درمانگاه مشاغل

سلامت استخری‌ها

کم نیست شغل‌هایی که در جامعه زیاد به چشم نمی‌آید، اما افراد زیادی به واسطه آن امرار معاش می‌کنند.
کد خبر: ۶۵۹۶۲۸
از سلامت، نگهبانی کنید

نگهبانی هم یکی از همین حرفه‌هاست که سختی‌های خاص خود را دارد و مربوط به یک جای خاص نیست؛ از کار در رستوران و شرکت و کارخانه گرفته تا بیمارستان و ساختمان و... که تقریبا آسیب‌های شغلی مشابهی دارند.

شیفت شب علیه سلامت

هرچند بسیاری از نگهبان‌ها در طول روز کار می‌کنند و شب‌کار نیستند، اما نگهبانانی که در شیفت شب مشغول به کارند، معمولا وقت تفریح و وقت گذاشتن با خانواده و فامیل را ندارند و متاسفانه گاهی اوقات همین موضوع می‌تواند دردسرساز باشد و باعث بروز بدخلقی، افسردگی، عصبانیت و اختلافات خانوادگی شود.

خطرات مسئولیت‌پذیری

بعضی از مواقع کارفرمایان به دلایل مختلف از بیمه کردن افراد نگهبان خودداری می‌کنند و به همین دلیل هم مشکلات بیمه‌ای مشکل‌آفرین می‌شود.

این در حالی است که نگهبانی یک حرفه تمام وقت به حساب می‌آید و مسئولیت‌پذیری زیادی را می‌طلبد و همین ویژگی شغلی، تنش‌های کاری و استرس فرد را افزایش می‌دهد.** امان از خستگی‌های مفرط

بسیاری از نگهبانان (آنهایی که شبانه‌روزی نیستند) هر روز مسافت زیادی را از خانه تا محل کار و برعکس طی می‌کنند، ساعت‌ها در ترافیک می‌مانند و در معرض هوای آلوده و گرما و سرما قرار می‌گیرند و به همین دلیل زمینه بروز خستگی مفرط و استرس مزمن در آنها فراهم می‌شود. از طرفی، همین خستگی و کمبود وقت فرصتی برای انجام چکاپ‌های دوره‌ای پزشکی برایشان باقی نمی‌گذارد و متاسفانه گاهی پیشرفت یک بیماری قابل پیشگیری، سلامتشان را به خطر می‌اندازد.

امان از این نشستن و ایستادن طولانی

گروهی از نگهبانان به واسطه نوع شغل‌شان مجبورند ساعت‌های طولانی بدون استراحت بایستند و نگهبانی دهند. به همین دلیل هم در معرض آسیب‌های ستون فقرات، گردن‌درد، کمردرد، پادردهای مزمن بویژه هنگام خواب و استراحت و آرتروز قرار می‌گیرند.

اگر شما هم جزو این افراد هستید، توصیه می‌شود به محض این که سرتان خلوت شد برای چند دقیقه هم که شده بنشینید و استراحت کنید. به جای ایستادن در یک نقطه خاص هم هر چند وقت یکبار قدم بزنید.

البته گاهی اوقات نشستن‌های طولانی‌مدت و قوز کردن‌های مداوم نگهبانان کار دستشان می‌دهد و علاوه بر بروز چاقی و بیماری‌های ناشی از آن مثل دیابت، مشکلات قلبی ـ عروقی و... باعث بروز کمردردهای مزمن در آنها می‌شود.

بنابراین نباید فراموش کنید نشستن و ایستادن طولانی‌مدت خطرناک است و اگر می‌خواهید دچار مشکل نشوید باید حد تعادل را رعایت کنید.

تینا گلناری - کارشناس بهداشت حرفه‌ای

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها