چه موافق باشیم چه مخالف، «نوروز»، بهار گردشگری ایران است؛ زمان خوبی برای سفر ایرانیان. کسانی که فراغت طولانی تعطیلات را بهترین فرصت برای سفر می‌دانند و راهی جاده‌ها می‌شوند. در این تعطیلی بیست روزه اما گردشگری ایران نه تنها تعطیل نبود که پرکارتر از هر زمان دیگری در سال فعالیت می‌کرد.
کد خبر: ۶۶۰۹۱۵
رونق گردشگری در تعطیلات

در تعطیلی رسانه‌های مکتوب و اغلب رسانه‌های مجازی نگاهی کردیم به اتفاقات مهمی که در حوزه گردشگری در این روزها افتاد. از اتفاقات تلخی چون ادامه تخریب بافت‌های تاریخی گرفته تا ثبت رکوردهای گردشگری در این تعطیلی بیست روزه ناب!

54 میلیون سفر در 13 روز

ارائه آمار از میزان تعداد سفر در روزهای نوروز همیشه جزو اولین بحث‌های مطرح شده در حوزه گردشگری در بعد از تعطیلات است. این بار هم طبق روال سابق این اتفاق افتاده است و مسئولان گردشگری ایران از به ثبت رسیدن 54 میلیون و 254 هزار و 32 نفر ـ شب اقامت در سامانه آمار ستاد هماهنگی خدمات سفر تا پایان سیزدهم فروردین ماه جاری خبر دادند. مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در روزهای پایانی تعطیلات به اسفراین رفته بود تا از نزدیک کشتی با چوخه این شهر را ببیند، درباره این آمار گفت: از این تعداد حدود 4.35 درصد از اقامت هموطنان در هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و مهمانپذیرها بوده است. آمار دیگری که او به آن اشاره کرد مربوط به بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی شهرها بود. به گفته او بر اساس آمار اخذ شده از این مراکز بیش از 21 میلیون نفر از آغاز تعطیلات تا پایان دوازدهم فروردین در سراسر کشور از اماکن دیدنی بازدید کرده‌اند.

«مین» زیر پای گردشگران

دومین روز از فروردین تعدادی از گردشگرانی که برای بازدید از کلوت‌های شهداد راهی این منطقه شده بودند روی مین رفتند تا یکی از آنها جان خود را از دست بدهد. این نکته از آنجایی مهم است که این اتفاق در مسیر معمولی آنها و مسیر پر رفت و آمدی افتاده است و به گفته یکی از دوچرخه‌سوارانی که همراه این گروه بوده است، انفجار مین‌ها در فاصله نزدیکی از جاده آسفالته بوده است؛ مین‌هایی که به جا مانده از دهه 60 است و قرار بود زیر پای قاچاقچیان مواد مخدر منفجر شود! البته اشرار و قاچاقچیان معمولا از میانه‌ دشت ریگی در کویر لوت مرکزی رفت و آمد می‌کردند و لاجرم برای مقابله با آنها در بعضی از نقاط لوت، باید این مین‌ها را کار گذاشته‌می شدند.

تخریب پشت تخریب

تجربه ثابت کرده است آنهایی که با آثار قدیمی، ارزشمند و تاریخی میانه خوبی ندارند و به‌خاطر قانون‌های منع‌کننده بناها را نمی‌توانند بکوبند و از نو بسازند، از فرصت تعطیلات برای انجام کارهای مورد نظر خود استفاده می‌کنند.

باغ و عمارت جواهری که پیش از این بارها از سوی دوستداران میراث فرهنگی بر حفاظت از آن تاکید شده بود در روزهای ابتدایی سال تخریب شد. خانه جواهری همدان یکی از بناهای منحصربه فردی بود که در اوایل دوره پهلوی اول و اواخر قاجاریه ساخته شد و اکنون از سوی مالکان تخریب شد. این خانه در مجاورت جاده قدیم دره مرادبیک و در کنار میدان بیمه در میان باغ بزرگی قرار داشت که در سال‌های اخیر درختان آن بریده شده بود. اما حالا مالکان با استفاده از فرصت تعطیلات نوروز آن را به طورکامل نابود کردند. این تنها تخریب این شهر تاریخی نبود زیرا چند روز بعد تلاش فعالان مدنی همدان و امضای هنرمندان و هنردوستان هم نتوانست باغ و عمارت بدیع‌الحکما را نجات دهد و بخشی از عمارت بدیع‌الحکما هم تخریب شد. باغ و عمارت بدیع‌الحکما از جمله آثار تاریخی و طبیعی همدان به شمار می‌رود که با مساحتی حدود 62 هزار متر باغ، یک عمارت قاجاری و قنات تاریخی، در جاده قدیم دره مراد بیک واقع شده است.

شمال و جنوب در صدر

از مقاصد سفر می‌توان بسیاری از نظام‌ها را استخراج کرد. به این مفهوم که می‌توان برای بسیاری از مقاصد اصلی سفر ایرانیان برنامه‌ریزی کرد و ضعف‌هایشان را پوشاند و برای بسیاری دیگر ظرفیت‌های گردشگری‌اش را در نظر گرفت و .... اما یکی دیگر از این اصولی که می‌توان به واسطه مقاصد اصلی سفر به دست آورد «فرهنگ سفر» است. یکی از اولین نکته‌های تغییر در فرهنگ سفر همین مقاصد سفر است.

امسال بنا به اعلام رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، استان‌های مازندران، خوزستان، هرمزگان، گیلان، فارس، اصفهان و خراسان‌رضوی به‌عنوان برترین استان‌های کشور از نظر تعداد نفر ـ شب اقامت معرفی شدند. با نگاهی به این آمار می‌توان دریافت که آرام آرام سفر به شهرهای شمالی برای ایرانیان جذابیت خود را از دست می‌دهد و آنها دیگر فقط به شمال فکر نمی‌کنند. استان‌های مازندران و گیلان مدت‌هاست که مقصد اصلی سفر است اما در این فهرست می‌توانیم خوزستان و هرمزگان را ببینیم که جزو مقاصد مهم سفرهای نوروزی بوده‌اند. کاش بتوانیم ظرفیت‌های این استان‌ها را در نظر بگیریم تا پاسخی داده باشیم در برابر استقبال ایرانیان از این مناطق.

مدال‌های قهرمان کشتی جاذبه جدید گردشگری

فردین معصومی، کاپیتان پیشین تیم ملی کشتی آزاد کشور به پاس قدردانی از عوامل اجرایی ستاد هماهنگی خدمات سفر استان گیلان، مدال‌های قهرمانی خود را به موزه رشت اهدا کرد. این قهرمان کشتی، گیلان را از مستعدترین مناطق برای گردشگری ورزشی می‌داند و می‌گوید: با توجه به مسافرت به بیش از 60 کشور دنیا، طبیعت گیلان قابل قیاس با هیچ یک از آنان نبوده و حتی گیلان قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ورزشی دنیا را دارد.

خاموشی ایران در ساعت زمین

مراسم «ساعت زمین» ششم فروردین از سوی سازمان ملل متحد در سراسر جهان برگزار شد. به گزارش مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، در این مراسم برنامه خاموش کردن چراغ‌های اصلی بین ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی انجام شد. امسال شیراز با خاموش کردن چراغ‌های دروازه قرآن و چراغ‌های خانه‌ها و مکان‌های عمومی همگام با جهان به رویداد ساعت زمین پیوست. چراغ‌های پل تاریخی اصفهان نیز همزمان با شروع ساعت زمین و همگام با سراسر جهان، از ساعت 20 و 30 دقیقه به مدت 30 دقیقه خاموش شد. برج میلاد و برج آزادی در تهران نیز با خاموش کردن چراغ‌های خود به این مراسم پیوستند.

ساعت زمین رویدادی است که صندوق جهانی حیات وحش آن را سازماندهی کرده است.

این رویداد با هدف مصرف بهینه انرژی و پیشگیری از تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین ساعت 20 و 30 دقیقه آخرین شنبه ماه مارس برگزار می‌شود که به مدت یک ساعت مردم به خاموش کردن وسایل برقی غیرضروری و حتی چراغ‌های خانه خود اقدام می‌کنند.

ایران، نخستین بار از سال 91 با خاموش کردن چراغ‌های برج میلاد به این اقدام پیوست./ ضمیمه چمدان

علی محزون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها