این روزها دوباره شاهد پویایی گالری‌ها هستیم، تابستان رو به پایان گذاشته و هوا هم کمی به خنکی گراییده است.
کد خبر: ۵۹۴۹۵۱
گالری‌ها در هبوط گرما

همه افرادی که دنبال گالری‌گردی و برنامه گالری‌ها هستند می‌دانند پاییز فصل شکوفایی گالری‌هاست و بهترین نمایشگاه‌ها در این فصل برپا می‌شود. این هفته سه گالری صاحب نام در حوزه تجسمی را برای شما برگزیدیم که در این گالری‌ها می‌توانید با بهترین آثار تجسمی از نزدیک آشنا شوید.

«صد اثر صد هنرمند» ۲۱ ساله شد

بیست و یکمین نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» با حضور 177 هنرمند در گالری گلستان گشایش یافت. این نمایشگاه از سال 71 اواخر هر تابستان در گالری گلستان برپا می‌شود و در آن آثار چهار نسل از هنرمندان معاصر ایران زیر یک سقف به نمایش و فروش گذاشته می‌شود.

قدمت این نمایشگاه و استمرار برپایی آن از سوی یک گالری خصوصی، یک رکورد در تاریخ تجسمی ایران محسوب می‌شود. رویدادی که در فضای کوچک گالری گلستان با حضور تعداد محدودی هنرمند آغاز شد امروز تعداد هنرمندان متقاضی شرکت در آن حتی از عنوانش پیشی گرفته است و مدیر گالری گلستان، هر سال با کوچک‌تر کردن ابعاد آثار این نمایشگاه سعی می‌کند به انبوه در خواست‌ها پاسخ مثبت دهد.

به گفته لیلی گلستان، مدیر این گالری امسال 256 هنرمند با آثارشان برای صد اثر صد هنرمند اعلام حضور کردند که وی با وسواس همیشگی و سختگیری در کیفیت، سرانجام آثار 177 هنرمند را انتخاب کرده است.

آثار حداکثر ابعاد 50 در 70 سانتی‌متر دارند تا امکان نمایش همه آنها فراهم شود و بزرگ‌ترین اثر به یک نقاشی از «سهراب سپهری» تعلق دارد که صد در 70 سانتی‌متر است. آثاری که برشی از تنوع و تکثر پالت رنگی نقاشی، نقاشیخط و مجسمه در جامعه تجسمی ایران است.

حضور پررنگ پیشکسوتان و هنرمندان صاحب سبک یکی دیگر از ویژگی‌های صد اثر صد هنرمند است. آثار زیبایی از سهراب سپهری، فریده لاشایی، سیدمحمد احصایی، پرویز کلانتری، پروانه اعتمادی، نصرالله افجه‌ای، حسین محجوبی، ژازه تباتبایی، محمدعلی ترقی‌جاه، محمدابراهیم جعفری، جعفر روحبخش، منوچهر معتبر، اردشیر محصص، غلامحسین نامی، بهمن نیکو، یعقوب عمامه پیچ، بهرام دبیری، ابراهیم حقیقی و نصرت‌الله مسلمیان در کنار آثار هنرمندانی جوان مانند علیرضا سعادتمند، حسین چراغچی، دلبر شهباز، شهرزاد غفاری و... به نمایش درآمده است.

عطا امیدوار در گالری شلمان

عطا امیدوار معمار، عکاس و نقاش ایرانی قرار است بیستم شهریور در گالری شلمان نمایشگاهی برگزار کند. در این نمایشگاه ده اثر نقاشی دیجیتال به نمایش گذاشته خواهد شد.

عطا امیدوار درباره شیوه نقاشی دیجیتال خود اظهار کرد: من همیشه مطالعات گسترده‌ای درباره هنر ایرانی داشتم. تمام اشیای باستانی که تا چند صد سال پیش در ایران پدید آمده است دارای چند الگوی ثابت مانند ریتم، تکرار، تقارن و هارمونی هستند. با این حال در هنر ایرانی مثلا گلی که خود براساس عنصر تقارن خلق شده است با گلی همانند خود در طرف دیگر قالی تفاوت‌هایی دارد و به واقع قرینه نیست و این حالت، هارمونی عجیبی در هنر ایرانی پدید آورده است. از سوی دیگر وقتی به یک مینیاتور یا فرش ایرانی نگاه می‎کنیم هر چه فاصله ما به اثر نزدیک‌تر شود متوجه جزئیات بیشتری می‎شویم.

این نمایشگاه تا بیست و هفتم شهریور در گالری شلمان برپاست و علاقه‎مندان برای بازدید می‎توانند به نشانی خیابان میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک 27 مراجعه کنند.

«کمی نزدیک‌تر بیا» در ایده

نمایش آثار علیرضا جوادی و وجیهه رجاییه با عنوان «کمی نزدیک‌تر بیا»، آدینه پانزدهم شهریور در گالری ایده افتتاح شد.

این نمایشگاه در برگیرنده 14 اثر انتزاعی و نقاشیخط از این دو هنرمند است. اغلب آثار این نمایشگاه را که فضایی انتزاعی دارند می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. برخی آثار انتزاعی نمایشگاه، حالتی رستاخیر‌گونه و انفجاری را در درون اثر نشان می‌دهد و برخی دیگر حالتی سرد و یخزده دارند.

همچنین در این مجموعه، برخی از آثار همراه با خط نوشته‌هایی‌ است که هنرمند براساس شکل فرمی خطوط برای ترکیب‌بندی اثر به ارائه آنها پرداخته است.

این نمایشگاه تا بیست و یکم شهریور در گالری ایده واقع در کریمخان، خردمند شمالی، خیابان هجدهم شماره 26 دایر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها