مبتلایان به فشارخون پیاده روی کنند

عضو هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ورزش های ایروبیک مانند شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری مناسب ترین فعالیت برای کنترل فشار خون است، گفت: به افراد مبتلا به عارضه پرفشاری خون توصیه می شود روزانه 30 دقیقه پیاده روی داشته باشند.
کد خبر: ۶۶۲۴۷۴
مبتلایان به فشارخون پیاده روی کنند

دکتر اسماعیل شریعت با تاکید بر ضرورت پرهیز از مصرف نمک برای کنترل و پیشگیری از عارضه پرفشاری خون، افزود: میزان مصرف نمک در کشور از حد استاندارد جهانی بیشتر و حدود شش تا هفت گرم در روز است.

وی گفت: در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مصرف بیش از حد نمک سبب تشدید این عارضه و نگه داشتن آب و نمک در بدن می شود، در نتیجه حجم خون در گردش افزایش می یابد.

عضو هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه فشارخون به میزان برون ده قلب و مقاومت عروق محیطی بستگی دارد، افزود: برون ده قلب به تعداد ضربان قلب و حجم ضربه ای وابسته است؛ با افزایش حجم مایعات در عروق برون ده قلب و در نتیجه حجم در گردش افزایش می یابد.

شریعت، پرفشاری خون را از بیماری های شایع در سیستم قلب و عروق عنوان کرد و گفت: از این عارضه به عنوان قاتل خاموش یاد می کنند چون در ابتدا بدون علامت و سرو صداست و به ارگان های بدن مانند مغز، قلب، کلیه و شبکیه چشم حمله می کند.

به گفته وی، سکته قلبی، مغزی، کوری و نارسایی کلیه، از عوارض پرفشاری خون است و این عارضه بر دو نوع اولیه و ثانویه است.

عضو هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: 90 تا 95 درصد از عارضه پرفشاری خون از نوع اولیه و بدون علت خاصی است و تنها در پنج درصد موارد فشار خون از نوع ثانویه است.

شریعت مهمترین علل موارد فشار خون از نوع ثانویه را بیماری های کلیه، مصرف قرص های ضد بارداری و اختلال در بخش مرکزی غده آدرنال عنوان کرد.

وی در تعریف فشار خون گفت: زمانی فرد به عارضه پرفشاری خون مبتلاست که فشار سیستول بیشتر از 140 و فشار دیاستول بیشتر از 90 باشد؛ در تقسیم بندی دیگر به فشار خون سیستول زیر 160 و دیاستول کمتر از 95 عارضه پرفشاری خون با گرید یک گفته می شود.

شریعت افزود: همچنین به فشارخون سیستول کمتر از 180 و دیاستول کمتر از 100 فشارخون با «گرید 2» گفته می شود و از این میزان بالاتر را فشارخون با «گرید 3» گفته می شود.

عضو هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در موارد اورژانس، فشار خون سیستول به بیش از 240 تا 260 میلیمتر جیوه افزایش می یابد، افزود: در این موارد خطر خونریزی مغزی و نارسایی قلبی وجود دارد.

شریعت گفت: عارضه پرفشاری خون درمان قطعی ندارد و باید با آموزش این عارضه را کنترل کرد.

عضو هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: مهمترین موضوع در کنترل پرفشاری خون تغییر الگوی زندگی است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها