زندگی امام موسی صدر در صحنه تئاتر

شهرام کرمی کارگردان، نمایشنامه‌نویس و منتقد تئاتر است. او این روزها در حال نگارش یک نمایشنامه درباره امام موسی صدر است و قصد دارد در جشنواره تئاتر فجر امسال یک نمایش را روی صحنه ببرد.
کد خبر: ۶۳۰۳۲۹
زندگی امام موسی صدر در صحنه تئاتر

با او درباره فعالیت‌های تازه‌اش گفت‌وگویی کوتاه انجام دادیم.

این روزها مشغول چه کاری هستید؟

چند ماهی است کار نگارش نمایشنامه زندگی امام موسی صدر با عنوان «مردی برای همیشه» را در دست دارم. من در دوران جوانی بارها درباره شخصیت امام موسی صدر شنیده بودم و او را فردی قابل احترام و بزرگوار می‌دانم. به پیشنهاد محمد سرشار، رئیس حوزه هنری تهران مبنی بر نگارش نمایشنامه‌هایی درباره شخصیت‌های مهم جهان اسلام، نگارش نمایشنامه‌ای با موضوع امام موسی صدر را پذیرفتم. رئیس حوزه هنری تهران مقدمات دیدار با خانواده امام موسی صدر را فراهم کرد و منابع مختلفی را از خانواده او برای انجام تحقیقات دریافت کردم.

این اثر از جهت ساختاری اپیزودیک با دیگر آثار متفاوت است. نکته مهم در این نمایشنامه ندیدن شخصیت امام موسی صدر در صحنه به طور مستقیم است. شخصیت‌هایی مانند پدر و همسر معمر قذافی در این نمایش حضور دارند. بعد از انجام تحقیقات درباره امام موسی صدر پی به شخصیت پیچیده و تاثیرگذار او بردم. او انسانی مهم و قابل احترام است و خوشحالم که درباره این شخصیت تاثیرگذار می‌نویسم.

در نگارش این نمایشنامه چه نگاهی دارید؟

نگاه من در نگارش نمایشنامه به این شخصیت، نگاه تاریخی نیست، زیرا تاریخ‌نگاری نمی‌کنم. نگاه به این شخصیت، نگاهی هنری است؛ زیرا کار مستندی را نگارش می‌کنم و به شخصیت پنهان این فرد خواهم پرداخت. چند اپیزود از این نمایشنامه را ظرف سه ماهی که از آغاز آن گذشته است نوشته‌ام و فکر می‌کنم نگارش این اثر تا پایان سال 92 به اتمام برسد.

شما در جشنواره تئاتر فجر امسال هم کاری خواهید داشت؟

بله. «مدریک» یک نمایش با درونمایه‌ای اجتماعی است که امسال در جشنواره روی صحنه می‌رود.

داستان این نمایش چیست؟

در این نمایش مخاطب با فرزند خانواده آشنا می‌شود که ادعای بزرگی می‌کند و همه خانواده را با چالش مواجه می‌سازد، در حالی که آن ادعا چیزی بیش از توهمی محض نیست و درحقیقت مدریک داستان انسانی را بیان می‌کند که توهم دارد، دروغ می‌گوید و دین را دستمایه توهمات خود می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها