ابتکار در نشست خبری:

تخریب جنگل ابر متوقف شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از توقف تخریب جنگل ابر با اجرای طرح‌های جاده‌سازی خبر داد.
کد خبر: ۶۱۵۱۶۱
تخریب جنگل ابر متوقف شد

معصومه ابتکار امشب در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن غدیر استانداری سمنان، اظهار داشت: حفظ منطقه جنگلی ابر یکی از سیاست‌های مهم سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی ادامه داد: متأسفانه در گذشته سیاست‌‌هایی وجود داشته که پیگیر ایجاد جاده‌ای ناپایدار در قلب جنگل ابر و توسعه جاده روستایی درجه 2 موجود بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این اقدام بدون مطالعه و پشتوانه لازم در دست اجرا بوده و قرار شده است تا این جاده روستایی به جاده‌ای وسیعتر تبدیل شود.

ابتکار با تأکید براینکه طرح راهسازی در جنگل ابر هم‌اکنون متوقف شده است، متذکر شد: برنامه‌های حفاظتی در جنگل ابر در دست اقدام است و با توجه به ارزش زیستگاهی و طبیعت بکر و ارزشمند این منطقه باید حفاظت بیشتری از آن صورت گیرد.

وی اذعان داشت: لازم است تا با هماهنگی استان‌های گلستان و سمنان، طرح حفاظتی مناسبی برای جنگل ابر پیش‌بینی شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سیاست سازمان محیط زیست این است که جاده‌سازی در جنگل ابر ادامه پیدا نکند، یادآور شد: به احتمال زیاد، می‌توان راهسازی در این جنگل را برای همیشه متوقف کرد.

تشخیص آلایندگی صنایع فقط برعهده محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با تأکید بر اینکه سازمان متبوعش تنها مرجع تشخیص آلایندگی صنایع در ایران محسوب می‌شود، ابراز داشت: تشخیص اینکه یک واحد صنعتی آلایندگی دارد یا نه، تنها برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است و هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند در این زمینه اظهارنظر کند.

ابتکار که در پاسخ به مشکلات متعدد آلایندگی صنایع در استان سمنان از جمله کارخانه «فروسیلیس» ایران توضیحاتی ارائه می‌کرد، اذعان داشت: اندازه‌گیری آلایندگی صنایع براساس استانداردهایی صورت می‌گیرد که از قبل تدوین شده است.

وی اضافه کرد: این اندازه‌گیری‌ها در برخی از واحدهای تولیدی براساس تجهیزاتی است که به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند و اطلاعات را به این سازمان انتقال می‌دهند.

وی تأکید کرد: در برخی دیگر از واحدهای صنعتی نیز نمونه‌گیری‌های مستمری انجام شده و در سازمان حفاظت محیط زیست مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 آماری از سمن‌های قانونی محیط زیست نداریم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با بیان اینکه این سازمان از سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد حمایت خواهد کرد‌، عنوان داشت: آماری از سمن‌های قانونی فعال در عرصه محیط زیست نداریم.

ابتکار ادامه داد: برخی از پروانه‌های فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد در سال‌های اخیر به دلایل نامعلومی تعلیق شده است و این سازمان‌ها دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند.

وی با بیان اینکه این مشکل در بین تعداد زیادی از سازمان‌های مردم‌نهاد فراگیر شده است، خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست سعی دارد تا با همکاری وزارت کشور آمار دقیقی از سمن‌های قانونی در حوزه محیط زیست به دست آورد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به سازمان‌های مردم‌نهاد بدون مجوز نیز نوید داد که در نخستین فرصت فعالیت آنها با صدور مجوز قانونی شود.

ابتکار با بیان اینکه اخیراً‌ فراخوانی رسمی از سوی سازمان محیط زیست برای جلب مشارکت سمن‌ها ارائه شده است، خواستار مشارکت همه فعالان زیست محیطی در اجرای برنامه‌های محیط زیست شد.

حفاظت از گونه‌‌های جانوری در زیستگاه خود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با تأکید بر لزوم حفاظت از گونه‌های جانوری در زیستگاه خود، اظهار کرد: حفاظت از این گونه‌ها در جایی که زندگی می‌کنند، نخستین‌ کاری است که باید انجام شود.

ابتکار ادامه داد: گونه‌های در معرض تهدیدی در کشور وجود دارد که هم در حوزه گیاهی و هم در بخش جانوری باید نسبت به امن‌سازی زیستگاه‌ها اقدام کرد.

وی یادآور شد: باید تلاش شود تا سطح حفاظت از مناطق تحت مدیریت محیط زیست افزایش یابد و در عین حال تکثیر گونه‌های جانوری بسیار مهم است.

قرارداد حفاظت از یوزپلنگ آسیایی امضا شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: مرحله دوم قرارداد مربوط به حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با مشارکت برنامه عمران سازمان ملل متحد اخیراً‌ در تهران امضا شد.

ابتکار گفت: امضای این قرارداد براساس ارزیابی مثبتی بوده است که سازمان ملل متحد از مرحله نخست اجرای آن در طول 10 سال گذشته داشته است.

وی گفت: خوشبختانه موفق شده‌ایم جلوی انقراض این گونه مهم جانوری را بگیریم و از آن پس نیز باید با مشارکت جوامع محلی و آگاه‌سازی عموم مردم در این راه گام برداریم.

استخدام محیط‌بانان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه طرح گسترده مناطق حفاظت شده در سراسر کشور با تعداد اندک محیط‌بانان موجود بدون شک قابل کنترل نیست و این سازمان در راستای جذب و استخدام محیط‌بانان جدید که برنامه‌‌ای دارد، عنوان کرد: براساس شاخص‌های جهانی و آنچه کارشناسان سازمان محیط زیست ایران می‌گویند، تعداد محیط‌بانان بسیار کمتر از مساحت تحت مدیریت این سازمان است.

ابتکار ادامه داد: افزایش نیروهای رسمی و قراردادی در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون در کشور در هر 10 هزار هکتار یک محیط‌بان وجود دارد که باید به مرحله‌ای برسیم که در هر 3 هزار هکتار یک محیط‌بان داشته باشیم و فاصله فعلی بسیار زیاد است.

 اعتبار استخدام ندارم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در پاسخ به پرسش دیگری که چرا با وجود این شرایط و نهایی شدن استخدام شماری از محیط‌بانان این اقدام عملیاتی نمی‌شود، افزود: تعدادی از استخدام‌ها به مرحله نهایی رسیده اما اعتبار استخدام نیروها موجود نیست.

ابتکار افزود: با توجه به شرایط فعلی، باید سعی شود تا از توانمندی محیط‌بانان به همراه ظرفیت جوامع محلی و نیز اجرای طرح‌های مدیریت مناطق حفاظت شده به صورت توامان استفاده شود.

وی توضیح داد: در تأمین تجهیزات مورد نیاز محیط‌بانان نیز مشکلاتی وجود دارد که تلاش می‌شود این کمبودها برطرف شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان محیط‌بانان را نیروهای کلیدی حفاظت از مناطق مختلف دانست و بیان داشت: افزایش تعداد محیط‌بانان باید همواره در دستور کار باشد.

newsQrCode
برچسب ها: محیط زیست
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها