راه طولانی اصلاح بودجه 92

مهرماه از راه رسیده و با گذشت نیمی از سال هنوز بودجه 92 به مرحله اجرا نرسیده است. دولت یازدهم اجرای بودجه را به اصلاح آن موکول کرده و با ارائه اصلاحیه ای علت را ناتوانی در اجرای بودجه و مشکلات فراوان کشور و نیز غیرواقعی بودن اعداد دانسته ،اما نمایندگان مجلس، با رأی ندادن به اصلاحیه دوفوریتی با طرح اینکه آنچه ارائه شده عجولانه بوده ،این درخواست را بصورت عادی روانه کمیسیون برنامه و بودجه کردند تا با نظر مردان اقتصادی مجلس، تصمیمات بصورت کارشناسی از کانال مجلس عبور کند.
کد خبر: ۶۰۱۳۵۲
راه طولانی اصلاح بودجه 92

حالا پس ازچندین هفته و بعد از طی شدن یک تعطیلات دو هفته‌ای در اواخر شهریورماه امسال در خانه ملت، این لایحه در کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه در حال بررسی است تا شاید در مدتی که هنوز زمان آن مشخص نیست اصلاح و به صحن علنی ارائه شود.

در کشاکش بررسی این اصلاحیه در کمیسیون برنامه و بودجه برخی از نمایندگان مخالف،درخواستهای دولت در جابه جایی ردیف‌ها یا برداشت از صندوق توسعه ملی برای تحقق اعداد ذکر شده در بودجه راغیر قانونی می دانند و تاکید دارند که حتی اگر قرار است تغییری در بودجه داده شود این امر منوط به اجرای قوانین و تعهدات مالی از جمله اجرایی شدن فاز دوم هدفمند ، یا تحقق برخی ارقام با افزایش قیمت حامل های انرژی از سوی دولت است.در مقابل برخی نیز براین باورند که بودجه تهیه شده توسط دولت دهم باید از سوی دولت یازدهم اصلاح شود چون اعداد وارقام در آن بصورت واقعی دیده نشده است.  

اغلب نمایندگان مجلس بر غیرواقعی بودن بودجه 92 که از سوی دولت احمدی‌نژاد در آخرین روزهای سال 91 به مجلس ارائه و بررسی و درخرداد ماه 92 ابلاغ شد مهر تایید می‌گذارند، اما در این میان همگی متفق القول هستند که مجلس باید اجازه تغییرات در بودجه را به دولت بدهد.

اما حالا سوال این است که با گذشت نیمی از سال و در شرایطی که آذرماه باید بودجه سال 93 به مجلس ارائه شود تا چه زمانی باید منتظر بود که این اصلاحیه که از نظر کارشناسان بسیار ضروری است از صحن علنی مجلس بگذرد و بصورت عملیاتی در دستور کار قرار بگیرد؟!

ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین با بیان اینکه چنانچه این اصلاحیه در کمیسیون برنامه و بودجه به پایان برسد با درخواست 50 نماینده می تواند با اولویت در دستورکار صحن علنی قرار گیرد گفت:نکته اصلی این است که مجلس در حال حاضر قائل به کار کارشناسی بر روی  اصلاحیه بودجه است تا مجدداً این لایحه مهم دستخوش تغییرات بی‌مورد نشود.

وی در مورد همدلی دو قوه مقننه و مجریه برای اصلاح بودجه گفت:این همدلی نیست که هر چه دولت بصورت دو فوریتی آورد مجلس به آن رأی مثبت بدهد چون به نفع دولت است که مجلس با کار کارشناسی چنین لایحه مهمی را بررسی کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی افزود: در جریان ارائه این دو فوریت بسیاری از وزرا در مورد آن حرف داشتند و می‌خواستند که بحث و تبادل نظر در مورد آن صورت گیرد و حتی نامه زدند و خواستار حضور در روند اصلاح بودجه شدند.

جعفر قادری سخنگو و رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه کار بررسی اصلاح بودجه در کمیته اقتصادی کمیسیون  آغاز شده تأکید کرد: در اولین تصمیمات ،در مورد قدرت مانور دولت در برخی ردیف های تخصیصی صحبت شد که کمیته این امکان را در بخشی از طرح ها به دولت داد.

وی افزود:ما در اصلاح بودجه، قدرت مانور دولت برای جابه جایی ردیف ها را بیشتر کردیم که ربطی به اندازه سقف بودجه ندارد.

نماینده شیراز درمورد کار جمع بندی اصلاح بودجه گفت: قرار است گزارشی به کمیسیون برنامه و بودجه داده شود تا کلیات و بخش های رسیده شده در کمیسیون مطرح شود و کار سرعت گیرد.

وی در باره سقف زمانی و طولانی شدن بررسی اصلاح بودجه گفت:الان طرح فوریت ندارد و اگر بخواهد دوباره مطرح شود 50 نماینده  باید درخواست خود را ارئه کنند که چنانچه دولت تعجیل داشته باشد این امکان وجود دارد.

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی نیز در گفتگو با جام جم آنلاین تأکید کرد: بالاخره بودجه باید هرچه سریعتر اصلاح شود چون عددها واقعی نبوده و قابلیت تحقق را پیدا نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان باید زمان بررسی این اصلاحیه را سرعت بدهند و خواسته دولت برای برداشت 8 درصد از منابع صندوق توسعه ملی را بپذیرند گفت: حالا که دولت نمی‌تواند از محل خاصی آورده داشته باشد و تبدیل به ریال کند اگر از این 8 درصد استفاده شود و به زیر ساخت تولید داده شود بد نمی‌ شود.

ندیمی افزود:دولت دراین اصلاحیه قدرت جابه جایی می خواد که باید با آن  موافق کرد چون دولت با این بودجه نمی‌ تواند 12 ماه مدیریت کند.

وی خاطرنشان کرد:باید بپذیریم که بودجه 92 غیرواقعی نوشته شدو تصوری از شش ماه دوم سال وجود ندارد.و از آنجاییکه پنج ماه ازتصویب بودجه گذشته و هنوز اتفاقی نیافتاده، تنها راه اصلاح بودجه باسرعت هر چه تمامتر است.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
۰
۰
ضمن عرض خسته نباشید خدمت نمایندگان محترم؛ پیشنهاد می شود بررسی بودجه 92 را از دستور كار خارج و بررسی بودجه 93 را در دستور كار قرار دهید تا ان شاءالله به موقع و سر سال 93 تحویل دولت شود

نیازمندی ها