مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس:

9.5درصد والدین از وضعیت بینایی فرزندان خود بی اطلاعند

4 درصد سیگاری‌های شهر تهران تحصیلکرده هستند

اعلام نتایج طرح سنجش سلامت تهرانی‌ها

بیشترین وقت جلسه روز گذشته شورای شهر تهران به بررسی گزارش شورای راهبردی سلامت شهر تهران درباره سنجش شاخص‌های عدالت و سلامت در پایتخت گذشت.
کد خبر: ۶۰۰۵۶۷
اعلام نتایج طرح سنجش سلامت تهرانی‌ها

به گزارش جام‌جم، واعظ‌مهدوی از اعضای شورای راهبردی سلامت شهر تهران در این جلسه با ارائه توضیحاتی درباره اجرای طرح سنجش عدالت در شهر تهران گفت: این طرح پنج سال قبل و از روی یک مدل ژاپنی و براساس استانداردهای سازمان جهانی بهداشت در تمام مناطق و محلات شهر تهران به اجرا درآمد.

به گفته وی، در این طرح 87 شاخص سنجش عدالت و سلامت در شهر تهران مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.

یکی از مهم‌ترین نکات مورد بررسی در طرح سنجش عدالت و سلامت در پایتخت، شرایط افراد سیگاری در مناطق مختلف شهر تهران است که بر این اساس مشخص شد حدود هفت درصد تهرانی‌ها سیگاری هستند.

مناطق 4، 21 و 8 در حالی بیشترین افراد سیگاری را به خود اختصاص داده‌اند که در میان این افراد شش درصد بی‌سواد، هشت درصد دیپلمه و چهار درصد با تحصیلات دانشگاهی دیده می‌شود.

دیگر بررسی‌های این طرح نشان داد از لحاظ میزان دسترسی مستقل به آب لوله‌کشی مناطق 12، 17 و 19 در شرایط محروم و مناطق شمالی در وضع مطلوبی قرار دارد.

از لحاظ شرایط سواد، مناطق 15، 16، 17، 19 و 20 بی‌سوادترین مناطق تهران و مناطق 3، 6، 2 و 5 مناطق باسواد تهران محسوب می‌شود.

بیشترین خشونت خانگی در مناطق 7، 12 و 19

خشونت شدید در خانواده‌ها دیگر شاخصی بود که مورد ارزیابی قرار گرفت و بر این اساس مناطق 7، 12 و 19 بیشترین خشونت در خانواده‌ها و مناطق 1، 18 و 21 کمترین خشونت خانگی را دارند.

از لحاظ سرانه مالکیت خودرو در مناطق بیست و دو گانه تهران، مناطق 10 و 15 تا 18 کمترین مالکیت خودرو و مناطق 1، 2، 3، 5، 6 و 22 بیشترین تعداد خودرو را دارند.

اهالی شمال شهر تهران بیشترین دسترسی به رایانه شخصی و هفت منطقه جنوب تهران کمترین دسترسی به رایانه شخصی را دارند.

نازی‌آباد؛ چاق‌ترین و شمال شهر لاغرترین شهروندان

برخلاف باور عمومی که انتظار می‌رود بیشترین افراد چاق در محلات شمال شهر تهران زندگی می‌کنند، اما بررسی‌های این طرح نشان داد منطقه 16 تهران (محله نازی‌آباد و هزار‌دستگاه) چاق‌ترین شهروندان را دارد و لاغرترین شهروندان در مناطق 1، 3، 6 و 7 زندگی می‌کنند.

این گزارش موجب اعتراض تعدادی از اعضای شورای شهر تهران شد که برخی کاستی‌ها و نواقص را در طرح مذکور احساس کردند.

اسماعیل دوستی، عضو شورای شهر تهران یکی از این افراد بود که معتقد بود تا وقتی دستگاه‌های دولتی با شهرداری همکاری نداشته باشند، ارائه این این آمارها فایده‌ای ندارد.

وی با اشاره به شرایط نامناسب برخی مدارس شهر تهران گفت: مدارس جنوب تهران وضع خوبی ندارد و کمک‌های شهرداری هم به تنهایی تاثیری در بهبود شرایط این مدارس نداشته است.

دوستی از این‌که پخت نان در تهران دیگر متولی ندارد و شورای آرد و نان هم منحل شده است، ابراز نگرانی کرد و این شرایط را باعث به خطر افتادن سلامت شهروندان تهرانی دانست.

در ادامه فاطمه دانشور، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به نقش مهاجرت و حاشیه‌ نشینی در سنجش عدالت شهری، از این‌که شرایط اقشار آسیب‌دیده، کودکان کار و فقیر در این پژوهش دیده نشده است، گلایه کرد.

دانشور افزود: در بازدیدی که چندی پیش از منطقه شهرری داشته است، خانواده‌هایی را دیده که حدود صد نفر یعنی 25 خانوار از یک حمام و دستشویی مشترک استفاده می‌کنند و متاسفانه هنوز بسیاری از کودکان جنوب‌غرب تهران در آب جوی حمام می‌کنند.علیرضا دبیر نیز پیشنهاد داد که این گزارش آماری به دولت ارائه شود تا با همکاری شهرداری برای بهبود شرایط شاخص‌ها اقدامات اساسی انجام شود.

آغاز رایزنی‌ها برای حضور شهردار و رئیس شورا در جلسات دولت

حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت، از دیگر موضوعات مورد بحث در جلسه روز گذشته شورا بود که رئیس شورای شهر تهران در این باره از آغاز رایزنی برای حضور شهردار و رئیس شورای شهر تهران در جلسات هیات دولت خبر داد.

احمد مسجدجامعی توضیح داد: برای حضور شهردار و رئیس شورای شهر در جلسات هیات دولت، رایزنی‌های خود را آغاز کرده‌ایم که امیدواریم در ادامه این رایزنی‌ها با رئیس‌جمهور موفق به این موضوع شویم.

وی درباره امضای حکم شهرداری محمدباقر قالیباف نیز گفت: ظواهر امر نشان می‌دهد حکم قالیباف از سوی وزیر کشور امضا شده است و بنده نیز اطلاعات بیشتری از آنچه در خبرها آمده است، ندارم.

پوران محمدی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها