خطیب نماز جمعه تهران در انتقاد از حواشی سفر اشتون:

امام زمان بیاید گردن آن اراذل و اوباش را می زند

اقتصاد مقاومتی به عنوان الگویی متعال و ارزشمند در گام نخست اجرای خود با برداشت‌های نادرستی روبه‌روست که لازم است پیش از هر حرکتی، قید و بند تصورات اشتباه از پایش برداشته شود. در نتیجه همین برداشت‌های ناصحیح است که بخشی از بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در جمع مسئولان، فعالان اقتصادی و مدیران مراکز علمی، رسانه‌ای و نظارتی به تصحیح این اشتباهات اختصاص می‌یابد.
کد خبر: ۶۵۴۸۵۹
نسخه شفا بخش ​اقتصاد

برخلاف تصور اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست بلکه اقتصادی است متعالی که اجرای آن، «بهبود رشد اقتصادی، تولید ملی، عدالت اجتماعی، اشتغال، تورم و رفاه عمومی» را به دنبال خواهد داشت.

اقتصاد مقاومتی نسخه‌ای موقت برای گذار از دوران تحریم‌ها نیست، بلکه الگویی است جامع و مانع و ملهم از ظرفیت‌های بی‌بدیل منابع طبیعی و منابع انسانی کشور که شاکله اصلی «الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» را تشکیل خواهد داد و در میان‌مدت می‌بایست اهداف «سند چشم‌انداز 20 ساله» کشور را تامین کند. نسخه موقت و زودگذر مطمئنا نمی‌تواند در جامعه، «حماسه اقتصادی» به‌وجود بیاورد.

اقتصاد مقاومتی به هیچ عنوان به دنبال بستن درهای اقتصاد ایران به دنیا نیست. تعامل سازنده با دنیا با «نگاه به بیرون» و البته با اتکا به «توان داخلی» اتفاقا از مهم‌ترین ویژگی‌های اقتصادی مقاومتی است.

رویکرد درونزای برونگرا در اقتصاد مقاومتی این انعطاف را به اقتصاد ایران خواهد بخشید که در عین تعامل مثبت و سازنده با اقتصاد جهانی، در صورت هر شیطنتی از سوی کشورهای غربی و اعمال یا تشدید تحریم، دچار غافلگیری استراتژیک نشده و بی‌توجه به کارشکنی‌ها بتواند بدون تکانه‌های شدید به مسیر خود ادامه دهد.

همین تلقی‌های اشتباه باعث شده است تا جامعه علمی و دانشگاهی کشور، نتواند همگام با انتظاراتی که از آن می‌رود، در تبیین و تحلیل ابعاد اقتصاد مقاومتی به راه انداختن «نهضت نرم‌افزاری» در این زمینه به پیش برود.

شاید لازم باشد مسئولان دستگاه‌های مختلف و نیز روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های اقتصاد، متن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را با قلم درشت و در صفحاتی با قطع بزرگ چاپ و تکثیر کنند و در معرض دید عموم کارکنان و دانشگاهیان قرار دهند تا کسانی که هنوز فرصت نکرده‌اند متن کامل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را مطالعه کنند، یک بار هم که شده مروری بر این متن داشته باشند.

البته از انصاف نباید گذشت که ما رسانه‌ها هم هنوز نتوانسته‌ایم درخصوص «گفتمان‌سازی» و ارائه تصویری صحیح از این مفهوم ارزشمند و متعالی اقدام درخور توجهی انجام دهیم و تبیین کنیم که اقتصاد مقاومتی را باید با عینک «مقاوم‌سازی اقتصاد» نگاه کرد.

حمید اسدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها