وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران گفت: کشورهای صادرکننده و مصرف کننده انرژی باید به امنیت بازار توجه کنند و سیاست نباید در این عرصه تاثیر بگذارد.
کد خبر: ۶۷۳۹۳۸
سیاست نباید بازار انرژی را تحت تاثیر قرار بدهد

بیژن نامدار زنگنه در اجلاس بین المللی انرژی که با حضور وزرای نفت و انرژی 50 کشور و روسای 15 سازمان بین المللی در مسکو برگزار شد، افزود: امنیت تقاضا از نیازهای مبرم بازار انرژی است و نباید بازار تحت تاثیر سیاست از تعادل خارج شود.

وزیر نفت گفت: در این اجلاس از کشورها دعوت شد تا برای ثبات قیمت و همچنین تعادل درعرضه و تقاضا مذاکرات دو و چند جانبه میان تولید کنندگان و صادرکنندگان و سازمان های بین المللی را تقویت کنند.

زنگنه افزود: جمهوری اسلامی ایران را به عنوان دارنده نخستین منابع گاز و سومین منابع نفت و درمجموع بالاترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان نمی توان نادیده گرفت و به دور از سیاست و تحریم باید به بازار اجازه فعالیت و کار داد.

وی تصریح کرد: ایران باید متناسب با ظرفیت ها سهم خود را در بازار انرژی ایفاء کند.

وزیر نفت همچنین با اشاره به اهمیت بهره گیری از سوخت پاک گفت: سازمان های بین المللی و مصرف کنندگان به جای سوخت های غیر پاک باید از گسترش استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت پاک حمایت کنند .

زنگنه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران سهم استفاده از گاز طبیعی را به 78 درصد افزایش داده و با این اقدام سهم بزرگی در کاهش آلایندگی زیست محیطی داشته است .

وزیر نفت در ادامه گفت : بازدهی انرژی در ایران پایین است و برای بهبود آن به همکاری سازمان های بین المللی نیاز داریم.

نامدار زنگنه در حاشیه این اجلاس با همتایان خود از روسیه ، کویت و قزاقستان نیز درباره مهمترین همکاری های دو جانبه و گسترش این همکاری ها رایزنی کرد.

به دنبال گسترش تجارت با ایران هستیم

وزیر انرژی روسیه در اجلاس بین المللی انرژی در مسکو گفت: مبادلات اقتصادی ایران و روسیه رضایت بخش نیست و به دنبال افزایش همکاری تجاری با ایران هستیم.

الکساندر نوآک افزود: متاسفانه مبادلات تجاری دو کشور به دلیل برخی مسایل از جمله تحریم با افت مواجه بوده است.

وی با اشاره به همکاری های تجاری ایران و روسیه از گذشته های دور، افزود: با دستور روسای جمهوری دو کشور درحال تدوین مکانیسم هایی برای رفع برخی موانع تجارت میان ایران و روسیه هستیم .

وزیر انرژی روسیه خاطرنشان کرد: با تدوین و اجرای این مکانیسم زمینه صادرات کالا و خدمات روسیه به ایران و متقابل از ایران به روسیه فراهم خواهد شد و در آن طرح های مشخصی از جمله در حوزه های انرژی ، برق ، استخراج نفت و گاز، تجهیزات فنی و مهندسی ، راه سازی ، صنایع غذایی و سایر بخش ها پیش بینی شده است .

در این اجلاس بین المللی که علاوه بر وزرای انرژی کشورها ، روسای سازمان کشورهای صادرکننده نفت ، کشورهای صادرکننده گاز و سایر نهادهای بین المللی انرژی حضور داشتند، نخست وزیر روسیه نیز سیاست های این کشور را درباره انرژی تشریح کرد.

مقامات سایر کشورها نیز درباره مهمترین اولویت های بازار انرژی سخنرانی کردند.

جغرافیای نوین انرژی و آینده امنیت انرژی دستور اصلی اجلاس بین المللی انرژی است که هیات های عالی کشورها درباره چشم انداز انرژی ، پسامدهای صدور منطقه ای گاز طبیعی ، قیمت گذاری و سیاست و چالش های این عرصه با هدف تامین انرژی پایدار برای همگان به مدت دو روز بحث و تبادل نظر می کنند. (واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها