بیمه تکمیلی به بازنشستگان وفا نکرد

انگار قرار نیست بازنشستگان در این سن و سال و شروع بیماری‌ها با روشن شدن وضع بیمه‌های تکمیلی‌شان به آرامش برسند؛ بازنشستگان تامین اجتماعی که از بیمه تکمیلی قبلی‌شان(بیمه دی) خیری ندیده بودند، امیدوار بودند که با بیمه تکمیلی جدید اوضاع‌شان از این که هست بهتر شود، اما بیمه تکمیلی دانا هم نیامده، پشت بازنشستگان را خالی کرد تا آنها یک‌بار دیگر چشم به مسئولان کانون بازنشستگان تامین اجتماعی بدوزند که این‌بار قرار است چه نسخه جدیدی برای بیمه تکمیلی بازنشستگان بپیچند.
کد خبر: ۶۱۷۳۴۸
بیمه تکمیلی به بازنشستگان وفا نکرد

بیمه‌ها در حالی پایین بودن حق بیمه پرداختی را برای پوشش ندادن بسیاری از خدمات پزشکی و درمانی ضروری در بسته بیمه تکمیلی بازنشستگان بهانه کرده‌اند که بازنشستگان می‌گویند، برای پرداخت همین مبلغ حق بیمه (حدود 21 هزار تومان) هم از بسیاری هزینه‌های ضروری زندگی‌شان زده‌اند، با این حال بسیاری از بازنشستگانی که به‌وقت نیاز دستشان در پوست گردوی بیمه‌های تکمیلی مانده، معتقدند که بیمه بودن بهتر از نبودن است آنها همچنان امیدوارند که به وقت ضرورت بتوانند روی حمایت بیمه‌ها حساب باز کنند.

پس از این ‌که بیمه تکمیلی دی به دنبال دو بار تمدید قرارداد کانون بازنشستگان تامین اجتماعی با این شرکت به بهانه کم‌بودن نرخ حق بیمه پرداختی بازنشستگان از عمل به تعهدات خود شانه خالی کرد و موجب افزایش نارضایتی بازنشستگان شد، اوایل آبان رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی از توافق با شرکت بیمه دانا برای بستن قرارداد جدید بیمه تکمیلی بازنشستگان خبر داد و تاکید کرد که اگرچه نرخ حق بیمه پرداختی نسبت به گذشته افزایش خواهد یافت، اما قطعا این به نفع بیمه‌شدگان خواهد بود چراکه سقف تعهدات بیمه تکمیلی دانا نیز نسبت به بیمه تکمیلی قبلی افزایش خواهد داشت.

همه چیز برای اجرای بیمه تکمیلی جدید آماده بود تا این‌ که روز گذشته خبر لغو قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی با شرکت بیمه دانا، بازنشستگان را شوکه کرد.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با مهر، درباره دلایل لغو این قرارداد می‌گوید: پس از بستن قرارداد بیمه تکمیلی با شرکت بیمه دانا به کانون‌های بازنشستگی استان‌های مختلف این موضوع را اعلام کردیم، اما مورد استقبال قرار نگرفت و برخی با آن مخالفت کردند.

به گفته علی‌اصغر بیات، قرارداد گذشته و سابقه بیمه دانا دلیل این مخالفت بوده است، به طوری که این شرکت بیمه‌ای در گذشته ارائه خدمات بیمه تکمیلی به بازنشستگان را نیمه‌کاره رها کرده بود.

البته شاید این گفته رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی درباره لغو قرارداد با بیمه دانا، منطقی به نظر برسد، اما بیات در گفت‌وگویی که کمتر از یک ماه پیش با جام‌جم انجام داده بود به صراحت به این موضوع اشاره کرده بود که برخی کانون‌های بازنشستگی در سایر استان‌ها به دلایل مختلف حاضر به بستن قرارداد با بیمه دانا نیستند، با این حال آنها مختارند که در صورت صلاحدید با هر شرکت بیمه‌ای قرارداد ببندند، اما استان‌هایی که موافق بیمه دانا هستند، می‌توانند بدون مشکل قرارداد خود را منعقد کنند.

اگر بپذیریم که روشن شدن بدقولی بیمه دانا مهم‌ترین دلیل لغو بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی بوده است، آیا بهتر نبود از همان ابتدا که خبر توافق با این شرکت بیمه‌ای مطرح شد مسئولان کانون بازنشستگان تامین اجتماعی درخصوص عملکرد گذشته بیمه تکمیلی دانا بررسی می‌کردند تا حالا این‌طور باعث سرگردانی و بلاتکلیفی بازنشستگان نشوند؟

حل مشکل بیمه تکمیلی تا چند روز آینده

حالا که بازنشستگان برای بهره‌مندی از خدمات بیمه تکمیلی دانا هم ناکام ماندند، نمی‌دانند که بالاخره می‌توانند به این زودی‌ها روی یک بیمه تکمیلی مطمئن و کارآمد حساب باز کنند یا نه؟ اما رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی از بازنشستگان می‌خواهد که نگران نباشند.

بیات می‌گوید: با چندین شرکت بیمه‌ای در حال رایزنی هستیم و به طور حتم بهترین آن را انتخاب خواهیم کرد و به بازنشستگان و همکاران خود اطمینان می‌دهم که نگران نباشند، چون در اسرع وقت این مشکل را برطرف خواهیم کرد.

وی تاکید می‌کند: قطعا تا چند روز آینده قرارداد بسیار خوبی با شرکت بیمه‌ای توانمند، متعهد و پاسخگو بسته خواهد شد.

گفته می‌شود، شرکت بیمه‌ای آتیه‌سازان حافظ یکی از بیمه‌هایی است که در زمینه بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی با مسئولان آن مذاکراتی انجام شده است.

بازنشستگان؛ ناراضی از عملکرد بیمه تکمیلی

بیمه‌های تکمیلی که آمده بودند تا گرهی از مشکلات بازنشستگان و خانواده‌های آنها برای تامین هزینه‌های کمرشکن درمان باز کنند، اما برخلاف انتظارها نتوانستند چندان گلی به سر بازنشستگان بزنند.

وقتی پای گلایه‌های بازنشستگانی که به امید بهره‌مندی از خدمات بیمه‌های تکمیلی، خود و اعضای خانواده‌شان را تحت‌پوشش این بیمه قرار داده‌اند می‌نشینیم، متوجه می‌شویم که خیلی‌هایشان دل‌پری از عملکرد بیمه تکمیلی دارند.

وقتی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی سال گذشته برای دومین بار قرارداد خود را با بیمه تکمیلی دی امضا کرد تا براساس آن با دریافت حق بیمه ماهانه، بخشی از هزینه‌های درمانی بازنشستگان را پرداخت کند، اما اجرای تعهدات از سوی این شرکت بیمه تکمیلی نه‌تنها رضایت بازنشستگان را در پی نداشت، بلکه با موجی از اعتراض روزافزون نیز همراه شد.

صف‌های طولانی و نوبت‌های انتظاری که بازنشستگان در محل‌های شعبه‌ این بیمه باید تحمل کنند، نارضایتی آنها را چند برابر کرده‌ است.

همه‌ مراجعه‌کنندگان برای تحویل پرونده‌های درمانی‌ باید در صف طولانی به انتظار بایستند تا هنگامی که نوبتشان شد، مدارک را تحویل دهند، در بسیاری از موارد هم مدارک نقص‌هایی دارد که فرد ناچار است برای برطرف کردن آن دوباره مراجعه کند و باز هم در صف انتظار بماند.

یکی دیگر از گلایه‌ها مربوط به میزان خسارتی است که شرکت‌های بیمه تکمیلی پرداخت می‌کنند. بازنشستگان با این باور که سهم زیادی از هزینه‌هایشان از سوی بیمه تکمیلی پوشش داده می‌شود، کارهای درمانی‌شان را با پرداخت پول از جیب‌شان انجام می‌دهند و سپس با در دست داشتن فاکتورها و مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت به بیمه مراجعه می‌کنند اما معمولا پولی که بیمه تکمیلی پرداخت می‌کند بسیار کمتر از میزان پولی است که بیماران برای درمانشان پرداخته‌اند و همین سرآغاز یک گلایه و نارضایتی کامل می‌شود.

بار سنگین هزینه درمان روی دوش بازنشستگان

برخی از بازنشستگان کمتر پیش می‌آید که گذرشان به مطب پزشک، کلینیک، بیمارستان یا حتی درمانگاه سر کوچه‌شان بیفتد، البته نه به این دلیل که آنها هیچ وقت مریض نمی‌شوند و رنج بیماری نمی‌کشند؛ بلکه ناتوانی در پرداخت هزینه‌های درمان مشکل خیلی از بازنشستگانی است که به هنگام بیماری ترجیح می‌دهند در خانه بمانند.

سالمندان مجبورند هزینه بیشتری برای درمان و خرید دارو بپردازند و نیازشان به معاینات و مراقبت‌ های پزشکی بیشتر است، در حالی که نتایج یک تحقیق بیانگر این واقعیت تلخ است که درصد قابل توجهی از سالمندان به دلیل همین ناتوانی در تامین هزینه‌های درمان خود به پزشک مراجعه نکرده و با بیماری خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

یک سالمند 73 ساله که چندسالی از دوران بازنشستگی‌اش می‌گذرد، با بیان این‌که سالمندان به دلیل شرایط خاص سنی‌شان همیشه سر و کارشان به دارو و درمان می‌افتد، می‌گوید: شاید این یکی از ویژگی‌های سنی من و بسیاری از هم‌سن و سال‌هایم باشد که وقتی به دلیل بیماری به پزشک مراجعه می‌کنیم، او نیز برای تشخیص دقیق و درمان، فهرست بلندبالایی از انواع آزمایش، عکس و... را می‌نویسد و به دستمان می‌دهد، آن وقت است که تازه اول نگرانی‌هاست. دغدغه درد و بیماری یک طرف و فکر و خیال هزینه‌های انواع و اقسام عکس و آزمایش‌های ساده و تخصصی که گاه به چند صد هزار تومان هم می‌رسد یک طرف دیگر حالا بازنشستگان چشم به حمایت بیمه‌های تکمیلی دوخته‌اند که آنها و شرایطشان را همین‌طور که هستند قبول کنند، این‌که بتوانند در مواقع ضروری روی کمک بیمه‌های تکمیلی حساب کنند.

به این ترتیب شاید دیگر علاوه بر دغدغه تامین مخارج زندگی، حداقل فکر و خیال پرداخت هزینه‌های سنگین درمانشان را نداشته باشند.

پاسخ بیمه دانا به دلایل فسخ بیمه بازنشستگان تامین اجتماعی

مدیر روابط‌عمومی بیمه دانا، نبود تضمین واریز بموقع حق بیمه را از دلایل منعقد نشدن قرارداد با کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی عنوان کرد.

حسنعلی بزرگیان در گفت‌وگو با ایسنا درباره دلایل منعقد نشدن قرارداد برای بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرد: این موضوع مذاکره‌ای ساده بود که به نتیجه نرسید. ما شرایطی داشتیم که کانون‌ عالی بازنشستگان قادر به برآورده کردن آن نبود.وی واریز بموقع وجوه حق بیمه به حساب بیمه دانا را از جمله این شرایط دانست که کانون‌ عالی نتواست تضمینی در این باره بدهد.

بزرگیان تاکید کرد: با توجه به پیشینه کانون در سنوات قبل که حق بیمه‌ها را با تاخیر چندماهه واریز می‌کرد، ما تاکید داشتیم که وجوه حق بیمه باید به طور منظم و در زمان مشخص واریز شود که دوستان کانون نتوانستند این تضمین را به ما بدهند؛ این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی کسر حق بیمه از حقوق بازنشستگان را به طور منظم انجام می‌دهد، اما این‌که چرا در این میان دوستان کانون نمی‌توانند تضمین بدهند که این ارقام به طور منظم واریز ‌شود، برای ما هم مبهم است.

پوران محمدی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حقگو
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
۰
۰
شما در مورد بیمه دی به گزافه گفتی چون من از حقوقم ماهیانه در قرارداد اولی 6700تومان و در قرار داد دومی 10450 تومان كسر میشد و سقف درمان و بستری را 15میلیون تعهد داشتند اما در خبر 20 شبكه 5 گفت كه 8 میلیون بیمه اتیه ساز تعهد داده و بالای 20 هزار تومان هم ماهیانه بایستی بدهیم

نیازمندی ها