رهبر انقلاب سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی»را ابلاغ کردند

اقتصاد مقاومتی فرصت مناسبی برای تحقق حماسه اقتصادی است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنفرانس خبری گزارش داد:

بررسی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در مجمع سه جلسه است که درباره سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بحث می‌شود، گفت: مقاومتی مکمل سیاست خارجی موثر با تکیه بر ایستادگی هدفمند، منطقی و مدبرانه بر روی منافع ملی و ارزش‌هاست.
کد خبر: ۶۰۹۵۷۹
بررسی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن رضایی در پایان جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی برای مقابله با تحریم ها، گفت: مذاکرات همچنین فرصتی است که ببینیم آیا امریکایی ها تحریم ها را لغو می کنند و به حقوق ملت ایران احترام می گذارند یا خیر.

وی با تاکید بر اینکه همه باید صبر کنند تا نتایج مذاکرات مشخص شود و ما باید به دولت اعتماد کنیم، افزود: نباید معطل نتایج بمانیم، بلکه اقتصاد مقاومتی را به صورت جدی در سراسر کشور شروع کنیم. اقتصاد مقاومتی مکمل سیاست خارجی موثر با تکیه بر ایستادگی هدفمند، منطقی و مدبرانه بر روی منافع ملی و ارزش‌هاست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در مجمع سه جلسه است که درباره سیاست‌ های کلی اقتصاد مقاومتی بحث می‌شود، اظهار کرد: مسئله اقتدار ملی کشور بر دو موضوع اقتصاد و سیاست خارجی موثر است و در حال حاضر موضوع اقتصاد و سیاست خارجی به منظور عبور از تحریم‌ها، فشار بین‌المللی و فعال شدن سیاست خارجی باید بسیار مورد توجه قرار گیرد تا اقتصاد ملی کشور را به نحوی ساماندهی کنیم که آسیب‌ناپذیر باشد.

رضایی افزود: اگر تحریم‌ها برطرف شود باید به نوعی عمل کنیم که اگر بیست سال آینده با تحریم دیگری روبه‌رو شویم، اقتصاد ایران شکننده نباشد، پس باید کاری کرد که اقتصاد ملی در برابر تحریم‌ها تاب بیاورد و در این چهارچوب اگر وابستگی به نفت کم شود آسیب‌پذیری اقتصادمان کمتر خواهد شد؛ پس باید کاری کرد که اقتصاد ایران تحریم‌ناپذیر و آسیب‌ناپذیر شود.

وی در تشریح اهداف اقتصاد مقاومتی گفت: هدف اول اقتصاد مقاومتی، آسیب‌ناپذیری اقتصاد کشور با بالا بردن انعطاف‌پذیری در مقابل فشارها در جهت خنثی کردن فشارهای بین‌المللی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هدف دوم را ایجاد فرصت از تحریم‌های اقتصادی خواند و افزود: در واقع یکی از موضوعات اصلی اقتصاد مقاومتی این است که چگونه از تحریم‌های اقتصادی برای توسعه کشور و شکوفایی اقتصاد ملی فرصت بسازیم؛ همان‌طور که از جنگ تحمیلی برای احیای اقتدار ملی خود استفاده کردیم و امروز قدرت نظامی ما در خاورمیانه اول است.

رضایی اظهار کرد: اگر امریکا و 1+5 پشت میز مذاکره بنشینند و ببینند که ایران با رشد اقتصادی روبه‌روست، آمادگی بیشتری برای همکاری خواهند داشت پس باید از سیاست خارجی مکمل اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در 200 سال اخیر شاهد خوش‌بینی ایرانی در سیاست خارجی و سوء استفاده خارجی بوده‌ایم، افزود: این موضوع به ما اجازه نداده است که سیاست خارجی فعال داشته باشیم و تا قبل از انقلاب اسلامی، سیاست خارجی ایران خنثی، بی‌اثر و یکطرفه بود و اولین بار است که طی 200 سال اخیر رابطه دوطرفه با دنیا تنظیم کرده‌ایم و همه دعوا این است که
می‌گوییم باید حقوق و احترام متقابل باشد.

رضایی با تاکید بر اینکه در ایران اعمال سیاست خارجی یکطرفه پایان یافته است، افزود: اکنون ما به ایستادگی منطقی، مدبرانه، ناظر به حفظ منافع ملی و ارزش‌های حیاتی کشور نیاز داریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر سیاست خارجی یکطرفه باشد دستاوردی نخواهیم داشت، اظهار کرد: اگر سیاست خارجی دو طرفه باشد و امتیازی بدهیم به طور قطع امتیازی هم خواهیم گرفت که از آن برای پیشرفت اقتصاد بهره می‌گیریم؛ پس اقتصاد مقاومتی پشتوانه اقتصادی سیاست خارجی است تا طرف مقابل به ما توجه کند و بداند که از موضع ضعف پشت میز مذاکره ننشسته‌ایم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برخی مخالفت‌ها با روند مذاکرات ژنو و نصب بیلبوردهایی با این مضمون در سطح شهر، گفت: آزادی همین است و قبل از اینکه مذاکرات به نتیجه برسد نباید امریکا احساس کند که یکطرفه امتیاز می‌دهیم.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بیان نظرها به صورت آزادانه امری طبیعی است و مخالفان و موافقان باید نظر خود را مطرح کنند تا این تصور ایجاد نشود که فضای ایران کنترل شده و حکومتی است و از این شرایط سوء استفاده کنند.همه گروه‌ها در ایران باید نظر خود را با هدف همکاری با دولت مطرح کنند چون از این طریق برداشت‌های واقعی از موضوع مذاکرات صورت می‌گیرد.

رضایی با بیان اینکه افراط و تفریط خوب نیست، افزود: هنوز نمی‌دانیم طرف مقابل چقدر با ما همراهی خواهد کرد، چرا که از یک طرف از تحریم‌های جدید سخن می گوید و از طرف دیگر از همکاری حرف می‌زنند.

وی با بیان اینکه از طرف امریکایی صدای واحدی شنیده نمی‌شود، افزود: بنابراین اگر برخی امتیازها را بدهیم بدون اینکه ما به ازائی داشته باشد، عقلانی نیست و باید از خوش‌بینی زودهنگام پرهیز کنیم چون واقع‌بینی بهترین سیاست است.

رضایی در پاسخ به سوال دیگری درباره بررسی لایحه جرم سیاسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: چیزی به نام جرم سیاسی را در مجمع بررسی نکرده ایم، بلکه موضوع انتخابات یکی از مسائل سیاسی است که در مجمع بررسی می‌شود و موضوع جرم سیاسی در مجلس باید به صورت قانون دربیاید و اگر با شورای نگهبان به اختلاف برسد ما می‌توانیم وارد شویم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جواب به سوالی مبنی بر اینکه آیا در راستای حمایت بانک‌ها از تولیدکنندگان مصوبه‌ای در جلسه امروز مجمع داشته‌اید، گفت: این موضوع جزو بندهای اقتصاد مقاومتی است که در آینده به آن خواهیم رسید و در صورتی که تصویب شود اعلام می‌شود.

رضایی همچنین درباره اینکه آیا در آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام به حضور و شرکت نکردن اعضا در جلسات اشاره شده است یا خیر، گفت: آیین‌نامه انضباطی مجمع شبیه برخی نهادهای دیگر نیست چون اعضای شرکت‌کننده آن همه از شخصیت‌های کشور هستند، پس آنها را آزاد گذاشته‌ایم و غالبا شرکت می‌کنند و خیلی کم به خاطر کهولت سن تاخیر دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها