معاون دریایی سازمان محیط‌زیست با اشاره به این‌که صید بی‌رویه و قاچاق، عوامل اصلی انقراض ماهیان خزری است، گفت: به دلیل این‌که دریای خزر یک پهنه آبی بسته است، آلودگی در آن محبوس می‌شود.
کد خبر: ۶۱۲۷۱۵

به گزارش مهر، عبدالرضا کرباسی در مراسم دهمین سالگرد امضای کنوانسیون حفاظت از محیط‌زیست دریای خزر (کنوانسیون تهران) که روز گذشته با حضور نمایندگانی از کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، روسیه و آذربایجان در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، افزود: اکنون آلودگی‌های زیادی ازجمله خانگی، صنعتی و کشاورزی وارد دریای خزر می‌شود که این آلودگی‌ها به دلیل موقعیت این پهنه آبی در خزر باقی می‌ماند.

کرباسی با بیان این‌که دریای خزر دارای 80 - 70 میلیارد مترمکعب آب است، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته شاهد تغییر رفتار اقتصادی جدی از سوی کشورهای حاشیه خزر و توجه به منافع اقتصادی و حیات آبزیان در این پهنه آبی بودیم که بر این اساس بهره‌برداری پایدار از آبزیان به بهره‌برداری ناپایدار تبدیل شده است.

وی نسبت به آغاز استفاده کشورهای حاشیه دریای خزر از منابع نفت و گاز این پهنه آبی هشدار داد و گفت: این‌گونه فعالیت‌ها، مشکلات زیست‌محیطی زیادی را در منطقه ایجاد می‌کند.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان محیط‌زیست با اشاره به این‌که از محل کنوانسیون تهران، تاکنون دو قرارداد شامل مقابله با آلودگی‌های نفتی و مقابله با آلودگی‌های دارای منشا زمینی تهیه شده است، افزود: این قراردادها توسط نمایندگان پنج کشور حاشیه خزر امضا شده و این در حالی است که دو قرارداد دیگر نیز با عناوین حفاظت از تنوع زیستی و گزارش‌های فرامرزی محیط‌زیست در حال تهیه است که بزودی در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان امضا می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها