واکنش جواد لاریجانی به دیدار هیأت اروپایی با فتنه گران

اجازه دیدار صادر نشده بود

وزیر​اطلاعات امروز برای پاسخگویی در​باره این دیدار به مجلس می​رود

ادامه واکنش‌ها به دیدار​جنجالی هیات اروپا​یی

واکنش‌ها به اقدام هیات پارلمانی اتحادیه اروپا در ایران و ملاقات آنها با نسرین ستوده و جعفر پناهی، دو نفر از محکومان امنیتی همچنان ادامه دارد و بخشی از جلسه روز یکشنبه مجلس به این بحث اختصاص داشت.
کد خبر: ۶۲۸۹۶۶

به گزارش ایرنا، در جلسه علنی اخیر مجلس، ابراهیم آقامحمدی، نماینده خرم‌آباد و حمید رسایی، نماینده تهران در تذکراتی به حاشیه‌های سفر هیات پارلمانی اروپا به ایران اعتراض کردند.

آقامحمدی در تذکر خود با انتقاد از دیدار هیات پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی در سفارت یونان، گفت: وزارت خارجه می‌گوید برنامه دیدار آنها توسط مجلس انجام شده است، مجلس می‌گوید توسط وزارت اطلاعات انجام شده است و وزارت اطلاعات می‌گوید توسط قوه قضاییه هماهنگی‌ها صورت گرفته است؛ یک نفر باید پاسخگو باشد.

رسایی نیز با اشاره به حضور هیات پارلمانی اروپا در تهران، گفت: این هیات سال‌ها قصد سفر به ایران را داشته و همه می‌دانستند که وقتی این افراد به ایران بیایند، قصد چنین ملاقات‌هایی را دارند.وی به نحوه برخورد هیات پارلمانی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: ما انتقاداتی در درون خانواده به وی داریم، اما اگر یک خارجی بخواهد به شخصیت‌های ما توهین کند برای ما قابل قبول نیست.

رسایی با بیان این‌که رئیس هیات پارلمانی اروپایی، هنگام ورود آقای هاشمی، از جایش بلند نشد، گفت: این اقدام خلاف ادب دیپلماتیک و خلاف رسم میزبان و مهمان است و فیلمی هم که دراین خصوص پخش شده نشان می‌دهد که رسمی نیست و احساس می‌شود به طور عمد تهیه شده است.

وی افزود: این هیات پارلمانی وقتی که به اروپا بازگشت مهم‌ترین ملاقات خود را دیدار با فتنه‌گران دانسته و چرا مجلس دراین زمینه عزت‌مندانه برخورد نکرده است.

توضیحات جلالی

اما کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که دعوت کننده این هیات به ایران بود در این جلسه با بیان این‌که محمدجواد لاریجانی، معاون بین‌الملل قوه قضاییه با دیدار هیات پارلمان اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی موافق بود، گفت: پس از هماهنگی‌های لازم در جلسه‌ای با نماینده وزارت امور خارجه آقای دلفی مدیر کل غرب اروپا، دو نفر از معاونان وزارت اطلاعات، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بحث شد و هماهنگی‌ها و برنامه‌های این گروه در تهران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، جلالی گفت: در همان روز من با آقای محمدجواد لاریجانی تماس گرفتم و در آن جلسه تلفن را روی بلندگو گذاشته و از او پرسیدم که آیا شما موافق دیدار آنها با ستوده و پناهی هستید که آقای لاریجانی پاسخ داد ما با دیدار آنها مخالفتی نداریم.وی ادامه داد: دلیل آقای محمدجواد لاریجانی این بود که این افراد در کشور آزاد هستند و مدت محکومیت آنها طی شده است، نظام هیچ مخفی کاری ندارد که نگذارد با آنها ملاقاتی انجام شود.جلالی گفت: با این حال ما مخالفت کردیم و به آقای لاریجانی گفتم که اروپایی‌ها مواضع اپوزیسیون و مخالفان نظام را شنیده‌اند و حالا زمان آن است که صحبت حاکمیت ایران را نیز بشنوند.

نماینده مردم شاهرود در مجلس افزود: آقای لاریجانی به من گفت که ما به عنوان قوه قضاییه موافق دیدار آنها با این افراد هستیم؛ پس از آن من به آقای دلفی گفتم که مبادا آنها جایزه ساخاروف را به این افراد بدهند که آقای دلفی جواب داد برای اهدای این جایزه، تشریفات خاصی لازم است و یکی از این تشریفات حضور رئیس پارلمان اروپا در مراسم اهدای جایزه می‌باشد و بنابراین وزارت خارجه به قطع و یقین می‌داند که به آنها جایزه‌ای اهدا نخواهد شد.جلالی یادآور شد: در هر سفر هیات‌های خارجی به هر کشور، روز اول برای آنها آزاد است؛ آنها نیز در روز اول سفر به ایران به سفارت یونان که ریاست دوره‌ای اروپا را بر عهده دارد، رفته و در آنجا سفرای تمام کشورهای اروپایی مستقر در تهران جمع شدند و از جعفر پناهی و نسرین ستوده نیز دعوت شد که در این مراسم حضور یابند.

جلالی گفت: این عمل خلاف عرف دیپلماتیک بود و کار بسیار زشتی انجام شده است و با توضیحاتی که ارائه کردم مجلس هیچ کوتاهی در این زمینه نداشته است.

پس از این اظهارات، رئیس مجلس، دیدار پنهانی هیات پارلمان اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی در سفارت یونان را اقدام بسیار زشتی توصیف کرد و گفت: آنها اگر می‌خواستند با کسی ملاقات کنند باید درخواست می‌دادند.

وی بار دیگر تاکید کرد: کار هیات پارلمان اروپا در دیدار با ستوده و پناهی کار بسیار بد و دزدانه بود، آنها کار بی‌ارزشی کردند و پس از سفر به کشورشان نیز جار و جنجال راه انداختند اما ما در داخل نباید به سر و صداهای آنها کمک کنیم و هیزم آن را زیاد کنیم.وی تذکر وزارت امور خارجه به کاردار یونان را اقدام بسیار پسندیده‌ای عنوان کرد.

محمدجواد لاریجانی: جلالی، شتابزدگی کرد

اما محمدجواد لاریجانی، معاون قوه قضاییه هم با اشاره به اظهارات جلالی در مجلس گفت: آقای جلالی در مطالبی که بیان فرموده‌اند مقداری شتابزدگی به خرج داده و تسامح در دقت داشته‌اند، زیرا در هر صورت روال کار بر این است که مسئولان محترم مجلس نظرات مختلف نهادها را می‌گیرند، ارزیابی می‌کنند و نهایتا تصمیم می‌گیرند آنچه به مصلحت است انجام دهند یا خیر و کسی نمی‌تواند مجلس را به انجام کاری مجبور کند.

وی با بیان این‌که هیچ‌کس در این مملکت موافق رفتار این هیات در ملاقات با این افراد و اعطای جایزه به آنها نبوده است، تصریح کرد: اینها باید تقاضای خود را رسما اعلام می‌کردند تا مجلس می‌توانست تصمیم مناسب بگیرد و به هر نوعی که می‌خواست عمل کند. بحث اصلی در نحوه رفتار این مهمانان کم تمدن ما بوده است.البته کاظم جلالی روز گذشته در گفت و گو با فارس اعلام کرد سخنانش بدرستی منعکس نشده است.

پیگیری ادامه دارد

در همین حال، اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با فارس گفت: سه‌شنبه (امروز) وزیر اطلاعات برای پاسخگویی در مورد دیدار هیات اروپایی با دو نفر از فتنه‌گران به مجلس می‌آید و سوال نمایندگان از مسئولان نیز تا روشن شدن موضوع، ادامه خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها