با محمدرضا صادقی، خواننده ارکستر سمفونیک تهران

موسیقی کلاسیک در ایران خواهان ندارد

وزیر ارشاد: موسیقی ایرانی به لحاظ دستگاهی و پرده‌سازی در جهان بی‌بدیل است

ارکستر ملی و سمفونیک دوباره می‌نوازند

بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر پنجشنبه شب در حالی نت پایانی را نواخت که خبر‌ آغاز دوباره فعالیت‌های ارکستر ملی و سمفونیک در این مراسم به طور رسمی اعلام شد و مورد استقبال اهالی موسیقی قرار گرفت.
کد خبر: ۶۴۸۳۴۵

به گزارش جام‌جم، جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد و در این مراسم علی‌جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی ارشاد، احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران و جمعی از چهره‌های شناخته شده موسیقی ایران از جمله لوریس چکناواریان، مصطفی کمال پورتراب، شاهین فرهت، شهرام ناظری، صدیق تعریف، عثمان محمدپرست، هوشنگ ظریف، هوشنگ کامکار و جاوید مجلسی حضور داشتند. حسن ریاحی دبیر این دوره از جشنواره طی سخنانی گفت: حضور گروه‌های بین‌المللی و همکاری هنرمندان پیشکسوت در شورای سیاستگذاری جشنواره و استقبال علاقه‌مندان به موسیقی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره‌ بود که دیشب به بخش اجراهای خود پایان داد.

ریاحی همچنین ابراز امیدواری کرد که حمایت‌های دولت از موسیقی و همچنین جشنواره موسیقی فجر با جدیت ادامه یابد. در ادامه این مراسم هنرمندان بخش استعدادهای درخشان جشنواره به اجرای برنامه پرداختند که اجرای آنها سطح کیفی مناسبی نداشت. سپس هوشنگ کامکار، پیروز ارجمند، شاهین فرهت و مهدی آذرسینا روی صحنه رفتند تا جوایز بخش اول را اهدا کنند. در بخش بعدی مراسم رامیز قلی‌اف نوازنده تار آذربایجانی سه قطعه اجرا کرد. آخرین اجرای رامیز قلی‌اف قطعه «ای ایران» بود و در ادامه کیوان ساکت هم روی صحنه رفت و با رامیز قلی‌اف قطعه‌ای را به اجرا درآورد.

فعالیت دوباره ارکسترهای موسیقی

علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد سخنران بعدی این مراسم بود که ابراز امیدواری کرد جوانان بیشتر به سمت موسیقی گرایش پیدا کنند تا از گزندهای اجتماع دور بمانند. او گفت: باید از این منظر به موسیقی و به طور کل به هنر نگاه کنیم.

مرادخانی همچنین خبری را اعلام کرد و گفت: ارکسترهای سمفونیک و ملی با عنایت ویژه رئیس‌جمهور بزودی کارشان را آغاز می‌کنند. همچنین زمینه‌هایی فراهم شده است تا دیپلماسی فرهنگی بین ایران و کشورهای دنیا به طور جدی‌تر شکل بگیرد. ما به دنبال این هستیم که ویترین ما در جهان، هنرمان و بویژه موسیقی ایرانی باشد.در این مراسم همچنین از فریماه قوام‌صدری و اردوان‌کامکار دو نوازنده ایرانی در حضور وزیر ارشاد، معاون هنری وی و دبیر جشنواره تجلیل شد.

قوام صدری در سخنانی اشاره کرد: در این جشنواره استعدادهای جوان و درخشان حضور بارزی داشتند که این حضور مرا مشعوف کرد. اردوان کامکار دومین نفری بود که از او تجلیل شد. پخش یک کلیپ درباره این نوازنده شاخص سنتور از ویژگی‌های این بخش بود.

جایگاه رفیع موسیقیدانان ایرانی

در پایان و پیش از معرفی برگزیدگان، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پشت تریبون رفت و گفت: موسیقی در مسیر حرکت ملت ایران از روزهای انقلاب تا زمان دفاع مقدس و همچنین از دوران سازندگی تا مشارکت عمومی مردم در صحنه‌های اجتماعی پیشاهنگ و همراه بوده است. وی با بیان این‌که جشنواره موسیقی فجر، چشمه‌ای از این تحولات را نشان می‌دهد، افزود: این جشنواره آن‌گونه که شایسته است، موسیقی را پویا و شاداب در ایران نگه داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که کار هنرمند، نوآوری و خلاقیت است، تصریح کرد: دیدن هنر و شنیدن موسیقی وجدآفرین است که قهر را به شادی تبدیل می‌کند.جنتی با اشاره به این‌که ایرانیان در تکامل موسیقی جهان نقش موثری داشته‌اند، خاطرنشان کرد: موسیقی ایرانی به لحاظ دستگاهی و پرده‌سازی در جهان بی‌بدیل است و موسیقیدانان ایران از جایگاه رفیعی در دنیا برخوردار هستند.

وی اظهار کرد: برگزاری بیست و نهمین جشنواره موسیقی در شش استان نشان از عدالت دارد که این همان رویکرد دولت تدبیر و امید است. جنتی با بیان این‌که باید در موسیقی مشارکت فعال بخش خصوصی را داشته باشیم، عنوان کرد: راه‌اندازی گروه‌های بزرگ و اجراهای فاخر از عهده دولت خارج است. یکی از مهم‌ترین الزامات موسیقی خوب، سالن تخصصی است و باید در این ارتباط بخش خصوصی فعال شود.

وی ادامه داد: با توجه به دیپلماسی فرهنگی که با محوریت امور فرهنگی است، باید ظرفیت موسیقی را متناسب با دیگر کشورها در چارچوب دیپلماسی شناسایی و برنامه‌ریزی کرد. این مساله موجب می‌شود تا جهان عاری از خشونت و استقرار صلح را داشته باشیم.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که بخشی از موسیقی به‌دلیل سختگیری و فرآیند پیچیده درمانده است، خاطرنشان کرد: اعتماد بیشتر می‌تواند ظرفیت‌ها را در خدمت موسیقی سالم قرار دهد. به گفته جنتی، در آینده‌ای نزدیک با توجه به مسائل مربوط به اقتصاد هنر و شناخت بیشتر هنرمندان از حقوق خود، از حق مالکیت معنوی همه هنرمندان و موسیقیدانان حفاظت می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها