باغ موزه قصر به دنبال جذب مخاطب

باغ موزه قصر؛ یک مکان تاریخی با دیوارهایی که رنگ اندوه بر آن نقش بسته است. بعد از تغییر کاربری زندان قصر به باغ موزه، حالا مدیر جدید این مرکز می‌خواهد این باغ را با برنامه‌های بسیار به یکی از جاذبه‌های ملی تبدیل کند.
کد خبر: ۶۶۲۷۳۴
باغ موزه قصر به دنبال جذب مخاطب

به گزارش جام‌جم، نشست خبری محمدرضا سعیدی، مدیر باغ‌موزه قصر شامگاه شنبه بیست و سوم فروردین به شکلی متفاوت برگزار شد.

در ابتدای این نشست فیلمی برای خبرنگاران به نمایش درآمد. در ادامه خبرنگاران با گذر از راهروها و هشتی‌های عمارت قجری قصر، به اتاقی که برای نشست خبری در نظر گرفته شده بود، راهنمایی شدند و سپس مدیر باغ موزه در آنجا به تشریح فعالیت‌های این‌مرکز پرداخت.

او با اشاره به شعار باغ موزه قصر در سال 1393 با عنوان «خانواده در قصر» از رایگان شدن بلیت باغ‌موزه در روزهای جمعه از ساعت 17 تا 20 برای حضور هر چه بیشتر خانواده‌ها در این مکان تاریخی خبر داد.

سعیدی از تشکیل شورای برنامه‌ریزی باغ موزه قصر با حضور برخی نخبگان کشور خبر داد. او اعلام کرد قصد دارد برنامه‌های باغ‌موزه قصر از سطح محلی به سطح شهر تهران، در ادامه به سطح ملی و در نگاه آرمانی به سطح بین‌المللی ارتقا یابد. به گفته سعیدی بر همین اساس یک برنامه بین‌المللی با حضور 30 کشور تیرماه امسال برگزار می‌شود.

مدیر باغ موزه قصر برنامه‌های مناسبتی ماهانه را از دیگر برنامه‌های این مرکز برشمرد و در این ارتباط از برگزاری برنامه‌هایی مانند بزرگداشت عطار در فروردین، بزرگداشت فردوسی و روز جهانی موزه در اردیبهشت، برگزاری مراسم روز بعثت رسول اکرم و برنامه‌های چهاردهم و پانزدهم خرداد و نیز روز جهانی صنایع دستی در خرداد ماه، دومین دوره سمپوزیوم نقاشی در اسفند و همین طور سمپوزیوم تصویرسازی با موضوعات مرتبط با باغ موزه قصر نام برد.

برنامه «از گلستان تا قصر» با مشارکت کاخ گلستان و باغ موزه قصر، تلاش برای احیای دوباره «برج جن» و ساخت هتلی در این باغ‌موزه برای اسکان شبانه مردم در باغ موزه قصر به منظور تجربه اقامت شبانه در این محل تاریخی از دیگر برنامه‌هایی بود که سعیدی از آنها نام برد.

به گفته او قرار است فاز دوم باغ‌موزه در ضلع شرقی آن نیز کلید بخورد که مجموعه فروشگاه‌های صنایع دستی و محصولات فرهنگی، مکانی برای تمرین و اجرای تئاتر (بلک باکس) مجموعه‌های اداری و پارکینگ طبقاتی را در برمی‌گیرد.

این مدیر بازدید هفتگی از باغ‌موزه قصر را بین 120 تا 150 نفر عنوان کرد و گفت قصد دارد بازدیدکنندگان بیشتری را به این مرکز بکشاند. بعد از صحبت‌های مدیر باغ‌موزه قصر، خبرنگاران از برخی بخش‌های باغ موزه دیدن کردند و به تماشای اجرای سه بعدی روی بنای قصر پرداختند.

حالا با چنین پیشینه تاریخی باغ موزه قصر به یک مکان تاریخی و فرهنگی تبدیل شده است و عموم مردم از اقصی نقاط کشور می‌توانند علاوه بر بازدید از بخش‌های تاریخی این مکان و سلول‌هایی که یاد برخی از محبوسان را تداعی می‌کند، از مجسمه‌های بسیار این مرکز، برنامه نمایش سه بعدی روی جداره‌های قصر و ساختمان خاطره برانگیز این‌مکان دیدن کنند.

سازنده زندان، نخستین زندانی

در زمان ریاست سوئدی‌ها بر شهربانی (نظمیه) تهران، زندان نظمیه در محل اداره شهربانی (بخشی از وزارت امور خارجه فعلی) در میدان توپخانه قرار داشت.

این زندان مرکب از دو یا سه اتاقک کوچک معروف به حبس نمره یک و چند اتاق و یک زیرزمین برای زندانیان عمومی بود. با تشکیل حکومت رضاشاه، محل قبلی پاسخ خیل عظیم زندانیان را نمی‌داد بنابراین سرتیپ درگاهی، رئیس نظمیه تقاضای یک محل وسیع برای ایجاد زندان تهران را کرد.

محلی که برای این‌کار در نظر گرفته شد، قصر قاجار بود که دارای ساختمان‌های قدیمی و وسیع و متروکه بود. این مجموعه که در سال ۱۱۶۸ خورشیدی ساخته شده بود، محل مناسبی برای ایجاد زندان تشخیص داده شد و در یازدهم آذر ۱۳۰۸ به دست رضا شاه افتتاح گردید.

بسیاری از چهره‌های سرشناس تاریخ معاصر در این زندان حبس کشیده‌اند. نخستین زندانی زندان قصر، سازنده آن یعنی سرتیپ درگاهی بود که تنها دو روز بعد از همراهی رضا شاه در مراسم افتتاح زندان، در همان زندان محبوس شد.

قوام‌السلطنه، صارم‌الدوله، صولت‌الدوله، عبدالحسین تیمورتاش، بزرگ علوی، علیمردان خان بختیاری، 53 نفر و همچنین امیرعباس هویدا از سرشناس‌ترین زندانیان این مکان بوده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها