امروز و فردا طرح سراسری زوج و فرد از در منازل و کاهش ساعت کار ادارات تا 14 و 30 دقیقه اجرا می‌شود

آلودگی هوا، پایتخت را نیمه تعطیل کرد

ادامه شرایط بحرانی آلودگی هوای تهران، برای مسئولان شهری چاره‌ای نگذاشت جز این‌که با تشکیل جلسه کمیته هماهنگی مواقع اضطراری آلودگی هوا، اجرای طرح‌هایی را به تصویب برسانند به این امید که آلودگی هوا هرچه سریع‌تر از وضع هشدار خارج شود.
کد خبر: ۶۱۴۷۳۱

در این جلسه که روز گذشته با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، شهرداری تهران، هواشناسی، آموزش و پرورش، راهنمایی و رانندگی تهران، صنایع و معادن استان و معاون عمرانی استاندار تهران در محل استانداری تهران برگزار شد، درباره راهکارهای ضربتی هرچند با تاثیرگذاری موقت برای خلاص شدن از وضع بحرانی آلودگی هوا تصمیم‌گیری شد.

به گزارش ایسنا، ممنوعیت فروش آرم روزانه و هفتگی طرح ترافیک، ممنوعیت تردد اتوبوس‌های آلاینده، ممنوعیت ورزش صبحگاهی و ممنوعیت تولید بتن و آسفالت در زمان آلودگی هوا از مهم‌ترین مصوبات جلسه روز گذشته کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا بوده است.

براساس بندهای دیگری از این مصوبه مدارس ابتدایی امروز و فردا تعطیل شده‌اند و ساعت کار ادارات نیز طی امروز و فردا تا 14 و 30 دقیقه اعلام شده است.

آمبولانس‌های اورژانس و هلال‌احمر در میادین اصلی شهر مستقر خواهند شد تا در صورت نیاز به شهروندان درمعرض خطر کمک کنند.

 

مهدهای کودک و مدارس ابتدایی تعطیل شد

معاون عمرانی استاندار تهران، پس از پایان این جلسه درباره مصوبات آن توضیح داد: تمام مهدهای کودک، مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی استان تهران بجز دماوند و فیروزکوه طی امروز و فردا به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌ها و ادامه پایداری جوی تعطیل خواهد بود.

حسن کریمی که در غیاب رئیس کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران، اداره جلسه را به عهده داشت در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی کشور مبنی بر ادامه پایداری جوی و افزایش غلظت آلاینده‌ها افزود: فروش آرم طرح ترافیک روزانه و هفتگی، فعالیت تمام کارگاه‌های شن و ماسه، تولید بتن و آسفالت در تهران و غرب و جنوب غرب استان تا زمان خروج از وضع هشدار آلودگی هوا ممنوع است.

اجرای طرح زوج و فرد از در منازل

بر اساس تصمیمات این جلسه طرح سراسری زوج و فرد از در منازل از امروز تا اطلاع ثانوی بجز روزهای تعطیل اجرا می‌شود.

برخورد با خودروهای دودزا و موتورسیکلت‌های آلاینده نیز تشدید خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار تهران تاکید کرد: به دلیل آلودگی هوا ساعت پایان کار ادارات شهر تهران طی امروز و فردا از ساعت 16 و 30 دقیقه به 14 و 30 دقیقه کاهش یافته است. وی تاکید کرد: مصوب شده است آموزش و پرورش به ازای این تعطیلی‌ها کلاس‌های جبرانی برای دانش‌آموزان برگزار کند.

دستگاه‌های متولی کوتاهی کردند

معاون عمرانی استانداری تهران از برخی دستگاه‌های اجرایی موثر در کاهش آلودگی هوا از جمله وزارت کشور، وزارت صنایع و سازمان حفاظت محیط زیست به این دلیل که در سال‌های اخیر نسبت به انجام تعهدات خود بی‌تفاوت بوده و در این زمینه کوتاهی کردند انتقاد کرد.

به گزارش فارس، کریمی با بیان این‌که وظایفی به عهده دستگاه‌ها در سطح ملی گذاشته شده، اما هیچ کدام از این وظایف عملی نشده است، توضیح داد: وزارت کشور بر اساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا باید سالی 5 درصد به ناوگان حمل و نقل عمومی شهری اضافه می‌کرد ولی در چهار سال گذشته حتی یک اتوبوس هم اضافه نشده است.

به گفته معاون عمرانی استانداری تهران، وزارت صنایع باید در جهت افزایش کیفیت خودروها و وزارت نفت باید برای افزایش کیفیت سوخت اقدام می‌کرد که تاکنون آن وظایف عملی نشده است.

کریمی افزود: شهرداری باید در مواقع طرح ترافیک دوربین‌هایی نصب می‌کرد که این کار صورت گرفته است، اما با شیوه‌هایی هنوز نسبت به مخدوش کردن پلاک اقدام می‌شود.

صدا و سیما و محیط زیست نیز بر اساس این مصوبات باید اقدامات فرهنگی را برای کاهش آلودگی هوا انجام می‌دادند که هنوز به عنوان بیننده اقدامی ندیده‌ایم.

کریمی با تاکید براین‌که جلسات کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا مقطعی است و باید مسائل ریشه‌یابی شود، تصریح کرد: با ادامه تعامل با دولت و شهرداری باید ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو توسعه و افزایش پیدا کند. وی از شهروندان خواست شرایط و مواقع آلودگی هوا را بپذیرند و در این شرایط همکاری داشته باشند و به جای خودروی شخصی از ناوگان حمل و نقل عمومی بیشتر استفاده کنند.

معاون استاندار تهران درباره صنایع آلاینده تا شعاع 120کیلومتری شهر تهران یک نکته مهم و البته ناامید کننده نیز گفت و آن این‌که با وجود این‌که استانداری فهرست این صنایع را در اختیار دارد، اما هنوز نتوانسته آنها را تعطیل کند.

 

فعالیت 30 تیم پلیس  برای برخورد با خودروهای دودزا

با قرار گرفتن آلودگی هوای تهران در وضع هشدار، پلیس راهور تهران برخورد با خودروهای دودزا را با جدیت بیشتری در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس پلیس راهور تهران با تشریح اقدامات پلیس برای کاهش آلودگی پایتخت گفت: 30 تیم گشتی ویژه با خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا در سطح شهر برخورد کرده و این وسایل نقلیه آلاینده را توقیف می‌کنند.

حسین رحیمی در گفت‌وگو با مهر توضیح داد: براساس تصمیم کمیته کاهش آلودگی هوای تهران در دو روز آینده طرح زوج و فرد در سطح پایتخت و از در منازل اجرا می‌شود، براین اساس پلیس از تردد خودروهای غیرمجاز جلوگیری کرده و متخلفان 200 هزار ریال جریمه می‌شوند.

رئیس پلیس راهور با اعلام این‌که خودروهای دودزا پلاک تعمیرگاه می‌گیرند، افزود: این خودروها از سوی پلیس توقیف می‌شوند و برای رفع نقص پلاک تعمیرگاه دریافت می‌کنند و صاحبان آنها در صورت رفع نقص می‌توانند پلاکشان را دریافت و در شهر تردد کنند.

رحیمی در باره خودروهای بدون معاینه فنی نیز تاکید کرد: این خودروها از سوی ماموران، اعمال قانون می‌شوند.

تبدیل محدوده زوج و فرد به محدوده سبز

یک کارشناس ارشد محیط زیست و مدرس اکولوژی پیشنهاد داد: به منظور کنترل آلودگی هوا، محدوده زوج و فرد به محدوده سبز تبدیل شود.

حسن عسکری به ایرنا گفت: با تبدیل محدوده زوج و فرد به محدوده زیست محیطی سبز، رانندگان خودروها اجازه نخواهند داشت بدون معاینه فنی در تهران تردد کنند.

محدوده سبز، محدوده‌ای است که تمهیدات بهتر و سختگیری بیشتری برای کنترل آلودگی هوا در آن اعمال می‌شود؛ به نوعی که رانندگان خودروهایی که وارد این محدوده می‌شوند، مجبورند هزینه آلوده‌سازی شهر را بپردازند.

این مدرس اکولوژی از شکل‌گیری ائتلافی زیست‌محیطی در کشور خبر داد و افزود: این ائتلاف خواسته یا ناخواسته در حال شکل‌گیری است که تامل بیشتر مسئولان ذی‌ربط و دستگاه‌ها و متولیان را در زمینه کمک به کاهش آلودگی هوا می‌طلبد.

عسکری با ابراز نگرانی از این‌که آلودگی هوا به هویت شهر آسیب وارد می‌کند، اظهار کرد: اگر دخالت انسانی در کنترل آلودگی هوا وجود نداشته باشد و موضوع معاینه فنی جدی گرفته نشود، شاهد تلفات انسانی زیادی در موضوع آلودگی هوا خواهیم بود.

وی با تاکید بر تلفات پنهان آلودگی هوا ادامه داد: اکنون در یکی از موسسات حمایت از کودکان سرطانی بیش از20هزار کودک سرطانی تحت پوشش قرار دارند که از تاثیرات سوء آلودگی هوا بی‌نصیب نمانده‌اند.

این کارشناس ارشد محیط زیست پیشنهاد داد تا دادگاه‌های تخصصی محیط زیست برای بررسی خسارات و آسیب‌های وارده ناشی از آلودگی هوا به کشور تشکیل شود.

عسکری بر قانون معافیت پنج ساله معاینه فنی خودروها هم تاکید و ابراز کرد: این قانون باید هرچه سریع‌تر بازنگری شود و مدت آن از پنج سال به دو سال یا کمتر تغییر کند.وی عنوان کرد: انتظار این است که لایحه دو فوریتی معافیت پنج ساله معاینه فنی در مجلس شورای اسلامی با حوصله و در مدت زمانی طولانی مورد بررسی قرار نگیرد، بلکه با وجود تشدید آلودگی و سردی هوا، این مهم با فوریت به صحن علنی آمده و به تصویب برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها