تردد 4000 تاکسی فرسوده درخیابان های تبریز

باوجود پیگیری‌های مستمر مسئولان و دست‌اندرکاران سازمان تاکسیرانی تبریز، هنوز حدود یک‌سوم تاکسی‌های این شهر به نوسازی نیاز دارد و این در حالی است که هر روز بر تعداد این خودروهای فرسوده و مشکلات ناشی از آن افزوده می‌شود.
کد خبر: ۶۰۵۳۰۶
تردد 4000 تاکسی فرسوده درخیابان های تبریز

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تبریز با بیان این‌که حدود 4000 دستگاه از تاکسی‌های تبریز که شامل بیش از یک‌سوم تاکسی‌های موجود در استان است، در سن فرسودگی است و نیاز فوری به نوسازی دارد، می‌گوید: حدود سه سال است مالکان این تاکسی‌ها و در راس آنها، سازمان تاکسیرانی در بحث تبدیل به احسن کردن این خودروها در بلاتکلیفی به سر می‌برند و با وجود پیگیری‌های مکرر تاکنون اقدام ملموسی برای رفع موانع نوسازی این ناوگان صورت نگرفته است.

رحمان ایمان‌نژاد با اشاره به این‌که طبق مصوبه مجلس هر تاکسی که عمر مفید آن از 10 سال تجاوز کند، جزو خودروهای فرسوده محسوب می‌شود، حدود 11200 تاکسی در تبریز تردد می‌کند که حدود یک‌سوم آنها فرسوده است، می‌افزاید: جایگزین نکردن این خودروهای فرسوده با خودروهای سالم، علاوه بر بروز مشکلاتی همچون آلودگی هوا، بالا رفتن میزان تصادفات و زشت جلوه دادن چهره شهر، تبعات دیگری مانند افزایش هزینه نگهداری و تعمیرات خودرو و سردرگمی رانندگان برای تعمیر کردن یا به انتظار نوسازی بودن را در پی دارد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تبریز با اشاره به این‌که باوجود وعده‌های مسئولان مبنی بر تسهیل مراحل تبدیل به احسن تاکسی‌ها، همچنان شاهد تحمیل شرایط سخت و زمانبر در فرآیند تبدیل تاکسی‌ها هستیم، می‌گوید: تقاضای بانک‌عامل مبنی بر وجود دو ضامن کارمند برای ارائه تسهیلات و همچنین شماره‌گذاری نکردن تاکسی‌های جایگزین توسط راهور از جمله موانع ایجاد شده در این مسیر است که باعث افزایش زمان جایگزینی هر تاکسی‌ فرسوده به بیش از سه ماه می‌شود.

ایمان‌نژاد می‌افزاید: این در حالی است که در طول این مدت با توجه به این‌که خودروی فرسوده از مالک آن تحویل گرفته شده، نه‌تنها امکان امرارمعاش وی از بین رفته است، بلکه باید اقساط تسهیلات بانکی را نیز پرداخت کند که این امر خود به نارضایتی و مشکلات تاکسیرانان می‌افزاید.

به گفته وی، طبق اعلام مسئولان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، در صورت شرکت نکردن مالکان تاکسی‌های فرسوده در طرح نوسازی، خودروهای آنها با منع تردد و ابطال سهمیه سوخت، یا حذف از طرح تبدیل به حسن مواجه خواهد شد.

نه وارد می‌شود، نه ساخته می‌شود

در همین حال چندی پیش مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور دو گزینه خودروسازان داخلی و واردات خودرو را به‌عنوان دو عامل اصلی بروز این مشکلات مطرح کرده و گفته بود: متاسفانه بنا به دلایل نامعلوم از یک‌سو خودروسازان داخلی حاضر به تولید خودرو به‌عنوان تاکسی نیستند و از سوی دیگر اجازه واردات تاکسی داده نمی‌شود.‌

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تبریز در این‌باره می‌گوید: چندی پیش با شرکت خودروسازی سایپا برای تحویل خودروی تیبا به‌عنوان جایگزین تاکسی‌های فرسوده به توافق رسیدیم که متاسفانه پلیس راهنمایی و رانندگی آن خودرو را تائید نکرد.

ایمان‌نژاد با بیان این‌که در کلانشهری مثل تبریز، ازدیاد روزافزون تاکسی‌های فرسوده و جایگزین نکردن آنها با تاکسی‌های جدید، نمود بیشتری نسبت به سایر استان‌ها داشته است، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان مربوط خواست برای تسریع در روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده اقدام کنند.

شهبازی، مسئول روابط عمومی سازمان تاکسیرانی تبریز درباره علت انتخاب خودروی تیبا به‌عنوان جایگزین خودروهای فرسوده می‌گوید: چون سایر خودروسازان داخلی آن‌طور که باید نسبت به فروش و واگذاری خودروهای خود به رانندگان تاکسی‌ها که عموما در پرداخت قیمت خودرو و اقساط آن مشکل دارند، تمایلی از خود نشان نمی‌دهند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با تائید مشکلات تاکسیرانان یادآور می‌شود: چند سالی است که این قشر زحمتکش جامعه با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند و دولت جدید باید با بها دادن بیشتر به این مقوله، تسهیلات بهتر و راحت‌تری در اختیار آنها قرار دهد تا هرچه زودتر دغدغه اصلی مالکان خودروهای فرسوده که به‌طور مستقیم تبعات آن را در جامعه شاهدیم حل شود.

رضا رحمانی با اشاره به این موضوع که می‌توانیم از طریق خودروهای داخلی این مشکل را حل کنیم و نیازی به واردات خودروهای خارجی نیست، خاطرنشان می‌کند: در صورت مراجعه مسئولان و دست‌اندرکاران سازمان تاکسیرانی سعی می‌کنیم این مشکل چندین ساله را از طریق خودروهای داخلی تامین کنیم.

سعیده دلال علیپور - جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهدی كوماری
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
۰
۰
با سلام
از مسئولین محترم خواهشمند است لطفا نسبت به جایگزینی تاكسیهای فرسوده اقدام نمایند.چون خودروهای فرسوده دارای هزینه نگهداری بالایی هستند و هر روز باید برای آنها خرج اضافی كرد یعنی بیش از نیمی از كاركرد تاكسی هزینه سوخت و تعمیرات و مابقی مخارجش میشود كه این امر اصلا مقرون به صرفه نیست و رانندگان را دلسرد میكند. در ضمن این حق شهروندان است كه از خودروی مناسب و راحت استفاده كنند كه هم دارای امنیت باشد و هم گرم و نرم و راحت باشد.به همین دلیل خیلی از مسافرین از سوار شدن به تاكسیهای فرسوده امتناع می ورزند كه البته این حق انهاست ولی گناه ما چیست؟ما كه سختی رانندگی با این خودروها را تحمل میكنیم و مخصوصا در فصل سرما كه مشكلات فراوانی به همراه دارد كار كردن با این تاكسی های پیر بسیار سخت است.لذا از شما مسئولین محترم تقاضا داریم روند پیگیری را تسریع بخشید تا ما نیز اندكی با آسایش و آسودگی جسم و ذهن امرار معاش كنیم.
با عرض تشكر و آرزوی موفقیت روز افزون برای تمامی شما عزیزان.
من الله توفیق

نیازمندی ها