به علت خشکسالی و کم‌آبی تالاب‌های همدان

لب‌های پیرسلمان ترک برداشت

ایران زمین

خشکی ۸۰ درصد دریاچه ارومیه

مشاور و کارشناس دفتر تالاب‌های محیط زیست گفت: 80 درصد حجم آب دریاچه ارومیه خشک شده است.
کد خبر: ۵۹۷۴۲۷

منصور باقرزاده کریمی با بیان این‌که از نظر تغییر اقلیم نیم تا یک درجه سانتیگراد دمای منطقه دریاچه ارومیه گرم شده است، افزود: در واقع شاهد کاهش بارش برف و افزایش بارش باران در این منطقه هستیم و اقلیم تحت تأثیر این وضع قرار گرفته است.

آب ظرفیت گرمایی ویژه‌ای دارد و وقتی خشک می‌شود با تشعشعات نمکی اقلیم منطقه سریع تر گرم و سرد می‌شود و می‌تواند بر افزایش دمای منطقه تأثیرگذار باشد.

مشاور و کارشناس دفتر تالاب‌های محیط زیست درباره آخرین وضع دریاچه ارومیه تصریح کرد: این دریاچه با توجه به این‌که در شهریور قرار داریم از نظر موقعیتی بدترین شرایط را دارد در واقع از نظر مساحتی 60 درصد آن خشک، حجم آب آن 80 درصد و سطح آن نیز 60 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که تخریب سد از نظر علمی، فنی و اقتصادی برای نجات دریاچه ارومیه امکان‌پذیر است، ادامه داد: در سایر نقاط دنیا از این کار برای احیای تالاب‌هایی که در حال نابودی است، بسیار استفاده می‌شود.

باقرزاده کریمی با اشاره به این‌که برای دریاچه ارومیه طرح و برنامه‌های سیستماتیک جامع با مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی و نخبگان تهیه شده است، گفت: متأسفانه این طرح‌ها به دلیل نبود اعتبارات متوقف شده است و کارگروه ویژه دریاچه ارومیه 24 اقدام را برای نجات دریاچه تصویب کردند که باید هرچه سریعتر در دستور کار قرار گیرد.

وی درباره این اقدامات گفت: لایروبی رودخانه و ورودی‌های منتهی به دریاچه، هدایت آب بازیافتی منطقه به دریاچه، ممنوعیت احداث چاه‌های غیرمجاز و نصب پمپ‌های غیرمجاز در رودخانه‌ها، رهاسازی آب سد ازجمله این اقدامات است. مشاور و کارشناس دفتر تالاب‌های محیط‌زیست گفت: به احیای دریاچه ارومیه امیدوارم و مطمئنم اگر برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود دریاچه قابل احیاست، حتی اگر تمام دریاچه خشک شده باشد. وظیفه مدیریتی، تخصصی و حاکمیتی ما حکم می‌کند دست به احیای دریاچه بزنیم.

باقرزاده کریمی با بیان این‌که در گذشته از هفت میلیارد مترمکعب آب در منطقه سه میلیارد مترمکعب متعلق به دریاچه ارومیه بود، تصریح کرد: هم اکنون که میزان ذخیره آب به چهار میـــلیارد مترمکعب رسیده است این میزان ذخیره صرف کشاورزی، آب شرب و صنعت می‌شود و آبی برای دریاچه ارومیه رها نمی‌شود. این نشان می‌دهد که ما سازگاری با شرایط را تمرین نکرده و برنامه نداریم. / ایلنا

خسارت 38 میلیارد تومانی به تولید عسل لرستان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: خسارت وارده به تولید عسل استان، 38میلیارد تومان است.

ایرج سپهوند افزود: لرستان با دارا بودن 178 هزار کلنی کندوی عسل یکی از استان‎های تولیدکننده عسل در چند سال گذشته به علت تغییرات جوی و گرمای غیرمتعارف، پدیده ریزگردها با کاهش تولید عسل مواجه شده است. وی یادآور شد: در شرایط عادی باید عسل تولیدی استان 1800 تن باشد که این میزان به 1300 تن کاهش یافته و میزان خسارت وارده نیز 38 میلیارد تومان است. ‌/‌ ایسنا

آماده‌سازی پرونده ثبت جهانی شهر سوخته

‌معاون اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان از آماده‌سازی پرونده ثبت جهانی شهر سوخته خبر داد و گفت: ‌با افزایش چشمگیر اعتبار این طرح، امید است نوروز امسال تعداد مسافران و گردشگران ورودی به این استان رشد چشمگیری داشته باشد. علی میرحسینی با بیان این‌که اعتبارات طرح تبلیغات سیستان و بلوچستان 115 درصد رشد داشته است، افزود: اعتبارات طرح بازاریابی و تبلیغات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان در سال 92، 1500 میلیون ریال است که نسبت به سال گذشته که 700 میلیون ریال بود و از افزایش دوبرابری برخوردار است. ‌/ ‌فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها