ضرورت تغییر الگوی کشت در قم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی استان قم تغییر الگوی کشت از زراعت به سمت باغبانی ضروری است.
کد خبر: ۵۹۸۹۰۸
ضرورت تغییر الگوی کشت در قم

سید محمدتقی سجادی امروز در حاشیه مراسم برداشت پسته استان قم که در مجتمع کشت و صنعت آب شیرین برگزار شد، در گفت‌وگو با فارس در قم گفت: با توجه به این‌که روز به روز منابع آبی استان قم کمتر شده و به شوری آن افزوده می‌شود، کشاورزان به ضرورت زراعت را رها کرده و به سمت باغبانی می‌روند.

وی با بیان این‌که درخت پسته با آب شور سازگار است، ادامه داد: در چهار سال اخیر با استقبال کشاورزان اراضی زیرکشت درخت پسته از 2 هزار و 500 هکتار به هفت هزار و 300 هکتار رسیده است.

3 برابر شدن سطح زیر کشت پسته در استان قم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم دلایل استقبال کشاورزان به کشت پسته را افزایش قیمت این محصول، صرفه اقتصادی و همچنین مقاومت این گیاه در برابر شوری آب دانست.

وی با بیان رقابت‌پذیری اقتصادی پسته گفت: سطح زیر کشت استان قم سه برابر شده است و پیش‌بینی جهاد کشاوزی قم 2 برابر شدن سطوح زیر کشت این محصول تا چند سال آینده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به این‌که در حال حاضر نمی‌توان نسبت به خوب یا بد بودن الگوی کشت پسته قضاوت کرد، افزود: این موضوع تابع مسائل زیادی است.

سجادی با بیان این نکته که عمر درخت پسته 30 سال است، افزود: باغات استان قم همه جوان هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به سال آوری و سال ناآوری درخت پسته گفت: زمانی که درخت بار می‌دهد حتی با وجود تغذیه درخت از بنیه درخت کم می‌شود و توان باردهی مجدد در سال آینده را ندارد.

سجادی به شدت گرمای تابستان امسال اشاره کرد و ادامه داد: این گرما عاملی بود که در کنار سال ناآوری درختان پسته افت عملکرد را تشدید و میزان تولید سال‌جاری را کاهش داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها