تالاب‌های هامون، گاوخونی و زریوار در طرح تدوین برنامه مدیریت تالابی قرار دارد

شناسایی تالاب‌های در معرض خطر

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط‌زیست از آغاز فرآیند تدوین برنامه مدیریت تالاب‌های در معرض خطر و شناسایی نیاز مصرفی این تالاب‌ها خبر داد.
کد خبر: ۶۳۴۵۸۵

به گزارش مهر، مسعود باقرزاده افزود: طرح حفاظت از تالاب‌های کشور به منظور تغییر نگرش در زمینه مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی و با هدف بسط و گسترش مدیریت جامع زیست‌بومی در اکوسیستم‌های تالابی کشور شکل گرفته است. وی یادآور شد: تدوین برنامه مدیریت تالاب‌هایی مانند هامون، گاوخونی، زریوار، چغاخور، آلاگل، آلماگل و میقان نیز در این طرح قرار دارد.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط‌زیست تصریح کرد: همچنین در این طرح علاوه بر همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست،‌ وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و مجلس نیز مشارکت دارند و در آن میزان آب مورد نیاز مصرفی تالاب‌ها شناسایی می‌شود. باقرزاده کریمی با اشاره به جزئیات قانون جامع تالاب‌های کشور تأکید کرد: پیش از این طرح یک‌ماده‌‌ای نجات و احیای دریاچه ارومیه مطرح شده بود که به نتیجه نرسید، اما با توجه به پیگیری‌هایی که صورت گرفت قرار شد این موضوع با عنوان طرح جامع مدیریت تالاب‌های کشور در مجلس ارائه شود. وی با بیان این‌که تا پایان امسال شش تالاب جدید به کنوانسیون رامسر اضافه می‌شود، گفت: امسال برنامه احیای تالاب‌ها را در 18 استان کشور اجرا می‌کنیم که این برنامه به طور عمده در استان‌های غربی و جنوبی کشور و استان‌های مستعد گردوغبار اجرا خواهد شد.

آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، ایلام، کرمانشاه، خوزستان، همدان، مرکزی، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی و مازندران از استان‌هایی است که به گفته باقرزاده کریمی، طرح احیای تالاب‌های درمعرض خطر در آنها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اختصاص اعتبار 15 میلیارد تومانی برای احیای تالاب‌های کشور طی امسال گفت: اعتباری که به‌منظور احیای تالاب‌ها در نظر گرفته می‌شود، در استان‌هایی که مستعد تولید گرد و غبار است، هزینه می‌شود که عمده این اعتبار برای لایروبی رودخانه‌هایی که وارد تالاب‌ها می‌شود، احیای مسیل‌ها و تعیین حریم تالاب‌ها و استفاده از سیستم پایش در نظر گرفته شده است. معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست افزود: احیای تالاب‌هایی که دچار تغییرات شدید اکولوژیکی شده است، شامل اعمال مدیریت‌های ویژه در جلوگیری از تغییر کاربری‌ها و استفاده انسانی و تامین حقابه مورد نیاز تالابی خواهد بود.

به گفته این مسئول، سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان نظارتی و مدیریتی است و گرچه کوتاهی‌ها تا حدودی متوجه این سازمان است، اما به طور کلی فرآیند مدیریت کشور بر محیط‌های طبیعی ناکارآمد بوده است.

وی، خشکیدگی را یکی از دلایل اصلی نابودی تالاب‌های کشور عنوان کرد و افزود: بیشتر تالاب‌ها مشکل کمبود آب دارد و باید با رهاسازی آب به تالاب‌ها، مانع از نابودی این محیط‌های طبیعی شد و مسئولان باید در اجرایی کردن برنامه‌ها در این زمینه تلاش کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها