بخش زیادی از شالیزارها و باغ های چای به ویلا تبدیل شده ا ست

نگرانی وزیر کشاورزی از تغییر کاربری اراضی شمال

وزیر جهاد کشاورزی از ادامه روند تغییر کاربری اراضی شمال کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد که منافع سرمایه‌گذاران، کشاورزان و حتی مسئولان در استان‌های شمالی کشور در تغییر کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی به ویلاسازی است.
کد خبر: ۶۵۵۹۹۰

به گزارش ایرنا، محمود حجتی با بیان این که، از تغییر کاربری منابع طبیعی عده‌ای در کوتاه‌مدت سود می‌برند، اما ضرر اصلی متحمل کشور و منابع ملی می‌شود که تجدیدپذیر نیست، افزود: تاکنون بخش عمده‌ای از اراضی منابع طبیعی، اراضی شالیزاری و باغات چای شمال کشور از عرصه تولید خارج و به ساختمان و ویلا تبدیل شده است.

وی با بیان این که، برای خروج از این وضع به کمک‌های وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی نیاز داریم تا با تدبیر و چاره‌اندیشی بتوانیم جنگل‌های ارزشمند شمال کشور را از خطر نابودی نجات دهیم، گفت: در این راستا باید در برخی مناطق شمالی کشور با مدیریت ویژه، شهرک‌هایی را برای سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و ساز ایجاد کرد تا کمترین آسیب متوجه منابع طبیعی و اراضی کشاورزی شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که، براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار است از اراضی زیرکشت گندم 900 هزار هکتار کاسته و به کشت کلزا اختصاص یابد، افزود: طی سال‌های گذشته خودکفایی روغن در حدود 14 درصد بوده است که براساس برنامه‌ریزی سالانه این رقم می‌بایست افزایش می‌یافت، اما طی سال‌های گذشته تولید کلزا در کشور کاهش یافته است.

حجتی ادامه داد: افزایش سطح زیرکشت کلزا به دلیل محدودیت آب و بیلان(تراز) منفی که در کشور بویژه منطقه ارومیه و رفسنجان وجود دارد، میسر نیست و به همین خاطر 6.5 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور به گندم اختصاص یافته است . اگرچه در برخی کشت‌های آبی بد مصرفی وجود دارد و بسیاری از زمین‌های دیم نیز قابل تولید نیست.

وی با بیان این‌که با کاهش سطح زیر کشت گندم و استفاده از فناوری می‌توان گندم مورد نیاز کشور را تامین کرد، گفت: همچنین در تلاشیم برای تامین بخشی از روغن مورد نیاز کشور، توسعه کشت زیتون در اراضی شیب‌دار را گسترش دهیم. اگر کسری وجود داشته باشد، باید این محصولات را وارد کنیم.

وی به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای تولید خوراک دام و طیور در سال 93 اشاره کرد و افزود: عمده واردات نهاده‌های دامی کشور ذرت و سویاست و خودکفایی کشور در دانه‌های روغنی حدود 6 تا 7 درصد است؛ به همین دلیل کنجاله حاصل از آن برای خوراک دام نیز تامین نمی‌شود، از سوی دیگر سرانه مصرف روغن در کشور بالاست و بنابراین سهم دام و طیور از این تولیدات بسیار کم می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که شرایط اقلیمی تعیین‌کننده کشت در کشور است، تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی، امکان کشت کلزا و تبدیل آن به کنجاله برای مصرف دام و طیور وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی به سیاست‌های تولید ماشین‌آلات بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های بسیاری در مکانیزاسیون کشاورزی وجود دارد که مورد استفاده قرار نگرفته است که با ایجاد خط اعتباری و تفاهمنامه با بانک کشاورزی، صنایع تولیدی و بهره‌برداران، تولید ماشین‌آلات کشاورزی مانند کمباین و تراکتور فعال شد علاوه بر نیازهای داخل در ایجاد اشتغال نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی درباره سیاست‌های واردات و صادرات نیز تصریح کرد: گرچه قانون اختیار داده که موردی هم واردات کنترل شود، اما برنامه کنترل از طریق تعرفه خواهد بود و طوری تنظیم می‌شود که قیمت محصول وارداتی از قیمت تولید داخل پایین‌تر نباشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها