وزارت ورزش و جوانان، رسول خادم را به عنوان سرپرست جدید این فدراسیون معرفی کرد

لغو سه باره انتخابات فدراسیون کشتی

برخلاف آن چیزی که مسئولان ورزش تصور می‌کردند، برگزاری مجمع انتخابات فدراسیون کشتی آنچنان هم پیش پا افتاده نبود که شتابزده رای به برگزاری آن بدهند، این چالش را دیروز وزارت ورزش با لغو مجمع انتخابات فدراسیون و انتصاب رسول خادم به عنوان سکاندار موقت کشتی لمس کرد تا پس از فراهم کردن مقدمات برگزاری مجمع، سکاندار جدید کشتی معرفی شود.
کد خبر: ۶۰۸۲۰۵

وزارت ورزش و جوانان در حالی طی روزهای گذشته شتابزده از برگزاری مجمع انتخابات چند فدراسیون از جمله فدراسیون کشتی خبر داد که از زمان ثبت‌نام نامزدهای برخی فدراسیون‌ها، ماه‌ها می‌گذشت. ثبت‌نامی که در زمان دولت سابق انجام شده بود و به طور طبیعی برخی نامزدها با علم به نظر مسئولان سابق وزارت ورزش به یک نامزد خاص، از نامزدی خودداری کرده بودند. در این شرایط تغییر مدیران وزارت ورزش در حالی مجالی را برای برخی از مدعیان تصدی ریاست فدراسیون‌ها فراهم آورده بود که اساسا آنها برای انتخابات ثبت‌نام نکرده بودند. اما وزارت ورزش با هدف رها شدن 13فدراسیون از شرایط بلاتکلیفی مدیریتی و فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک، تصمیم به برگزاری مجامع انتخاباتی این فدراسیون‌ها از جمله فدراسیون کشتی گرفت. گرچه در این باره روز شنبه مجمع انتخابات فدراسیون شنا برگزار و طی آن محسن رضوانی به عنوان رئیس جدید این فدراسیون انتخاب شد، اما یکی از هشدارهای ناظران ورزش به خوبی در این مجمع نمایان شد، جایی که هفت هیات استانی به دلیل اداره شدن از سوی سرپرستان، حق رای نداشتند.

اعتراض هیات‌های کشتی

وزارت ورزش در شرایطی اصرار به برگزاری انتخابات فدراسیون کشتی در روز چهارشنبه، اول آبان داشت که هشت هیات استانی اصفهان، ایلام، خوزستان، سمنان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان به دلیل اداره شدن توسط سرپرستان، حق رای نداشتند و در این باره اعتراض خود را از طریق ادارات کل ورزش استان‌ها به وزارتخانه منعکس کردند. دیروز وزارت ورزش با صدور اطلاعیه‌ای تصریح کرد به دلیل اعتراض ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها و هیات‌های استانی و همچنین اعضای مجمع و برخی نامزد، انتخابات فدراسیون کشتی به تعویق افتاد. وزارت ورزش البته دیروز مجمع انتخابات فدراسیون اتومبیلرانی را هم به تعویق انداخت.

حیدری نامزد می‌شود

از جمله چهره‌هایی که مراتب اعتراض خود به برگزاری انتخابات شتابزده فدراسیون کشتی را اعلام کرد، علیرضا حیدری، قهرمان سابق کشتی بود. گفته می‌شود او به مسئولان وزارت اعلام کرده توانایی جذب اسپانسر برای تقبل بخشی از بدهی شش میلیاردی فدراسیون را هم دارد. استدلال و اعتراض‌هایی از این دست نیز در لغو انتخابات فدراسیون کشتی بی‌تاثیر نبوده است.

اما در حالی که از محمدرضا یزدانی‌خرم، رئیس سابق فدراسیون کشتی همچنان به عنوان یکی از بخت‌های ریاست این فدراسیون نام برده می‌شود، به گفته یک منبع آگاه، یزدانی‌خرم اعلام کرده چنانچه نظر وزارت ورزش روی امیررضا خادم باشد، حاضر است به نفع او در انتخابات کنار برود.

این در حالی است که یزدانی‌خرم به دلیل مشکل قانونی بازنشسته بودن، نمی‌تواند رئیس فدراسیون شود. در این باره یک منبع آگاه در وزارت ورزش تصریح کرد: یزدانی‌خرم چنانچه می‌خواهد نامزد شود شده و به لحاظ قانونی مشکلی برای این مهم نداشته باشد، خود باید نسبت به دریافت مجوز از دولت اقدام کند و وزارت ورزش چنین کاری را برای هیچ نامزدی انجام نخواهد داد.

انتخابات همیشه جنجالی کشتی

به هر ترتیب این مجمع در حالی دیروز لغو شد که ساده‌انگاری وزارت‌نشینان و بی‌توجهی به سابقه برگزاری انتخابات فدراسیون کشتی تامل‌برانگیز بود. انتخابات این فدراسیون پیش از این در زمان محمد عباسی وزیر سابق، دو بار به تعویق افتاده بود. اتفاقی که گفته شد به دلیل خطر تعلیق کشتی از سوی فیلا مورد توجه قرار گرفت. با این حال مجمع انتخابات فدراسیون همواره جنجالی بوده است. محمدرضا یزدانی‌خرم در حالی سال 90 جای خود را به سرپرست منصوب وزارت ورزش یعنی حجت‌الله خطیب داد که خود او دو سال از دوره چهار ساله قانونی مدیریتش گذشته بود و این شرایط باعث اعتراض برخی اهالی کشتی شده بود. یزدانی‌خرم البته در حالی در سال 84 سکاندار فدراسیون شد که در مجمع انتخابات پرسروصدای کشتی، یعنی آخرین مجمع انتخاباتی که برای این فدراسیون برگزار شد توانست از رقیب خود جواد رفوگر پیشی گرفته و رئیس فدراسیون شود. یزدانی‌خرم البته پیش از برگزاری این مجمع حکم سرپرستی خود را از محمد علی‌آبادی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی گرفته بود. حکمی که به دنبال استعفای اجباری محمدرضا طالقانی از ریاست فدراسیون به نام یزدانی‌خرم صادر شد.

البته خود طالقانی هم در حالی در مجمع سال 81 سکاندار فدراسیون کشتی شد که پیش از او امیررضا خادم با استعفای اجباری از راس فدراسیون کنار رفته بود. طالقانی در مجمع رقابت نزدیکی با مرحوم مسیح سلیم بهرامی نماینده وقت مجلس داشت. جالب این‌ که سابقه جنجال در انتخابات فدراسیون کشتی به دوره امیررضا خادم هم برمی‌گردد. او در شرایطی رئیس فدراسیون شد که یک بار مجمع انتخابات فدراسیون به دلیل اظهارات جنجالی پرویز سیروس‌پور رئیس وقت فدراسیون لغو شد و برای بار دوم نیز رقابت نزدیکی با منصور مهدی‌زاده برای تصدی ریاست فدراسیون کشتی داشت. باید دید وزارت ورزش و جوانان با این سابقه تاریخی انتخابات فدراسیون کشتی را چگونه برگزار خواهد کرد؟

ماموریت ویژه به خادم

اما در شرایطی که روز شنبه حجت‌الله خطیب ازنامزدی در انتخابات فدراسیون کشتی خبر داده بود، دیروز وزارت ورزش و جوانان از موافقت صالحی‌امیری، سرپرست وزارت با استعفای خطیب، سرپرست فدراسیون کشتی خبر داد و وزارت ورزش ساعاتی بعد انتصاب رسول خادم به عنوان سرپرست جدید فدراسیون را اعلام کرد. در حکم رضا صالحی‌امیری، سرپرست وزارت ورزش برای رسول خادم آمده است: به موجب این حکم با حفظ جایگاه فنی در مدیریت تیم‌های ملی به سمت سـرپرست فدراسیون کشتی منصوب می‌شوید. انتظار دارم با برنامه‌ریزی و مدیریت در انجام ساماندهی تمامی امور فدراسیون کشتی، توجه ویژه به موضوعات اخلاقی، فنی و فرهنگی، برنامه‌ریزی لازم به منظور انجام انتخابات هیات‌های کشتی استان‌هایی که به صورت سرپرست اداره می‌شوند و ایجاد آمادگی لازم به منظور برگزاری مجمع عمومی آینده اقدام کنید.

وزارت ورزش در حالی شب گذشته این خبر را اعلام کرد که یک منبع آگاه در این وزارتخانه به جام‌جم گفت: بزودی زمـان ثبت‌نام مجـدد از نامزدهای ریاست فدراسیون اعلام می‌شود تا همه چیز به شکل قانونی پیش برود.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها