کد خبر: ۶۶۷۶۴۰
خادم: یک چهره سیاسی هم در پرسپولیس نداریم

معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به انتخاب اعضای جدید هیات مدیره پرسپولیس خاطرنشان کرد: در این دوره حتی یک چهره سیاسی هم در ترکیب هیات مدیره دیده نمی‌شود و این اعضا شامل اهالی باشگاه پرسپولیس، چهره‌های اقتصادی و افراد حقوقی هستند.
امیررضا خادم پس از معرفی اعضای هیات مدیره باشگاه پرسپولیس با اشاره به اهمیت این دو باشگاه در اذهان عمومی خاطرنشان کرد: این دو باشگاه همواره اخبارشان جزو خبرهای اول ایران است و به عنوان دو باشگاه محبوب ما به عنوان وزارت ورزش موظف هستیم که به خواسته‌های عموم مردم توجه داشته باشیم و شرایط و بستر مناسب را برای حمایت از این باشگاه‌ها فراهم آوریم.

او ادامه داد: متاسفانه به هر دلیلی تاکنون به صورت مناسب شرایط حمایتی از این باشگاه‌ها صورت نگرفته و این سوال در سطح اذهان عمومی مطرح شده بود که اگر دولت پشت سر این باشگاه‌ها است پس چر از آن‌ها حمایت صورت نمی‌پذیرد و اگر دولت از این باشگاه‌ها حمایت نمی‌کند پس چرا دستور به واگذاری آن‌ها نمی‌دهد.

معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به تصویب قانونی در مجلس مبنی بر واگذاری سرخ‌آبی‌های پایتخت افزود: در سال 92 به دولت اجازه داده شده بود که این دو باشگاه را واگذار کند و در سال 93 دولت مکلف به واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود. خوشبختانه بر اساس اصل 44 قانون اساسی، جلساتی با ریاست وزیر اقتصاد، تشکیل شد و بحث انتقال بر عهده سازمان خصوصی سازی گذاشته شد و البته خصوصی سازی نیز در این بحث به صورت کاملا جدی در حال انجام وظایف خود است.

خادم افزود: در آخرین جلسه‌ای که دو هفته پیش با سازمان خصوصی سازی برگزار کردیم قرار شد تا شرایطی از سوی وزارت فراهم شود که این واگذاری در اسرع وقت انجام پذیرد. البته ما تلاش‌های خود را پیش از شروع سال جدید آغاز کرده بودیم و من به عنوان یک خاک خورده در عرصه ورزش، تمام تلاشم را انجام دادم تا با کمترین حاشیه‌ و تنش‌ها به این قضیه ورود کنم.

وی به تنش‌ها و مباحث پیش آمده در بحث واگذاری دو باشگاه پرطرفدار پایتخت اشاره کرد و گفت: البته بخش عمده‌ای از این تنش‌ها با قصد و غرض نبوده است بلکه بر اساس خصوصیت ذاتی انسان که در مقابل تغییرات مقاومت می‌کند، برخی نیز مواردی را در این زمینه مطرح کردند. در اینجا جا دارد از شخص دکتر گودرزی که در تمام این مدت از ما حمایت کردند، تشکر کنم. تصور من این است اگر کسی به جز دکتر گودرزی در این مدت عهده‌دار مسئولیت وزارت بود، با این همه هجمه و شرایطی که به وجود آمد، مطمئنا تفکری عاقبت‌اندیشانه و محافظه‌کارانه پیش می‌گرفت و جلوی این کار را احتمالا می‌گرفت و به نوعی سبب توقف آن می‌شد.

او با بیان اینکه خوشبختانه اتفاقی که در بیش از 30 سال گذشته نیفتاد، در حداقل زمان ممکن در حال رخ دادن است، اظهار کرد: امروز شاهد آن هستیم که در مدت زمان کمتر از سه ماه بستر لازم برای تامین بودجه مالی این باشگاه‌ها فراهم شده است و با ایجاد یک شرایط مناسب و آرام، می‌توان شاهد حمایت‌ها از این تیم‌ها بود. در گذشته چنین مطرح می شد که فوتبال ایران مولد نیست و مدیران ما فقط آورده دیگران را چند برابر هزینه می‌کنند و البته در این میان بسیاری نسبت به عملکرد خویش پاسخگو نیستند و در نهایت هم زمانی که هجمه‌ها به سمت آن‌ها زیاد می‌شد، با یک استعفا به کار خود پایان می‌دادند و این حجم حاشیه‌ها و هجمه‌ها را با انداختن توپ در زمین دولت از خود دور می‌کردند و به نوعی شانه خالی می‌کردند.

خادم اضافه کرد: حتی شرایطی ایجاد کردند که گویی دولت تمایلی به سرو سامان دادن وضعیت این دو باشگاه ندارد اما واقعیت این است که ما حتی تا ساعات پیش از تحویل سال هم تمام تلاش خود را کردیم تا بتوانیم بحث خصوصی سازی این دو باشگاه را سر و سامان دهیم ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد و البته پس از تعطیلات در کمترین زمان ممکن توانستیم به توافقاتی برای بستن قراردادهای خوب با حامیان مالی برای یک فصل برسیم.

معاون وزیر ورزش و جوانان همچنین به انتخاب اعضای هیات مدیره باشگاه پرسپولیس نیز اشاره کرد و گفت: این اعضا بر اساس صلاحیت و با نظر وزارت ورزش و جوانان انتخاب شده‌اند و بر خلاف نظر عده‌ای حامیان مالی این باشگاه هیچ دستی در انتخاب اعضای هیات مدیره نداشتند.

خادم اضافه کرد: بر خلاف بسیاری از دوره‌های گذشته، در این دوره در ترکیب هیات رییسه باشگاه پرسپولیس حتی یک چهره سیاسی هم دیده نمی‌شود.

او با بیان اینکه در ترکیب اعضای هیات مدیره پرسپولیس شاهد حضور سه بخش هستیم خاطرنشان کرد: بخشی از اعضای هیات مدیره جزو اهالی باشگاه پرسپولیس هستند و به نوعی بخش فنی آن محسوب می‌شوند. بخش دیگر چهره‌های اقتصادی هستند که توانمندی آن‌ها بررسی و تضمین شده است و در نهایت بخش سوم هم شامل ترکیبی است که به بخش حقوقی این باشگاه با توجه به مشکلات و معضلاتی که برایش پیش آمده مربوط می‌شود و می‌توانند به کمک سازمان خصوصی سازی به حل آن‌ها بپردازند.

خادم در ادامه گفت: با روندی که در پیش گرفته‌ایم امیدوارم پس از چند ماه مشکلات حقوقی، قراردادهای نامشخص و مسائل غیر قانونی را تعیین تکلیف کنیم و مسائل را برای آینده باشگاه به روشنی پیش ببریم. اگر در نهایت بنا بر مصلحت باشگاه و شرایط موجود، باشگاه به فروش رسید امیدوارم تا آخر فصل شرایطی پیش بیاید که باشگاهی شسته رفته و بدون بدهی و حاشیه را تحویل خریدار دهیم. اما اگر بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد با همفکری و همکاری حامیان مالی، هیات مدیره حاضر و وزارت ورزش مسیر را ادامه می‌دهیم.

وی در ادامه گفت: نکته مهمی که وجود دارد این است که در چند وقت اخیر هجمه‌های زیادی روی من بود و گفته می‌شد که توان مدیریت ندارم یا جوان هستم. نمی‌دانم چرا من همیشه جوان می‌مانم! نکته‌ای که اصل مطلب من است این که برند دو باشگاه استقلال و پرسپولیس آنقدر ارزشمند است که به جرات و قدرت می‌گویم که قراردادی بر اساس آن بسته‌ایم که هم گذشته و هم آینده باشگاه را تامین و تضمین می‌کند و شرایط مساعدی را برای آن فراهم می‌کند.

معاون وزیر ورزش در ادامه گفت: این کار، توسط تمام مدعیان مدیریت که با سفارش یا بدون سفارش وارد پرسپولیس شدند، صورت نگرفته است. امیدوارم که اسب زین کرده‌ای که در خدمت هیات مدیره بعدی گذاشته می‌شود، از فردا پاسخگوی خوبی برای طرفداران پرشمار پرسپولیس باشد.

خادم همچنین گفت: من پیشینه این مسئله را نمی‌دانم اما فکر می‌کنم که تاکنون روال به این صورت بوده که ابتدا مدیرعامل انتخاب می‌شده و سپس هیات مدیره، اما برای اولین بار هیات مدیره با حضور آدم‌هایی کاملا مستقل تشکیل شده که هر کدام ارزش و جایگاه اجتماعی خاصی دارند و حرف‌شنوی قطعی از وزارت ورزش ندارند. آن‌ها خودشان در انتخاب مدیرعامل و انتخاب کادر فنی و هزینه‌ی تیم و سایر وارد در چارچوب قانون گام برمی‌دارند.

خادم همچنین گفت: از فردا که هیات مدیره اولین جلسه‌اش را به همت ما در وزارت ورزش برگزار می‌کند، امیدوارم در همان جلسه مدیرعامل و ارکان هیات مدیره را انتخاب کنند و در نهایت به جمع‌بندی برسند که کار از پس فردا شروع شود، بدهی‌ها سامان بیابد، تیم فصل بعد تشکیل شود و با هماهنگی سازمان لیگ که بر اساس کارشناسی خودش و نه دستور ما، قرار است کار اصولی و مناسبی برای ساماندهی لیگ برتر فراهم کند، شاهد نتیجه‌ای خوب باشیم.

وی ادامه داد: تنها انتظار ما از هیات مدیره این است که از این پس هر دعوا و حاشیه‌ای در پرسپولیس هست، فقط و فقط برای برد و باخت باشد که آن هم طبیعت فوتبال است و اگر غیر از این بود، هیجان نداشت.

خادم در ادامه درباره گزینه‌های مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس گفت: این مطلب را نمی‌توانم بیان کنم اما پیشنهادهایی به هیات مدیره داده‌ایم که بر اساس آن مدیرعامل جدید را انتخاب می‌کنند. حال ممکن است مدیرعامل از اعضای هیات مدیره یا خارج از آن باشد. اما بر عکس گذشته که گفته می‌شد وزارت ورزش دخالتی در انتخاب مدیرعامل باشگاه ندارد ولی در واقع داشت، من به صراحت می‌گویم که گزینه‌های مورد نظرمان را به هیات مدیره اعلام کرده‌ایم.

در ادامه خبرنگاری از خادم درباره سرنوشت علی پروین و احتمال مدیر شدن او در پرسپولیس پرسید. خادم در پاسخ گفت: درباره آقای پروین یک بحث شخصی دارم و آن اینکه شخصا علاقه‌مند بودم او در هیات مدیره باشد و حتی با وی صحبت کردم و پیگیر موضوع هم بودم اما به نظر می‌رسید که ایشان علاقه‌مند به حضور در هیات مدیره نبودند و اگر لزومی باشد برای سایر موضوع‌ها خودشان اظهار نظر می‌کنند. شخصا می‌گویم که پروین و امثال او ارزشمند هستند و باید حفظ شوند.

در ادامه خبرنگاری از خادم خواست که درباره اسپانسر جدید پرسپولیس توضیح دهد. در این لحظه مازیار ناظمی مدیر روابط عمومی وزارت ورزش یادداشتی را به خادم داد که این شائبه را ایجاد کرد که از خادم خواسته در این باره صحبت نکند اما معاون وزیر ورزش در این باره با خنده گفت: آقای ناظمی از من خواست که یک حرف پوپولیستی بزنم که من اهلش نیستم.

وی سپس ادامه داد: مشکلی روی اعلام قرارداد ندارم اما مسئله اصلی طلبکاران باشگاه هستند که فکر می‌کنم با اعلام رقم قرارداد، آن‌ها باز هم از در و دیوار پیدایشان شود و مسائل دیگری برای تیم ایجاد کنند. برای همین اجازه می‌خواهم که در همین حد بسنده کنم. اما می‌گویم که در چارچوب قوانین و بر اساس اسناد و مدارک موجود، هیچ فردی در پرسپولیس مشکل نخواهد داشت و امیدوارم که استقلال هم از این گردونه رقابت عقب نماند چون علاقه‌مندان زیادی دارد.

وی همچنین گفت: بر خلاف آنچه مجری برنامه 90 مبنی بر اینکه کسی جرات نمی‌کند برای خرید استقلال و پرسپولیس پیشقدم شود در برنامه‌اش گفت در چند وقت اخیر آنقدر بانیان و صاحبان سرمایه از بین طرفداران پرسپولیس، مشتاقانه پیشقدم شده‌اند که با وجود به هم ریختگی‌های باشگاه و عدم تضمین آینده‌شان، می‌خواستند روی برند پرسپولیس هزینه کنند.

معاون وزیر ورزش در ادامه گفت: نکته مهمی که می‌خواهم بگویم این است که یکی از انتظارات جدی وزارت ورزش از هیات مدیره این است که از حامی باشگاه و کسی که قبول کرده بر اساس این برند کل این هزینه‌ها را تامین کند، حمایت جدی کند تا باعث شود که دیگران هم حاضر شوند به این مسئله ورود کنند.

خادم در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اسپانسر جدید باشگاه چه اسمی دارد و اینکه چه کسی قرار است مدیران سابق باشگاه را که این همه بدهی به بار آوردند بازخواست کند گفت: برند اسپانسر اسم ندارد! همچنین آن طور که می‌گفتند وزارت ورزش در دوره‌های قبل نظارتی روی کار باشگاه‌ها نداشته اما از این پس این گونه نخواهد بود. ما نظارت کامل بر نحوه عملکرد هیات مدیره خواهیم داشت و اساسا عضویت یک حقوقدان در هیات مدیره به همین دلیل است. اما پاسخگویی درباره بدهی‌ها به دستگاه‌های ذی‌صلاح برمی‌گردد و به ما ربطی ندارد.

خادم ادامه داد: مطمئنا از فردی که مورد توافق قرار می‌گیرد تا مدیریت باشگاه را بر عهده گیرد تضمین‌های لازم را می‌گیریم تا هر وقت نتوانست از پس پیشنهادات یا قول‌های خودش برآید از آن تضامین استفاده کنیم. فضای امنی در باشگاه ایجاد کرده‌ایم و ان‌شاءالله همین ماجرا در استقلال اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه درباره علت ایجاد بدهی‌های زیاد در باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس گفت: تصور کنید مدیری بدون آنکه درآمدی داشته باشد با یک بازیکن قرارداد میلیاردی ببندد. اگر از آن مدیر بپرسید که چرا این قرارداد را بسته است، خواهد گفت که بر اساس امکان و اجازه می‌توانسته این کار را انجام دهد و کارش محل اشکال نیست. در جلسه با استقلالی‌ها هم گفتم که چرا مدیران باشگاه‌ها در شرایطی که می‌دانند درآمدی ندارند هزینه می‌تراشند؟ آن‌ها مدعی بودند که در بودجه سال 92 عنوان شده که دولت باید 10 میلیارد تومان به استقلال و پرسپولیس پرداخت کند در حالی که این گونه نبود.

در ادامه خادم برگه‌ای را به خبرنگاران نشان داد و گفت: این مصوبه بودجه سال 92 است که دقیقا عنوان شده است باشگاه پرسپولیس باید 10 میلیارد و 600 میلیون تومان به حساب دولت بریزد و این مبلغ عینا به آن‌ها بازگردانده شود. همچنین استقلال باید 9 میلیارد و 997 میلیون تومان درآمد می‌داشت و به آن حساب می‌ریخت تا همین مبلغ به آن‌ها پرداخت می‌شد و این طور نبود که دولت به هر باشگاه 10 میلیارد تومان بدهد بدون اینکه آن‌ها درآمدی داشته باشند. متاسفانه آن‌ها قسمت ریختن پول به خزانه را فاکتور گرفته‌اند و بخش دومش را در نظر گرفته‌اند. حالا نمی‌دانم این را به حساب عدم آگاهی آن‌ها بگذارم یا چیز دیگر.

وی افزود: نمی‌توانیم در ورزش از فساد اقتصادی حرف بزنیم بلکه مشکل ما بیشتر در سوء مدیریت در ورزش است که البته مختص به ورزش نیست که این سوء مدیریت در نظام اجرایی ما، الی ماشاءالله وجود دارد.

در ادامه خبرنگاری از خادم پرسید که آیا هیات مدیره جدید پرسپولیس پیشینه ورزشی داشته‌اند یا خیر و نیز اسپانسر چقدر روی هزینه‌های باشگاه نظر دارد؟ خادم در پاسخ گفت: به اسپانسر ربطی ندارد که هیات مدیره چطور آن پول را خرج می‌کند چرا که این پول بر اساس برند پرسپولیس پرداخت شده است. همان طور که وقتی امتیاز تبلیغ روی پیراهن تیم فروخته می‌شود خریدار کاری ندارد که پولش کجا خرج می‌شود.

خادم در ادامه درباره میزان پرداختی اسپانسر گفت: رقم، خوب است. البته آن طور که گفته می‌شود 100 میلیارد تومان نیست چون این رقمی است که قرار است باشگاه در مقابلش فروخته شود.

او سپس با خنده گفت: پولی که اسپانسر به ما می‌دهد، یکی دو میلیارد می‌شود!

معاون وزیر ورزش در ادامه با اشاره به تک تک اعضای هیات مدیره جدید پرسپولیس گفت: از جمع اعضای جدید سیاسی و کاظم‌پور به پیشینه جدی اقتصادی مشهور هستند و مونسان به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد کیش و فردی که به پرسپولیس علاقه دارد می‌تواند به عنوان یک حامی به خوبی به تیم کمک کند. خواجه‌وند هم وکیل حقوقی است که در مشکل جدیدی که در اصفهان داشتیم و سال‌ها غیر قابل حل باقی مانده بود به ما کمک کرد و تصمیم گرفتیم که از او در هیات مدیره استفاده کنیم. سلیمی هم شهردار منطقه 21 است که فوتبالدوست است و قطعا می‌تواند به ما کمک کند.

خادم در مورد نحوه انتخاب مدیرعامل جدید باشگاه پرسپولیس خاطرنشان کرد: در نهایت اعضای هیات مدیره تصمیم‌گیرنده نهایی هستند.

معاون وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به سوالی در مورد اینکه گفته می‌شود علیرضا رحیمی یکی از گزینه‌های مطرح برای مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس است گفت: ایشان هم یکی از گزینه‌های مطرح در بین سایر گزینه‌هاست اما تنها گزینه موجود نیست. در نهایت مدیریت باشگاه پرسپولیس یا از بین هیات مدیره یا از خارج از آن تعیین می‌شود و ما در این مورد تعیین کننده نیستیم.

او همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چه زمانی تکلیف باشگاه استقلال مشخص می‌شود نیز گفت: دیروز نیز آقای قلعه‌نویی در جلسه‌ای که داشتیم تاکید نمودند هرچه سریع‌تر تکلیف این باشگاه مشخص شود و از پرسپولیس عقب نماند. ما در جلساتی که امروز و فردا و سه‌شنبه خواهیم داشت بحث در این زمینه را به صورت جدی دنبال می‌کنیم. بعد از مشخص شدن بحث اسپانسر و حمایت مالی از این باشگاه بحث هیات مدیره کار چندان دشواری نیست.(ایسنا )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها