هشدار وزیر نیرو به مشترکان پرمصرف آب

افت شدید ذخیره پنج سد آبی تهران

وزیر نیرو با هشدار به مشترکان پرمصرف آب به ویژه در شهر تهران گفت: ذخیره پنج سد آبی پایتخت افت شدیدی دارد؛ از مشترکان تهرانی می خواهیم صرفه جویی کنند تا مجبور به جیره بندی نشویم.
کد خبر: ۶۱۲۵۷۸
افت شدید ذخیره پنج سد آبی تهران

حمید چیت چیان درنشست خبری با بیان اینکه درسال جاری میانگین بارش 10 میلیمتر است درحالی که در مدت مشابه پارسال 15 میلیمتر بود، از شهروندان تهرانی خواست، حداقل 20 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند تا از کم آبی عبور کنیم و جیره بندی توزیع آب هم نداشته باشیم.

وی در باره طرح های آبرسانی به شهرهای بزرگ هم گفت: در سال های اخیر برای آبرسانی به شهرهایی مانند اهواز، شیراز، زاهدان، تبریز و تهران اقداماتی صورت گرفت اما با کاهش منابع آب دوباره در این شهرها مشکل تامین آب داریم.

وزیر نیرو افزود: در شورای عالی آب نیز قرار است در نحوه ساخت سدهای جدید مطالعه و بازنگری شود و هر تغییر جدیدی به تصویب شورای عالی آب برسد.

چیت چیان اظهار کرد: انتقال آب بین حوزه ای نیز باید در این شورا تصویب شود اما تکالیف جدید بر عهده وزارت کشاورزی است که در دو ماه آینده برای روش های بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی برنامه ریزی کند.

وی درباره برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی هم گفت: به زودی برای رویارویی با هر گونه برداشت غیرمجاز آب از منابع زیرزمینی از طریق قانونی اقدام می کنیم.

وزیر نیرو همچنین درباره تکلیف تصفیه خانه هفتم تهران برای انتقال آب سد ماملو به شهر تهران هم اظهار کرد: این طرح هنوز به پایان نرسیده است و محدودیت تامین آب شرب داریم اما تلاش هایی برای تصفیه پساب فاضلاب تهران برای استفاده در دشت ورامین و پاکدشت صورت می گیرد.

طرح های صنعت آب بازنگری می شود

وزیر نیرو اعلام کرد: تعدادی از سدهایی که ساخته شده ، مطالعات کافی نداشته یا مطالعات بر اساس میانگین آورد رودخانه ها در پنجاه سال اخیر بوده که مشکلاتی ایجاد کرده است.

چیت چیان درباره کاهش منابع آبی در کشور گفت: با وجود اینکه در سال آبی 91 – 92 تقریباً در حد نرمال بارش داشته ایم اما با 45 درصد رواناب های رودخانه ای مواجه شدیم. میزان آبی که در رودخانه ها جریان داشته به شدت کاهش یافته و ذخیره رودخانه ها به اندازه ای که از قبل پیش بینی شده بود نرسیده است.

وی افزود: حوضه آبریز برخی سدها با مشکلاتی مانند تغییرات اقلیمی، برداشت بیش از حد و غیرقانونی در سرشاخه های رودخانه ها و برداشت بی رویه از آب زیرزمینی یا تغییر الگوی کشت روبرو بوده است.برای نمونه رودخانه ای که با 500 میلیون مترمکعب آورد بوده  به یک سوم تقلیل پیدا کرده است.

چیت چیان خاطر نشان کرد: ممکن است در این بازنگری که صورت می گیرد ادامه روند ساخت بعضی از سدها که فاقد توجیه فنی است یا در طراحی برخی از سدها تجدید نظر کنیم.

وی درباره سد بختیاری هم گفت: سد بسیار بزرگی است و هزینه های بسیار بالایی دارد و ما دوباره توجیه فنی و اقتصادی این طرح را بررسی کردیم. تاکنون دو جلسه ویژه برای آن تشکیل و بررسی های کارشناسی شرکت مدیریت توسعه و منابع آب و نیروی ایران و مشاور طرح انجام شده است.

وزیر نیرو اظهار کرد: روزهای آینده یک تصمیم جدی برای این طرح خواهیم گرفت که ممکن است تاخیر در اجرای این طرح یا تغییر ظرفیت نیروگاهی که از پیش برای این سد پیش بینی شده بود تغییر کند اما در اصل ساخت این سد بزرگ تجدید نظری تاکنون صورت نگرفته است.

وی با اشاره به تامین برق مردم در تابستان آینده، افزود: برای تامین نیازهای آتی مردم در تابستان و مدیریت مصرف و عرضه تصمیم گیری می کنیم.به عنوان مثال در شبکه توزیع قرار شده است شبکه فشار قوی را حذف کنیم و شبکه فشار متوسط را تا نزدیک نقطه مصرف توسعه دهیم.

چیت چیان، تجدید نظر در سیم ها و کابل هایی که برق را توزیع می کنند یا مجهز کردن شبکه توزیع به تجهیزات پیشرفته و اندازه گیری و انتقال اطلاعات و هوشمند کردن شبکه از جمله برنامه های وزارت نیرو دانست.

وی درباره افزایش قیمت تعرفه ها و قبوض آب و برق گفت: درباره تغییر تعرفه های آب و برق تاکنون هیچ تصمیمی گرفته نشده است و به دلیل محدودیتی که در منابع دولت وجود دارد در سال های اخیر دولت هنوز نتوانسته است تفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده آب و برق را پرداخت کند.

وزیر نیرو افزود: بسیاری از طرح های توسعه وزارت نیرو دچار تاخیر شده است که اگر با یک اقدام دقیق و حساب شده، تعرفه های آب و برق اصلاح نشود و از طرف دیگر نتوانیم منابع جدیدی از دولت دریافت کنیم ، نمی توانیم در جهت مدیریت مصرف آب و برق اقدامی انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو نیازمند تامین، نگهداری و سرمایه گذاری های جدید است، گفت: اگر وزارت نیرو به این مهم دست نیابد قطعاً با مشکلات زیادی روبه رو می شود چرا که وزارت نیرو هیچ منبع درآمدی ندارد البته وزارت نیرو با معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری نشست های متعددی را برگزار کرده است و نتایج خوبی را هم به دست آورده ایم.

تصمیمی برای افزایش قیمت برق در سال 93 گرفته نشده است

عضو کابینه دولت تدبیر و امید اظهار کرد: هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت برق در سال آینده گرفته نشده است.به دلیل محدودیت منابع مالی، دولت در سال های اخیر نتوانسته است تفاوت قیمت تکلیفی و قیمت تمام شده برق را به وزارت نیرو پرداخت کند.‌ این امر موجب شد طرح ها با تأخیر اجرا شود که مردم به عنوان مصرف کنندگان دچار ضرر می شوند.اگر قیمت ها تغییر نکند باید دولت منابع مورد نیاز را در اختیار صنعت آب و برق قرار دهد.

چیت چیان درباره دریاچه ارومیه نیز گفت: 19 راهکار برای نجات دریاچه ارومیه در اولویت قرار دارد اما با منابع جدیدی که دولت در اختیار این طرح قرار خواهد داد از سال 93 اجرا می شود و با منابع فعلی فقط مطالعات انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه انجام خواهد شد.

 انتقال آب دریای خزر با مجوز سازمان محیط زیست

وزیر نیرو اعلام کرد: برای این که طرح انتقال آب از دریاچه ارومیه را به صورت کامل اجرا کنیم، ارزیابی زیست محیطی خود را در اختیار سازمان محیط زیست قرار می دهیم.در صورتی که مانعی وجود نداشته باشد این طرح عملیاتی خواهد شد اما بدون مجوز سازمان محیط زیست اجرای این طرح غیرقانونی است.

وی افزود: طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی در دولت گذشته هدف گذاری شده و قرار بود 200 میلیون مترمکعب آب از دریای خزر شیرین سازی شود و با خط لوله به مراکز مرکزی کشور از جمله سمنان انتقال پیدا کند.یک گام از مطالعات این طرح، انجام و موافقت سازمان محیط زیست هم کسب شده است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد: وزارت نیرو با سازمان محیط زیست مکاتباتی داشته و ردیف اعتباری در بودجه هم به آن اختصاص داده شده است. در حال حاضر وزارت نیرو در مراحل پایانی این طرح است و همه ملاحظات بین المللی را مدنظر قرار داده داده است.

واحد دوم نیروگاه سنگ توده در آستانه بهره برداری

وزیر نیرو اعلام کرد: بزودی واحد دو نیروگاه «سنگ توده 2» در تاجیکستان بهره برداری می شود.این نیروگاه با حمایت و پشتیبانی کشورمان و تلاش پیمانکاران ایرانی در حال اجراست.

وی افزود: این نیروگاه شامل دو واحد است که پیش از این یک واحد به بهره برداری رسیده است و واحد دو آن به زودی به بهره برداری می رسد.

چیت چیان اظهار کرد: منابع مورد نیاز ساخت این سد در  بانک توسعه صادرات تامین شده و بازگشت آن از طریق فروش برق به تاجیکستان است و دولت این کشور باید این مبلغ را به شرکت فراب که پیمانکار طرح است، پرداخت کند.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها