روی سخن پوتین با مردم آمریکا

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که این روزها طرح پیشنهادی‌اش باعث سردرگمی آمریکا درباره سوریه شده است، در مقاله‌ای که روزنامه نیویورک تایمز آن را چاپ کرده تحلیلی در باره تحولات سوریه ارائه داده که قابل توجه است.
کد خبر: ۵۹۶۴۴۰
روی سخن پوتین با مردم آمریکا

متن کامل مقاله رئیس‌جمهور روسیه را اکنون می‌توانید بخوانید؛

حوادث اخیر درباره سوریه مرا مجاب کرد مستقیم با مردم آمریکا و رهبران آنها صحبت کنم. روابط بین ما مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است. ما در جنگ سرد علیه هم بودیم البته در یک مورد ما متحد بودیم و نازی را شکست دادیم. سازمان بین المللی جهانی(سازمان ملل) برای جلوگیری از تخریبی که بوجود آمد، تأسیس شد.

مؤسسان سازمان ملل فهمیدند که تصمیماتی که به جنگ و صلح می انجامد باید با اجماع انجام گیرد و با رضایت آمریکا حق وتو اعضای دائم شورای امنیت در منشور سازمان ملل تعبیه شد. این منطق مستحکم سبب تثبیت ثبات روابط بین المللی برای دهه‌ها شد.

هیچ کس نمی خواهد سازمان ملل به سرنوشت "جامعه ملل"(سازمانی بین‌المللی که پس از جنگ جهانی اول برای ممانعت از بروز جنگ تشکیل شد) دچار شود؛ این سازمان به خاطر این که تاثیرگذاری نداشت منحل شد. اگر کشورهای تأثیرگذار سازمان ملل را دور بزنند و اقدام نظامی را بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ کنند، احتمال فروپاشی سازمان ملل وجود دارد.

حمله احتمالی آمریکا به سوریه با وجود مخالفت رهبران سیاسی و مذهبی بسیاری از کشورها و از جمله پاپ، به تشدید تنش و کشته شدن غیرنظامیان بیشتر و فراتر رفتن دامنه درگیری به مرزهای سوریه خواهد شد. این حمله به خشونت بیشتر و اقدامات تروریستی بیشتر منجر می‌شود. این موضوع سبب تضعیف تلاشهای بین‌المللی برای حل مشکل برنامه اتمی ایران و درگیری اسرائیلی- فلسطینی و بی‌ثباتی بیشتر خاورمیانه و شمال آفریقا می‌شود. این حمله می‌تواند کل نظام حقوق بین الملل و نظم بین المللی را از تعادل خارج کند.

در سوریه ما شاهد نزاع برای دموکراسی نیستیم بلکه درگیری مسلحانه بین دولت و مخالفان را در کشوری با مذاهب مختلف شاهدیم. تعداد اندکی از افراد ارشد حامی دموکراسی در سوریه حضور دارند و به جای آن بسیاری از اعضای القاعده و افراطیون حضور دارند. وزارت خارجه آمریکا جبهه النصره و دولت اسلامی عراق و شام را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است. درگیری داخلی که با ارسال سلاح توسط کشورهای خارجی تشدید شده، یکی از خونین‌ترین درگیری‌های جهان بوده است.

مزدوران وارد شده از کشورهای عرب و صدها جنگجو از کشورهای غربی و حتی روسیه، سبب نگرانی عمده ما است. آیا امکان این وجود ندارد که این افراد به کشورهای ما با تجربه‌ای که از سوریه کسب کردند برگردند؟ ما این را شاهد بودیم که پس از جنگ اخیر در مالی، افراطیون به این کشور رفتند. این موضوع تهدیدی برای ما است.

از ابتدا، روسیه از گفتگوی مسالمت‌آمیز سوری ها بین خود برای آینده خودشان حمایت کرد.ما از دولت سوریه حمایت نمی‌کنیم بلکه از حقوق بین الملل حمایت می‌کنیم. باید از شورای امنیت سازمان ملل استفاده کرد و ما معتقدیم حفظ قانون و نظم در دنیای پر آشوب و پیچیده امروزی، یکی از معدود راه های جلوگیری از افتادن روابط بین‌المللی به دام هرج و مرج است. قانون، قانون است و باید از آن تبعیت کرد چه آن را دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم. تحت قوانین موجود، استفاده از زور تنها برای دفاع از خود یا با تصمیم شورای امنیت ممکن است. هر چیز دیگری غیر از این، از منظر منشور سازمان ملل پذیرفتنی نیست و اقدام تجاوزکارانه تلقی می‌شود.

هیچ کس شک ندارد که سلاح شیمیایی در سوریه بکار رفت، اما دلایلی وجود دارد که معتقد باشیم ارتش سوریه آن را استفاده نکرد و نیروهای مخالف این کار را کردند؛ آنها برای تحریک مداخله حامیان خارجی قدرتمندشان این اقدام را کردند گزارش‌هایی مبنی بر اینکه مخالفان درصدد به راه اندازی حمله‌ای دیگر ضد اسرائیل هستند، نباید نادیده گرفت.

این موضوع که مداخله خارجی در درگیری‌های داخلی در کشورهای دیگر توسط آمریکا به امری رایج تبدیل شده، امری هشدار دهنده است. آیا این به سود منافع بلندمدت آمریکا است؟ من تردید دارم. میلیونها نفر در جهان، آمریکا را نه به عنوان مدل دموکراسی بلکه کشوری خواهند دید که تنها به قدرت بی‌رحم خود تکیه می‌کند و به دنبال ایجاد ائتلاف با این شعار است که "شما یا با ما هستید و یا علیه ما".

استفاده از زور بی‌تأثیر و بی‌معنی است. افغانستان در حالت وخیمی است و هیچ کس نمی‌تواند بگوید پس از خروج نیروهای بین المللی چه اتفاقی در آنجا می‌افتد. لیبی به کشوری تبدیل شده که درگیری‌های قبیله‌ای و طایفه‌ای آن را دربرگرفته است. در عراق جنگ داخلی ادامه دارد و هر روزه ده‌ها نفر کشته می‌شوند.

مهم نیست حملات بسیار دقیق و با استفاده از تسلیحات پیچیده انجام شود، مهم تلفات غیرقابل اجتناب آن است که افراد کهنسال و کودکان هستند؛ افرادی که گفته می‌شود چنین حمله ای برای حفاظت از آنان انجام می‌شود.

جهان خواهد پرسید اگر شما نمی‌توانید به حقوق بین‌الملل تکیه کنید، پس باید راه‌های دیگری برای تضمین امنیت خود بیابید. در نتیجه تعداد بیشتری از کشورها به دنبال دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی خواهند رفت. این منطقی است اگر شما بمب داشته باشید هیچ کس به شما دست نمی‌زند. ما از نیاز به تقویت عدم گسترش سلاح های کشتارجمعی حرف می‌زنیم اما در عالم واقع، چنین موضوعی بی ربط می‌نماید.

فرصت جدیدی برای جلوگیری از اقدام نظامی در روزهای اخیر پیش آمد. آمریکا، روسیه و همه اعضای جامعه بین الملل باید از تمایل دولت سوریه در موضوع نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی آن استفاده کنند. با توجه به صحبتهای رئیس جمهور اوباما، آمریکا این موضوع را جایگزینی برای اقدام نظامی می‌بیند.

باید با هم کار کرده و این امید را زنده نگهداریم همان طور که در مذاکرات "گروه هشت" در ایرلند شمالی توافق کردیم.

اگر بتوانیم مانع جنگ شویم، این موضوع سبب تقویت اعتماد دوجانبه و بهبود روابط بین‌الملل می‌شود. این موضوع جزو موفقیت‌های مشترک ما بوده و در را برای همکاری در دیگر مسائل حساس باز می‌گذارد.

روابط کاری و شخصی من با اوباما در حال کسب اعتماد بیشتر است. از این موضوع استقبال می‌کنم. من با دقت سخنانش برای ملت آمریکا در روز سه شنبه را مطالعه کردم. ترجیح می‌دهم با این موضوع استثناگرایی آمریکایی که مطرح کرد، مخالفت کنم. آنجایی که گفت "سیاست آمریکا آن چیزی است که آمریکا را متفاوت می‌کند". این موضوع به شدت خطرناک است که مردم را "خاص و استثنایی" قلمداد کرد. کشورهای بزرگ و کوچک ، ثروتمند و فقیر، با سنتهای دموکراتیک طولانی مدت و آنهایی که به دنبال رسیدن به دموکراسی هستند، وجود دارند و سیاستهای آنها هم با هم متفاوت است. ما همه با هم متفاوتیم اما وقتی ما خواهان لطف خداوندی هستیم نباید فراموش کنیم که خدا ما را یکسان و برابر آفرید.(نسیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
علی
New Zealand
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
۰
۰
باسلام ،انسان درهر قدرتی كه باشد باید لطف خداوند رادرنظر بگیرد و مطمئن باشد تمام انسانها در نزد خدا یكسان وبرابر هستیم
یك انسان
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
۰
۰
واقعا درود بر پوتین . رییس جمهور روسیه و درود بر روانش با این همه احساسات ظریف و لطیفش . شیر مادر حلال او باد
محمودی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
۰
۰
غرب عدالت و برابری نزد خدا را فراموش كرده است . از سخنان سنجیده پوتین خوشحال شدم و امیدوارم همیشه مردی با منطق و با انسانیت باشد و طرفدار عدالت واقعی باشد.

نیازمندی ها