سازمان تأمین ‌اجتماعی در پاسخ به سؤال بیمه‌شدگان درخصوص شرایط افراد تحت ‌تکفل بیمه‌شده اصلی برای استفاده از خدمات درمانی، افراد تبعی واجد شرایط را اعلام کرد.
کد خبر: ۶۵۲۲۶۱
شرایط افراد تحت ‌تکفل بیمه‌شده اصلی برای استفاده از خدمات درمانی

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، همسر بیمه‌شده، فرزندان ذکور بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران (تا پایان سن 22 سالگی) و پس از آن درصورت اشتغال به تحصیل طبق ارائه گواهی معتبر از مؤسسات رسمی و آموزشی و یا ازکارافتادگی کلی تأییدشده توسط کمیسیون‌های پزشکی و فرزندان دختر به شرط آنکه ازدواج نکرده و شاغل نباشند از افراد تحت‌تکفل بیمه‌شده هستند که می‌توانند به تبع وی از خدمات درمانی استفاده کنند.

بر این اساس، پدر و مادر بیمه‌شده درصورتی می‌توانند تحت‌تکفل او محسوب شوند که سن پدر از 60 سال و سن مادر از 55 سال تمام بیشتر باشد و یا اینکه به تشخیص کمیسیون پزشکی ازکارافتاده کلی باشند، معاش آنها توسط بیمه‌شده تأمین و در هرحال از هیچ صندوق بیمه‌ای مستمری دریافت نکنند به تبع فرزند بیمه‌شده خود قادر به بهره‌مندی از خدمات درمانی نزد واحدهای ملکی سازمان تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور خواهند بود.

درباره افراد تحت‌تکفل بیمه‌شده زن که می‌توانند به تبع وی از خدمات درمانی استفاده کنند می‌توان به شوهر بیمه‌شده زن درصورتی که معاش او توسط بیمه‌شده زن تأمین شود و سن او از 60 سال بیشتر و یا طبق نظر کمیسیون پزشکی ازکارافتاده کلی باشد و فرزندان بیمه‌شده زن (دختر/پسر) درصورتی که شوهر وی تحت‌پوشش نظام حمایتی خاصی نبوده و یا حضانت فرزندان از طریق مراجع قانونی به مادر واگذار شده باشد و یا پدر در قید حیات نباشد اشاره کرد.

همچنین پدر و مادر بیمه‌شده زن با همان شرایطی که برای والدین بیمه‌شده مرد بیان شد می‌توانند از خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی بهره‌مند شوند.

گفتنی است درصورت تأیید تحت‌تکفل بودن پدر، مادر یا شوهر از سوی واحد اجرایی سازمان تأمین‌اجتماعی، این افراد به عنوان عائله، تحت‌تکفل بیمه‌شده قرار می گیرند و درصورت فوت بیمه‌شده اصلی به نسبت سهام مقرر در ماده 83 قانون تأمین‌اجتماعی، از مستمری بازماندگان برخوردار خواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
اژدر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
۰
۰
مادرمن بعلت فوت پدرتحت تكلف من بوده حالااوازدواج كرده وازتكلف من خارج شده آیاهدیه شامل من یامادرم میشودیانه؟
مرتضی
-
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
۰
۰
سلام میخواستم بدونم كه حكم كسی كه با توجه به ازدواج كردن و داشتن دو فرزند با داشتن دو شناسنامه اصلی و المثنی مدت 10 سال از مستمری مادر استفاده میكند چیست ؟
فرشته
-
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
۰
۰
با سلام
من مستمری بگیر مادرم هستم كه فوت شدند و حقوق و بیمه ایشان را دریافت میكنم ولی الان مدتیه كه خودم شاغل شدم و بیمه تامین اجتماعی هستم و چون فهمیده اند كه من بیمه شدم میخواهند حقوق و بیمه مادرم را قطع كنند. حالا می خواستم ببینم كه آیا به من جریمه ای تعلق میگیره بابت این مدتی كه شاغل بودم وآیا اگر من بیمه خودم را قطع كنم دوباره می تونم از بیمه و حقوق مادرم استفاده كنم؟
علی
-
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
۰
۰
با سلام.پدر من بازنشسته نیروی انتظامی بوده است و در سال 76 فوت شده است.
بعد از ایشان بیمه و حوق او بین مادر و فرزندان تقسیم شد. حدود دو سال است كه به دلیل گذشتن سن من از 25 سال،از تكلف بیمه خدمات درمانی خارج شده ام و اكنون در یك شركت خصوصی مشغول به كار هستم و دارای بیمه تامین اجتماعی هستم.می خواستم بدانم ایا امكان انتقال اینچنین سابقه بیمه ای از خدمات درمانی به بیمه فعلی من كه تامین اجتماعی است وجود دارد؟با تشكر
اكرم سخندان
Germany
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
۰
۰
باسلام من مستمری بگیر نیروی انتظامی هستم وچون شوهرم اخراج شده ومن مستمری ایشان را میگیرم وچون شوهرم بیكار است وخانه نشین ایا من میتوانم همسرم را بیمه كنم یا خیر در حقیقت من مستمری ایشان را میگیرم ممنونم از پاسخی كه میفرمائید

نیازمندی ها