاری ندارد یعنی زندگی خود را برای احداث یك واحد تولیدی در جبه اقتصادی كشور گذاشت، اما بانك با بهره 24% برای سرمایه گذاری اساسی و همچنین دادن وام جاری نیز تا كنون بلاتكلیف مانده لذا چنین اشخاصی ورشكسته شده و ... چگونه مردم امید به آینده بهتر خواهند داشت در حالیكه زیر ساختار آینده خوبتر را در حال نابودی می بینیم.

نیازمندی ها