خودروهای دیزلی مهمترین عامل آلودگی هوا

ورود ذرات معلق به خون تهرانی ها

آلودگی هوا به عنوان مشکل کنونی و زلزله به عنوان مشکلی در آینده، مهم‌ترین چالش‌های شهر تهران محسوب می‌شود تا جایی که در هفته‌های اخیر صحبت انتقال پایتخت به مجلس هم رسید.
کد خبر: ۶۳۴۳۴۸
آمارهایی که بیشتر از آلودگی کشنده است

زلزله که هنوز نیامده و دست به دعا هستیم که نیاید، اما در مورد مشکل فعلی تهران که حتما همین امروز هم هوا شرایط مطلوبی ندارد، حتی در ساده‌ترین بحث‌های مربوط به مساله، از تصمیم‌گیری برای تعطیلی مدارس و یا اجرای سراسری شدن زوج و فرد گرفته تا آمار مرگ و میر ناشی از آن، دچار تردید و تضاد هستیم.

معمولا اخبار اعلامی از سوی مسئولان و گزارش‌های مطبوعاتی وقتی با عدد و رقم همراه باشد، برای جلب توجه مخاطب دارای امتیاز مثبتی است، اما مدت‌هاست که این اعداد و ارقام با همان مشکل همیشگی مواجه است. آمار اعلامی جای بحث دارد، یا کمتر از میزان مشهود اعلام می‌شود یا خیلی بیشتر از آن و از طرفی اغلب این آمارها رسمی و منطبق با مستندات شفاف نیست.

حالا آمار تعداد کسانی که بر اثر آلودگی هوای تهران، همیشه با پایتخت خداحافظی می‌کنند و به دیار باقی می‌روند، با همین مشکل رو‌به‌روست.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اعلام این که بر اساس گزارش سال 2006 بانک جهانی، ایران سالانه هشت میلیارد دلار خسارت بابت آلودگی هوا متحمل می‌شود، گفته است: براساس گزارش وزارت بهداشت به طور میانگین هر ماه 227 مرگ منتسب به آلودگی هوا نیز در تهران اتفاق می‌افتد.

اعلام این آمار شاید در نگاه اول برای نشان دادن اندازه و میزان خسارت‌های آلودگی بر سلامت شهروندان مناسب به نظر برسد، اما دو مساله در اعلام این آمار وجود دارد، اول این‌که این رقم در مقایسه با آمار قبلی که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده، متفاوت و کمتر است.

پیش از این اعلام شده بود سالانه حدود 5000 نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا فوت می‌کنند، در حالی که آمار اعلامی به کمتر از 3000 نفر اشاره دارد.

دومین مساله این است که سازمان پزشکی قانونی به عنوان مرجع اعلام آمار، کالبدشکافی و تشخیص فوت در کشور بارها اعلام کرده است با هیچ ابزاری نمی‌توان عنوان کرد فردی فقط بر اثر آلودگی هوا فوت کرده ‌است.

خارج از این بحث‌ها، مساله مهم این است که خطرات آلودگی و مضراتش برای همه روشن است، اعلام آمار و رقم مشکلی از این موضوع حل نمی‌کند، شاید بهتر باشد، همه از مردم گرفته تا مسئولان یک بار برای همیشه با ورود به برنامه‌های عملی به حل این مشکل برآیند.

مستوره برادران‌نصیری - دبیر گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها