نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

محکومیت حبس مردان برای عمل وازکتومی حذف شد

جام جم آنلاین بررسی می کند

آقایان نماینده! راه را گم نکنید

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی امروز سه شنبه کلیات طرحی را به منظور افزایش زاد و ولد در کشور به تصویب رساندند که ماهیت بازدارندگی دارد و به دنبال آن است تا برای هر گونه اقدامی که موجب تحدید موالید در کشور می شود، مجازات حبس تعیین کند.
کد خبر: ۶۸۸۰۵۹
آقایان نماینده! راه را گم نکنید

در صورتی که این طرح به تصویب نهایی برسد، هر گونه اقدامی نظیر سقط جنین، عقیم سازی، وازکتومی، توبکتومی و تبلیغاتی که مردم را به کاهش فرزندآوری تشویق می کند، ممنوع خواهد بود و متخلفان از آن به دو تا پنج سال زندان محکوم خواهند شد.

طراحان این طرح می گویند که این اقدام را در راستای عمل به فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی و توجه به هشدارهای ایشان در زمینه جلوگیری از کاهش جمعیت جوان کشور انجام می دهند، اما اندکی تامل در محتوای طرح به روشنی نشان می دهد طراحان به جای توجه به مسائل ایجابی و ارایه امتیاز به خانواده ها برای افزایش فرزندآوری، می خواهند با استفاده از اهرم زور و فشار، این هدف را محقق سازند.

ناگفته پیدا است اگر خانواده ها نخواهند و به هر دلیل به این نتیجه برسند که نمی توانند فرزندان زیادی داشته باشند، با توجه به وفور وسایل مختلف و شیوه های ساده پیشگیری از بارداری، براحتی می توانند این هدف را محقق سازند.

این سخن حقی است که باید نگران پیامدهای خطرناک ناشی از پیرشدن جمعیت کشور و کاهش آن بود و هر چه سریعتر نیز برای آن راهی یافت، اما به نظر می رسد مهمتر از توسل به اقدامات سرکوب کننده و تعیین مجازات در این زمینه، باید راههایی برای تشویق مردم به فرزندآوری یافت.

تجربه کشورهای مختلف می تواند در این زمینه به ما کمک کند. ژاپن، آلمان، اسپانیا، ایتالیا و روسیه از جمله کشورهایی هستند که از چند سال پیش به ارایه مشوقهایی در این زمینه روی آورده اند. ارایه معافیتهای مالیاتی، پرداخت کمکهای نقدی و غیرنقدی به خانواده هایی که فرزند بیشتر بیاورند، افزایش مرخصی والدین هنگام تولد فرزند، پرداخت کمک هزینه مهد کودک و دوره های آموزشی فرزندان و توجه به دغدغه های خانوارها در زمینه اقتصادی از جمله روشهای شناخته شده ای است که در سالهای اخیر در کشورهای یادشده نتایج خوبی به همراه آورده است.

اسپانیا مثال خوبی در این زمینه است. دولت اسپانیا خانوارهایی که بیشتر از سه فرزند داشته باشند را خانواده پرجمعیت محسوب می کند و برای آنها، تسهیلاتی نظیر بخشودگی های گسترده مالیاتی، پرداخت شهریه مدارس و دانشگاهها، نیم بها شدن کرایه وسایل حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس، قطار و هواپیما و خدماتی مشابه را در نظر می گیرد. این وضعیت موجب شده است اکثریت خانواده هایی که تصمیم می گیرند فرزند داشته باشند، با سرعت شمار فرزندانشان را به سه نفر می رسانند تا بتوانند از این امتیازات بهره مند شوند.

اگرچه بحران اقتصادی اخیر باعث شده است دولت اسپانیا پرداخت پاداش نقدی 2500 یورویی را به ازای تولد هر فرزند متوقف کند، اما کشورهای دیگر همچنان به اینگونه پرداختها ادامه می دهند. برای مثال، ژاپن تا شش هزار دلار و آلمان تا 25 هزار یورو به هر خانواده پرداخت می کند که شامل دو سال پرداخت بخشی از حقوق والدین بدون نیاز به حضور آنها در محل اشتغال است. در روسیه ، به خانواده هایی که صاحب فرزند می شوند، جوایزی مانند تلویزیون یا یخچال می دهند و اگر شمار فرزندان افزایش یابد، این جایزه می تواند حتی یک خودرو باشد. دولت استرالیا نیز هنگام تولد فرزند، بسته ای را تقدیم والدین او می کند که شامل یک کارت تبریک، یک فیلم حاوی توصیه های آموزشی و تربیتی، یک بن پنج هزار دلاری و کارت بیمه پزشکی نوزاد است.

نمایندگان محترم مجلس خوب است علاوه بر استفاده از چنین شیوه هایی، راههایی را بیابند تا آن دسته از زنان و مردانی که در سایه سیاستهای تشویقی دولتهای گذشته و بصورت رایگان، به استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری نظیر عقیم سازی، وازکتومی یا بستن لوله های رحم روی آورده اند، اکنون فرصتی بیابند تا بدون هزینه یا با هزینه کمتر بتوانند بار دیگر امکان آن را بیابند تا صاحب فرزند شوند. چه بسیارهستند افرادی که امروز از این کرده خود پشیمان شده و به دنبال فرصتی هستند تا بتوانند فرزندان بیشتری داشته باشند اما هزینه های بالای پزشکی و مشمول بیمه نبودن خدمات نازایی، مانع از آن می شود که بتوانند این هدف را محقق سازند.

محمدرضا نادری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
همدان
United States
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
۰
۰
فرمایش كردید هزینه های ناباروری را كم می كنیم تامشكلات افراد كم درامد برطرف شود كم كه نشد گرانتر هم شده چرا داروهای نا باروری شامل بیمه نمی شوند چقدر به این مردم وعده دادید هزینه ivf شده چندین برابر اگر جمعیت می خواهید هزینه های درمان بارداری را رایگان كنید مجازات برای كسانی كه رایگان نمی كنند پیشنهاد كنید نه ما بی پول ها
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
۰
۰
كار بجایی رسیده كه دیگر در مسایل خصوصی مردم نیز دخالت می كنند به هیچ نماینده مجلسی این مساله كه خصوصی ترین رابطه زناشویی می باشد ربطی ندارد، دخالت كنند .اگه مشكل جمعیت رو دارید برید اول مشكلات اقتصادی را حل كنید
نجمه
United States
۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
۰
۰
به نام خدا با عرض سلام من خود دارای سه فرزند هستم و سالها كارم در رابطه با كودك بوده اما داشتن زیاد آن را توصیه نمی كنم كار بسیار سختی است و توان فرسا تنها امكانات مطرح نیست زحمت بزرك كرده أنها هم هست این جا در أمریكا إمكانات بوده أما زحمات أنها به دوش والدین است با تشكر


محمودی
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
۰
۰
به نام خدا با عرض سلام داشتن فرزند بك مساله شخصی است ترا به خدا برای این مساله تعیین تكلیف نكنید با عرض تشكر
از جاجرم
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
۰
۰
سلام به تمامی جام جمی ها خسته نباشید ... واقعا همینطوریه ...حالا ما شش هزار دلارشو نخاستیم حد اقل به كسایی كه بچه میارن یه وام بدون دردسر بدن . واقعا ما ایرانی ها خیلی قانعیم ولی نمیدونم این مسئولین چرا قدرمان رو نمیدونن یا ....... بابا این راهكاری كه گفتین (زندان و این حرفا) بخدا جواب نمیده .
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
۰
۰
خیلی عجیبه؛ بار با زور می خوان همه رو بهشت ببرن ، با زور ازدیاد موالید ، اجرای قوانین با زور . مگه عصر حجر هستیم تا حالا توجه نكردید خصلت آدمی اینه كه در مقابل زور ایستادگی میكنه ؟
margarita
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
۰
۰
چه جالب زندگی اجباری، حالا هم فرزند اجباری به جز اعمال زور كار دیگری هم بلد هستند.
شقایق
Switzerland
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
۰
۰
این نماینده های مجلس تو ایران زندگی می كنند؟ یك كنترلی چیزی بشه واقعا ! فكر كن به یكی بگی بیا بچه دار شو بهت تلویزیون میدیم مردم هم می دون میرن بچه دار می شن به خاطر تلویزیون! پس نتیجه می گیریم مردم ایران دچار كمبود تلویزیون هستند نه چیز دیگر!

نیازمندی ها