عراق نگران عواقب حمله به سوریه

طرح نخست‌وزیر عراق برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه و تلاش تروریست‌ها برای از سرگیری جنگ فرقه‌ای در عراق مهم‌ترین موضوعات در صحنه تحولات سیاسی ـ اجتماعی این کشور است.
کد خبر: ۵۹۶۰۷۹
عراق نگران عواقب حمله به سوریه

همزمان با تلاش آمریکا و هم‌پیمانانش برای حمله به سوریه، بغداد زنگ خطر تاثیرات منفی این حمله بر اوضاع داخلی خود و منطقه را به صدا درآورده است.

دولت عراق برای برون‌رفت از این بحران احتمالی و جلوگیری از هر گونه افزایش تنش در منطقه طرحی نو پیشنهاد کرد. طرح نخست‌وزیر عراق به عنوان نخستین طرح منطقه‌ای به دنبال غلبه بر تلاش جنگ‌ستیزان با تکیه بر راه‌های مسالمت‌آمیز است.

این طرح در 9 بند بر دخالت نکردن عوامل خارجی در امور سوریه، خروج جنگجویان خارجی از این کشور و گفت‌وگوی مستقیم میان دولت و مخالفان، تشکیل حکومت موقت تا برگزاری انتخابات عمومی و مخالفت با هر گونه اقدام نظامی حتی به بهانه استفاده از سلاح‌های شیمیایی بخشی تاکید دارد البته با وجود گذشت چند روز از اعلام این طرح هنوز هیچ طرف خارجی و بین‌المللی به آن واکنش نشان نداده هرچند با نظر موافق برخی کشورهای عربی همراه شده است.

برخی منابع آگاه معتقدند آمریکا با طرح مالکی مخالف است و حمله را گزینه بهتر برای حل مشکل در سوریه می‌داند. علاوه بر عراق، لبنان، الجزایر، مصر و موریتانی ازجمله کشورهای عربی هستند که با جنگ‌افروزی در سوریه مخالفت کرده‌اند.

در عراق کمیسیون روابط خارجی مجلس از سران سیاسی خواست تا با برگزاری نشستی فوق‌العاده، آخرین تحولات سیاسی سوریه و تاثیر احتمالی حمله به آن کشور بر اوضاع داخلی خود را بررسی کند.

همزمان بحران سیاسی ـ اجتماعی جدیدی در برخی مناطق عراق در حال شکل گرفتن است که آینده امنیت داخلی این کشور را تهدید می‌کند.

جنگ طایفه‌ای یا به عبارتی دیگر جنگ میان شیعه و سنی. هشدار و تهدید درخصوص بروز جنگ میان این دو گروه و ترورهای منظم از هر دو طرف در برخی مناطق عراق به نگرانی‌ها در داخل بیش از پیش دامن زده و وقایع سال‌های 2005 و 2006 میلادی را بار دیگر در اذهان تداعی می‌کند.

افراد مسلح ناشناس اواخر هفته گذشته با حمله به دو خانواده شیعه در شهر لطیفیه در 40 کیلومتری جنوب بغداد 17 زن و مرد و کودک را به قتل رسانده و خانه‌های آنها را به آتش کشیدند. در حادثه‌ای دیگر افراد مسلح ناشناس هشت سنی را در استان بصره ترور کردند.

در استان موصل در شمال عراق بیش از 500 خانواده شیعه از طایفه شبکی‌ها به دلیل تهدید تروریست‌ها مجبور به ترک کاشانه خود بوده و راهی کردستان عراق شدند.

در استان الانبار بیش از 120 خانواده سنی مخالف القاعده در پی تهدید افراد مسلح خانه‌های خود را ترک کردند.

در بغداد موج ترورهای منظم علیه شهروندان نگران‌کننده است. در چند روز گذشته بیش از 20 شهروند عراقی در پایتخت ترور شدند که بیشتر آنها در مناطقی که شیعه و سنی دارد، ساکن بودند.

مرجعیت دینی عراق هم درخصوص بازگشت فتنه مذهبی هشدار داده است. شیخ عبدالمهدی کربلایی امام جمعه کربلا و نماینده آیت‌الله سیستانی دولت عراق را به هوشیاری در قبال این فتنه فراخواند و بر لزوم اتخاذ موضعی قوی علیه تروریست‌ها تاکید کرد.

به نظر می‌رسد موضع‌گیری دولت مالکی در قبال اوضاع سوریه با مسائلی که در داخل این کشور اتفاق می‌افتد در ارتباط است.

تروریست‌ها سعی دارند با راه انداختن فتنه فرقه‌ای ذهن مسئولان سیاسی و امنیتی عراق را مشغول کرده و از تحولات سیاسی و امنیتی سوریه دور کنند.

هرچند تاکنون هیچ مسئول رسمی عراقی عاملان این ترورها را مشخص نکرده است، اما مردم و برخی نمایندگان مجلس از دست‌های خارجی پشت پرده در ترورهای منظم سخن می‌گویند.

علی ظریفی خامنه - رئیس دفتر نمایندگی صدا و سیما در عراق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها