طرح ملی الگوی کشت در خراسان شمالی موفق نبود

با وجود این که چند سال از آغاز طرح ملی الگوی کشت محصولات کشاورزی در خراسان شمالی می‌گذرد، اما مسائل مختلفی از جمله کمبود آموزش، شرایط بد اقتصادی و مدیریت نامناسب سبب شده این طرح به نتیجه‌ای نرسد.
کد خبر: ۶۲۵۰۳۰

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی در این باره می‌گوید: طرح الگوی کشت در این استان به هیچ وجه اجرا نمی‌شود.

مهدی ملکشی مهم‌ترین علت اجرانشدن طرح الگوی کشت از سوی کشاورزان استان را شرایط بد اقتصادی می‌داند و می‌افزاید: به طور مثال پنبه 400 درصد ارزش افزوده دارد یا محصولی مانند چغندرقند صنعتی بوده و سبب افزایش درآمد و اشتغالزایی در استان می‌شود، اما کشاورزان خراسان شمالی چندان رغبتی برای کاشت این محصولات ندارند.

با وجود این که مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی شرایط بد اقتصادی کشاورزان استان را به‌عنوان مهم‌ترین دلیل اجرانشدن طرح الگوی کشت معرفی می‌کند؛ برخی از کارشناسان کشاورزی دلایل دیگری را برای ناموفق بودن اجرای طرح الگوی کشت در خراسان شمالی عنوان می‌کنند.

یک کارشناس ارشد کشاورزی در این باره می‌گوید: بحث الگوی کشت چند سال است در خراسان شمالی مطرح شده، اما هنوز در این حوزه اقدام خاصی انجام نشده است.

حسین محمدی اظهار می‌کند: در این طرح باید با شناسایی شرایط اقلیمی و پتانسیل‌های هر منطقه، مقدار مورد نیاز از هر محصول را سنجید و سپس برای تولید آن برنامه‌ریزی کرد. اما متاسفانه دست‌اندرکاران کشاورزی در خراسان شمالی، هنوز برای اجرای درست این طرح برنامه‌ای به کشاورزان ارائه نداده‌اند.

وی می‌افزاید: اکنون در زمینه الگوی کشت همه ساله تعدادی محصول به کشاورزان پیشنهاد می‌شود، اما از آنجا که در این زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی خوبی انجام نمی‌شود؛ بیشتر کشاورزان از آن بی‌اطلاع بوده و مطابق سنت همیشگی خود به کاشت محصولاتی نظیر گندم و جو اقدام می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نیز معتقد است: رعایت‌نکردن الگوی کشت از سوی کشاورزان استان سبب شده در یک سال همه کشاورزان به کشت یک محصول هجوم بیاورند و در نتیجه قیمت همان محصول در آن سال بسیار پایین می‌آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها