امروز 18 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 8 رجب 1435 هجری و 8 می 2014 میلادی است. وقایع مهمی که در این روز اتفاق افتاده چنین است:
کد خبر: ۶۷۱۶۵۶
امروز چهارشنبه 18 اردیبهشت در تاریخ

هجری شمسی

18 اردیبهشت 1324

درپی اعلام پایان جنگ دوم جهانی توسط چرچیل‌، 101 تیر هوایی در تهران شلیک شد ودر سراسر کشور تعطیل عمومی اعلام شد.

18 اردیبهشت 1330

غلامرضا رشید یاسمی شاعر ونویسنده درگذشت.

18 اردیبهشت 1339

شورای وزیران «سنتو» با شرکت 5 وزیر خارجه در تهران تشکیل شد.

18 اردیبهشت 1350

سخنگوی حکومت ایران گفت به کشتی‌های جنگی ایران دستور داده شده که به هر هواپیمایی که فضای هوائی ایران را بر فراز جزایر تنب و ابوموسی نقض کند شلیک کنند.

18 اردیبهشت 1366

گزارش گروه کارشناسان سازمان ملل دائر بر استفاده مکرر عراق از سلاحهای شیمیایی منتشر شد.

هجری قمری

8 رجب1328

آیت ‏اللَّه "سیدعبداللَّه بهبهانی" از رهبران اصلی نهضت مشروطه به شهادت رسید. وی در حدود سال 1260 قمری به دنیا آمد. وی پس از تحصیلِ مقدمات علوم شرعی، راهی نجف اشرف گردید و در حوزه‏ی درس آیات عظام شیخ مرتضی انصاری، میرزا محمد حسن شیرازی و سید حسین کوه‏کمری شرکت جُست. سید عبداللَّه پس از اخذ اجتهاد، در سال 1295 ق به تهران مراجعت کرد و پس از فوت پدر، مقام مذهبی او را احراز کرد. سید با کمک هوش فطری و صراحت بیان، در حوزه‏ی علمی تهران به مرور به شهرت دست یافت و در شمار علمای بزرگ پایتخت درآمد. آیت‏اللَّه بهبهانی در جریان مشروطه، به همراه آیت‏اللَّه سیدمحمد طباطبایی، رهبری اصلی مشروطیت را برعهده داشت و در راه تحقق آرمان انقلابی خویش، صدمات فراوانی دید و مدتی به عتبات تبعید گشت. وی در واقعه‏ی به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی شاه قاجار، به اسارت قزّاقان درآمد و بعد از شکنجه‏های بسیار، با سر برهنه و چهره‏ی خون‏آلود و جامه‏ی پاره به باغشاه برده شد. آیت‏اللَّه بهبهانی، پس از اعلان مشروطیت، فعالانه در برگزاری انتخابات و تشکیل مجلس ملی شرکت جُست. اگرچه خود هیچ مقام دولتی را نپذیرفت ولی در همه‏ی کارها نظارتِ کامل داشت. در مجلس دوم که نمایندگان به دو گروه تندرو و میانه‏رو تقسیم شده بودند به حمایت از میانه‏روها برخاست. در این حال تندروان کمر به قتل او بستند. سرانجام آیت‏اللَّه بهبهانی، این روحانی آگاه و مجتهد مبارز و مقتدر در هشتم رجب سال 1328 ق برابر با 24 تیرماه 1289 ش در 68 سالگی توسط اشخاص نقابداری که به منزلِ او هجوم آورده بودند، به ضرب سه گلوله به شهادت رسید. از این عالم برجسته، 25 رساله در فقه به جای مانده است.

میلادی

8 می 1864

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر. صلیب سرخ، عنوان سازمانی بین‏المللی است که برای تسکین آلام بشری و حفظ و پیشرفت بهداشت عمومی، بر طبق موافقتنامه ژنو در سال 1864م و خاصه در نتیجه مساعی شخصی به نام ژان هانری دونان سوئیسی، تشکیل یافت. او در سال 1862م پیشنهاد کرد که خدمت به رنجوران و زخمی‏های نظامی، فعالیتی بی‏طرف محسوب شود. این پیشنهاد با استقبال انجمن‏های امور خیریه مواجه شد و موافقتنامه کنفرانس بین المللی ژنو در سال 1864م برای بهبود وضع مجروحان نظامی تدوین گردید. از آن پس جمعیت‏های ملی صلیب سرخ به وجود آمده و گسترش پیدا کرد. هم‏چنین به پاس تلاش هانری دونان، روز هشتم مه، سال‏روز تولد وی به عنوان روز جهانی صلیب سرخ تعیین شد. در سال 1963م، در 88 کشور جهان، جمعیت‏های ملی صلیب سرخ به وجود آمد که در مقاطع گوناگون با هدف کمک متقابل و همکاری و توسعه فعالیت‏های مربوطه، به ویژه در زمان صلح فعالیت می‏کرد. فعالیت صلیب سرخ بین‏المللی جهانی پس از پایان جنگ جهانی دوم توسعه فراوانی یافت. هم‏چنین در کشورهای اسلامی به جای صلیب سرخ، هلال احمر به عنوان نماد این سازمان به کار گرفته شد. در ایران، جمعیت شیر و خورشید سرخ فعالیت داشت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران نیز علامت هلال احمر را برای این فعالیت پذیرفت. مطابق آخرین آمار، 126 جمعیت صلیب سرخ و هلال احمر با بیش از 250 میلیون نفر عضو در سطح جهان فعالیت دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها