اجلاس ژنو 2 بدون ایران

فشارهای آمریکا بان کی مون را منصرف کرد

فشارهای آمریکا و برخی کشورهای اروپایی کارساز شد و تنها یکروز پس از دعوت رسمی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، وی دعوت خود را از ایران برای حضور در اجلاس ژنو 2 پس گرفت.
کد خبر: ۶۳۷۵۷۴
فشارهای آمریکا بان کی مون را منصرف کرد

از همان هنگام که بان کی مون دعوت رسمی خود را اعلام کرد تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا او از تصمیم خود صرف نظر کند. آمریکا نخستین کشوری بود که اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران باید ژنو 1 را که در آن شرکت هم نکرده بود، بپذیرد و تن به قطعنامه آن بدهد و آن را امضا کند.

گروه‌های تروریستی مستقر در سوریه هم از همان هنگام که متوجه شدند از ایران برای شرکت در اجلاس ژنو دعوت شده است دست به کار شدند و تهدید کردند که اگر ایران برای حل بحران سوریه نقش آفرینی کند و در اجلاس ژنو 2 حضور داشته باشد از شرکت در این اجلاس منصرف خواهند شد.

همه این عوامل دست به دست هم دادند تا بان کی مون از دعوت خود صرف نظر کند، در حالی که جمهوری اسلامی ایران اعلام نکرده بود که در این اجلاس شرکت نمی‌کند، حتی از این دعوت استقبال هم کرده بود، اما پیش شرط‌هایی که آمریکایی‌ها و کشورهایی همچون انگلیس و فرانسه و در کنار آنها عربستان سعودی برای ایران اتخاذ کرده بودند باعث شد مقامات کشورمان اعلان کنند در اجلاس ژنو بدون پیش شرط حاضر خواهند شد.

پیش شرط آمریکایی‌ها و تروریست‌ها و جنایتکارانی که به خاطر حمایت‌های کاخ سفید در سوریه به قتل و غارت مشغول هستند، پذیرش تصمیماتی بود که در اجلاس ژنو یک گرفته شده بود که ایران اصلاً در این اجلاس حضور نداشت.

مقامات کشورمان هم با این استدلال که زمانی که جمهوری اسلامی ایران در اجلاس «ژنو یک» شرکت نکرده بود چگونه می‌تواند تصمیمات آن را بپذیرد، پاسخ زیاده‌خواهی‌های آمریکا را دادند.

این تصمیم بان کی مون باز هم نشان داد که سازمان ملل متحد که باید یک سازمان مستقل و به دور از تاثیر پذیری از کشورهایی همچون آمریکا باشد ثابت کرد که استقلال ندارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد حتی پیش از این بیانیه با «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا درباره دعوت از ایران به ژنو 2 گفت‌وگو کرده بود.

خبر پس گرفتن دعوت از ایران را سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد و گفت: بان کی‌مون به دلیل اظهارات علنی اخیر مقامات ایرانی ناامید شده و دعوت از این کشور برای شرکت در ژنو 2 را پس می‌گیرد.

وی گفت: اظهارات عمومی ایران با گفت‌وگوهای دوجانبه با دبیرکل سازگار نیست و ژنو بدون حضور ایران برگزار خواهد شد.

در حالی که هیچ امیدی به موفقیت اجلاس ژنو 2 نمی‌رفت، با این اقدام، کوچکترین امید برای راه حل سیاسی بحران سوریه با عدم حضور ایران در اجلاس ژنو 2 از بین رفت.

اکنون نزدیک به 3 سال است که آمریکا با حمایت از تروریست‌های مستقر در سوریه در پی براندازی دولت قانونی دمشق است اما این کشور به خاطر وفاداری مردم و ارتش توانسته است در برابر همه توطئه‌ها مقاومت کند.

تأثیر و نقش حمایت‌های روسیه و جمهوری اسلامی ایران از سوریه یکی از عواملی است که باعث شده کشورهای غربی از سرنگونی اسد عاجز باشند.

عربستان، ترکیه، قطر و... چند کشور منطقه هستند که کمک‌های شایان و علنی به معارضان تروریست و جنایتکار مستقر در سوریه انجام داده‌اند اما نتیجه مطلوب را دریافت نکرده‌اند.

اکنون و پس از گذشت نزدیک به 3 سال از بحران سوریه، مقامات ترکیه ظاهراً پی به اشتباه خود برده‌اند و در سیاست‌های خود در قبال سوریه تغییر جهت داده‌اند.

آمریکا و معارضان جنایتکار اصرار دارند در روند سیاسی سوریه، اسد نقشی نداشته باشد و در انتخابات آینده این کشور به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری هم مطرح نشود. این اصرار نگرانی شدید و جدی آنها را به خاطر احتمال زیاد انتخاب دوباره بشار اسد به عنوان رئیس جمهور این کشور ثابت می‌کند. اگر چنین نیست بشار اسد نیز به عنوان یکی از نامزدهای ریاست جمهوری می‌تواند شانس خود را امتحان کند.

از سوی دیگر ثابت می‌شود که دغدغه آمریکا و غرب در سوریه دموکراسی نیست تنها برکناری بشار اسد است که در منطقه به عنوان خط مقدم مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی و آل سعود قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده است که راه حل بحران سوریه تنها از طریق دیپلماسی میسر است و باید آینده سیاسی این کشور را به مردم سوریه سپرد.

محمد صفری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۴
راننده تاكسی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
۰
۰
اول با ید با پدر سالار هماهنگ میشد بعد اظهار وجود میكرد آنطور كه من میگم باید فرمون را بگیری ماشا....
ع
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
۰
۰
لابد فكر كردند با دعوتشان ما سوریه را می فروشیم .
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
۰
۰
نشت دهنده بی اراده بودن او است
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
۰
۰
با این اقدامات ، دوباره آقایون به بهانه تنش زدایی با كشورهای منطقه ، دم از دوستی (شخصی) با رژیم سرطانی عربستان بزنند!
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
۰
۰
سیاست ما عین دیانت ماست
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
۰
۰
چیز تعجب بر انگیزی نیست سازمان ملل همیشه به حرف های آمریكا چشم گفته.!!!!!!
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
۰
۰
اگه ایران نباشه همانطور كه آقای عراقچی (فك كنم) فرمودن این توافق قطعا به نتیجه نمیرسه....
البته یه خوبی هم كه این قضیه داش این بود كه اول دعوت كردن بعد پس گرفتن وجهه خودشونو خراب كردن و عدم استقلال و ثبات تصمیم گیریشون رو نشون دادن.
شكوفه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
۰
۰
به قول قدیمی ها: یا به مجلس ننشین یا اگه نشستی از حرف كه در مجلس میزنن در نرو.
برسلی چینی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
۰
۰
شبیه همون آدم كه توی فیلم خشم اژدها، برسلی با گاری بردش بالا و با مشت«ضربه مرگ»كشتش.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
۰
۰
آقای بان كی مون، حزب باد، ایران كه درخواست شركت در ژنو 2 را نداشت شما خودتان دعوت كردیدمیبایست برای این كارتان ارزش قائل میشدید، اینكارها اقتدار و نقش شما رادر دنیا زیر سؤال میبرد با این كار مشخص شد شما هیچ نقشی در مدیریت سازمان ملل ندارید و اقتدار و نقش ایران در بحران سوریه و منطقه بر دنیا پوشیده نیست ایران بدون شركت در ژنو 2 هم نقش بسزائی دارد..........
از اینجا رونده واز اونجا مونده
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
۰
۰
امریكا با ما تا ابد دشمن خواهد ماند. گولش را نخورید.
فرنگیز
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
۰
۰
خدا خیرشون بده خوب كردن
ابوالفضل
India
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
۰
۰
متاسفانه سازمان ملل فقط نامش را میتوان دید همه روئسای دست نشانده سازمان به اصطلاح ملل ترسو وبی اختیار می باشند كه بادستور مستقیم آمریكا عمل می كنند.وبقیه كشورها هم آلت دست سازمان به اصطلاح ملل بوده و دستورات آمریكا راتایید و قانونی می كنند وای بر این ملل
داود
Netherlands
۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
۰
۰
ظریف جان!رفتارتون رو دیده باهاتون اینطور برخورد كرده.هی میگیم سنگین ولنگین باشین.نیشتون رو برای هر كسی وا نكننین. بعضیها به اشتباه می اندازین.حالا تحویل بگیرین.

نیازمندی ها