امروز 15 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 5 رجب 1435 هجری و 5 می 2014 میلادی است. وقایع مهمی که در چنین روزی در تاریخ اتفاق افتاده بدین شرح است:
کد خبر: ۶۷۰۳۲۷
امروز دوشنبه 15 اردیبهشت در تاریخ

15 اردیبهشت 1295

قوای روس به قصرشیرین حمله کرد.

15 اردیبهشت 1303

آیت‌الله سید‌عبدالحسین لاری از علمای برجسته عصر مشروطیت در 77 سالگی دار فانی را وداع گفت.

15 اردیبهشت 1308

سرتیپ فضل الله زاهدی به فرماندهی تشکیلات امنیتی کل کشور منصوب شد.

15 اردیبهشت 1323

تاریخی‏ترین سند مبارزه امام خمینی(ره) برای دعوت به قیام برای خدا منتشر شد.در حالی که تبلیغات مسموم علیه اسلام و روحانیت و حوزه‏های علمیه، سعی داشت در سطح وسیعی مردم را از اصول راستین اسلام دور نماید، حضرت امام خمینی(ره) در 15 اردیبهشت 1323 ش برابر با 11 جمادی‏الاول 1363 در سن چهل و دو سالگی، اولین بیانیه سیاسی خود را صادر کردند.

در این بیانیه، حضرت امام ضمن بررسی و تحلیل اوضاع گذشته، حال و آینده مردم، قیام برای خدا را تنها راه اصلاح جهان عنوان کرده که آن، فلسفه بعثت همه انبیای الهی بوده است. ایشان در ادامه، دلایل بدبختی مسلمانان و ملت ایران را تشریح می‏کنند و در قسمت دیگری، مسؤولیت سنگین علما و روحانیان را برشمرده و عواقب زیان‏بار غفلت سیاسی آنها را متذکر می‏ شوند.

در ادامه، ایشان در این بیانیه، صریحاً علمای اسلام و جامعه اسلامی را به قیام عمومی فراخواندند و نسبت به سکوت در برابر توطئه‏ های ضد اسلام هشدار دادند. مقصود امام از انتشار این بیانیه، به صدا در آوردن زنگ خطر و بیدار باشی برای طلاب جوان بود.

این اقدام، شخصیت و موضع سیاسی ایشان را بیش از پیش آشکار کرد و به تدریج زمینه حضور عده‏ای از یاران همفکر را در جمع شاگردنشان ایشان فراهم آورد. این اشخاص کسانی بودند که هسته اصلی اقدامات انقلابی سال‏های بعد را تحت رهبری معظمٌ‏له، تشکیل دادند.

15 اردیبهشت 1337

لژ فراماسونری تهران با مجوز فراماسونری انگلستان تاسیس شد.

15 اردیبهشت 1338

شاه در ضیافت رسمی کاخ باکینگهام انگلیس اظهار داشت: انگلستان در سالهای جنگ دوم جهانی تنها کشوری بود که مشعل آزادی را در برابر تجاوزگران فروزان نگه‌داشت.

15 اردیبهشت 1347

تیمور بختیار، اولین رئیس ساواک، به اتفاق دکتر شاپور زندنیا به اتهام قاچاق اسلحه در بیروت بازداشت شد.

15 اردیبهشت 1358

هفته‌‌نامه الوطن‌العربی چاپ پاریس نوشت انورسادات رئیس جمهور مصر بار دیگر به درخواست آمریکا از شاه مخلوع خواست در مصر سکونت کند.

15 اردیبهشت 1359

مردان مسلحی که روز ۱۰ اردیبهشت ساختمان سفارت ایران در لندن را به تصرف خود درآورده بودند عباس لواسانی وابسته مطبوعاتی سفارت را به شهادت رساندند .در پی این رویداد کماندوهای نیروی ویژه هوابرد انگلیس با هجوم از بام و سقف سفارت ، به گروگانگیری خاتمه دادند. در این عملیات یکی دیگر ازدیپلماتهای کشورمان به نام علی اکبر صمد زاده به شهادت رسید .

15 اردیبهشت 1362

حزب توده به دلیل خیانت به آرمان ‏های جمهوری اسلامی منحل شد. حزب توده ایران در سال 1320 ش با مرام کمونیستی تشکیل شد. اما طولی نیز نکشید که این حزب به عامل و مزدور شوروی در ایران تبدیل گشت و به همین دلیل هیچ گاه مردم مسلمان ایران از آن استقبال نکردند. حزب توده به جریان ملی شدن صنعت نفت ایران خیانت کرد و در ازای اعطای امتیاز نفت جنوب به انگلیس، خواستار واگذاری نفت شمال ایران به شوروی شد تا به اصطلاح، توازن برقرار شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فعالیت حزب توده که در زمان رژیم شاه ممنوع شده بود پس از سی سال، از سر گرفته شد. اما اعضای این حزب همچنان به تلاش برای تأمین منافع نامشروع شوروی در ایران ادامه دادند. به طوری که در اعترافات صریح رهبران حزب توده، همکاری این حزب با شوروی تأیید و حتی مطرح شد که در واقع سفیر شوروی در تهران، تصمیمات کمیته مرکزی حزب توده را تأیید نهایی می‏کرده است. در پی این اعترافات و اطلاعات به دست آمده توسط نیروهای امنیتی در مورد نقش شوروی در توطئه علیه انقلاب اسلامی، دستور اخراج هجده تن از افراد سفارت شوروی در ایران صادر شد.

پس از آن که شوروی از رسیدن به اهداف خود در ایران مأیوس شد، با همکاری عوامل داخلی خود در ارتش، در توطئه‏ای برای براندازی نظام جمهوری اسلامی شرکت کرد. اما با هوشیاری عناصر مؤمن و انقلابی در ارتش و نیروهای امنیتی، این توطئه، خنثی شد.

پس از افشای نقش حزب توده ایران در طرح کودتای شوروی علیه انقلاب اسلامی ایران در سال 1361، مسؤولان نظام جمهوری اسلامی، ادامه فعالیت این حزب را بر خلاف مصالح نظام تشخیص داده و پس از دستگیری سران آن، حزب توده را منحل اعلام کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها