گزارش سیاسی، اقتصادی رئیس‌جمهور به خبرگان

رئیس‌جمهور طی سخنانی در چهاردهمین اجلاس رسمی دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری با تبیین شرایط کنونی کشور، منطقه و اوضاع بین‌المللی، برنامه‌ها و اقدامات دولت تدبیر و امید را در جهت رفع موانع و مشکلات در بخش‌های مختلف بویژه در حوزه مسائل اقتصادی، تامین کالاهای اساسی موردنیاز مردم، هدفمندی یارانه‌ها، اشتغال و رسیدگی به موضوعات فرهنگی و همچنین عرصه بین‌الملل و سیاست خارجی تشریح کرد.
کد خبر: ۵۹۴۲۶۰

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با بیان این‌ که دولت تدبیر و امید از میان تمام مسائلی که در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی و فرهنگی و اجتماعی پیش‌رو دارد، رسیدگی به مسائل اقتصادی و سیاست خارجی را در این مقطع دارای اولویت می‌داند، اظهار کرد: این در حالی است که توجه به موضوعات فرهنگی همواره برای ما دارای اهمیت بوده چرا که انقلاب اسلامی ایران، انقلابی فرهنگی بود و بی‌تردید بقای آن نیز در سایه حفظ سرمایه‌های فرهنگی دینی و انقلابی در کشور و حراست از آنها خواهد بود.

روحانی با بیان این ‌که در زمینه شرایط اقتصادی، دولت تدبیر و امید بتدریج آمار و ارقام واقعی را در بخش‌های مختلف به مردم ارائه خواهد کرد، اظهار کرد: یکی از قول‌هایی که رئیس‌جمهور به مردم داده این است که ظرف صد روز اول فعالیت دولت جدید، واقعیات کشور در روز تحویل دولت برای مردم تشریح خواهد شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به این ‌که امروز اقتصاد کشور ما از رکود تورمی رنج می‌برد، خاطرنشان کرد: متاسفانه براساس گزارش‌های مرکز آمار و بانک مرکزی، رشد اقتصادی کشور در سال 91 رشدی منفی است و امروز این رشد منفی را براساس آمار هم در صنعت، کشاورزی و هم در بخش خدمات و نفت و گاز شاهد هستیم. روحانی گفت: هنگامی که کشوری با رکود مواجه می‌شود بهترین راه‌حل اقتصادی آن انجام اقدامات انبساطی به معنای تزریق پول برای ایجاد رونق است؛ اما اگر این رکود همراه با تورم نیز باشد تزریق پول موجب افزایش بیشتر تورم خواهد شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به این ‌که براساس آمار بانک مرکزی، تورم کشور در پایان تیر 5/37 درصد بوده و تورم نقطه به نقطه 44 درصد است، گفت: این به معنای آن است که هرگونه تزریق پول باعث می‌شود این تورم افزایش یابد. روحانی با اشاره به موضوع بیکاری در کشور خاطرنشان کرد: براساس آماری که اخیرا اعلام شده در کل کشور 5/12 درصد بیکاری وجود دارد که البته برای دوره سنی 19 تا 34 سال این رقم بسیار بالاست.

به دنبال تک‌نرخی کردن ارز هستیم

رئیس‌جمهور با اشاره به این ‌که یکی از سخت‌ترین کارهای دولت تدبیر و امید ظرف یکی دو ماه آینده تنظیم بودجه سال 93 کل کشور با توجه به همه معضلات اقتصادی است که پیش‌رو دارد، تصریح کرد: دولت به دنبال آن است که به سمت تک‌نرخی شدن ارز حرکت کرده و شرایط را برای روند بهتر هدفمندی یارانه‌ها آماده کند؛ ضمن این‌ که دولت می‌خواهد حرکت بخش اقتصادی به سمت رونق اقتصادی باشد و در این مسیر می‌خواهد حتی‌الامکان از استقراض بانک مرکزی پرهیز کند.

روحانی با بیان این ‌که درآمد اصلی کشور متاسفانه در سال‌های گذشته متکی به نفت بوده است، تصریح کرد: کشورهای غربی فشار اصلی خود را بر درآمد اصلی کشور گذاشتند و امروز فروش نفت ما حداقل یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته و بنابراین درآمد اصلی کشور با مشکل مواجه است.

وی با اشاره به این‌ که اصلاح بودجه اولین کار لازمی بود که از سوی دولت به انجام رسید و لایحه آن را با قید دوفوریت تقدیم مجلس کرد، گفت: امیدواریم مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه با دولت همکاری کرده و آنچه به تصویب نمایندگان می‌رسد به دولت کمک کند تا دربخش بودجه با بودجه‌ای واقعی مواجه باشیم. رئیس‌جمهور تامین کالاهای اساسی در کشور را از دیگر مشکلات جدی دانست که دولت ظرف ماه‌های اخیر با آن مواجه بوده و بخش عمده‌ای از وقت خود را به آن اختصاص داده است، گفت: در بخش کالاهای اساسی متاسفانه امسال با آمار و ارقام متفاوتی مواجه بوده‌ایم؛ ازسویی وزارت کشاورزی مدعی بوده که 5/13 میلیون تن گندم در کشور تولید شده و از سوی دیگر بخش تجارت اعلام می‌کند که تنها سه تا چهار میلیون تن گندم خریداری کرده است.

روحانی افزود: بر این اساس دولت ناچار است در سال‌جاری 5/7 میلیون تن گندم خریداری و به کشور وارد کند و این در حالی است که امروز خرید و واردات با مشکلات زیادی مواجه است.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی در زمان مناسب

رئیس‌جمهور تامین منابع پرداخت یارانه نقدی به مردم را از دیگر مشکلاتی دانست که دولت با آن مواجه است، خاطرنشان کرد: مبنای پرداخت یارانه‌ای که امروز به مردم پرداخت می‌شود در بودجه امسال این بوده که 38 درصد به‌قیمت‌ حامل‌های انرژی افزوده شود که این کار باید در تیر انجام می‌شد.

روحانی تصریح کرد: دولت به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده تا این افزایش قیمت‌ها در زمان مناسبی به انجام رسیده، ضمن این‌ که پرداخت یارانه‌ها نیز متوقف نشده و تا پایان سال انجام شود.

مردم براساس قول‌هایی که به آنها داده شده دست به انتخاب زدند

روحانی خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید متعهد است تا همه مشکلات خود را به طور شفاف برای مردم بیان کند؛ چرا که معتقدیم یکی از دلایل رای مردم به دولت تدبیر و امید مسئولیت‌پذیری، قانون‌مداری، صداقت و شفافیتی بوده که این دولت قول آن را به مردم داده است.

رئیس‌جمهور با بیان این‌ که مردم با دلایل مختلف رئیس‌جمهور خود را انتخاب کرده‌اند و نمی‌توان علت انتخاب مردم را به یک دلیل خاص و مثلا این ‌که فردی لباس روحانیت به تن دارد و یا تحصیلات حوزوی و دانشگاهی داشته، محدود کرد؛ چرا که مردم براساس قول‌هایی که به آنها داده شده دست به انتخاب زدند. روحانی افزود: فردی که امروز انتخاب شده به مردم قول داده که می‌خواهد از ضربه‌هایی که به اخلاق در جامعه وارد شده، فاصله گرفته و از هتک‌حرمت‌هایی که با بی‌پروایی انجام می‌شد، دور باشد و از افراط‌گری، خشونت، بی‌اعتمادی به قانون، خرافه‌گرایی و ابزاری کردن دین و شعارهایی که هزینه آن از جیب مردم است، و بسیاری از اقدامات غیرکارشناسانه و بدون مشورت می‌خواهد فاصله بگیرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: مبنای انجام این قول‌ها عقلانیت، مشورت، اعتدال، آینده‌نگری، تدبیر و ایجاد وحدت در جامعه و پر کردن شکاف‌های اجتماعی و بالا بردن تحمل اجتماعی است.

مردم باید بتوانند آزادانه انتقاد کنند

روحانی با تاکید بر این ‌که امروز بسیاری از افراد نسل‌های دوم و سوم انقلاب به دلیل برخی رفتارها که مربوط به فشار خارجی و بی‌دقتی‌های داخلی است شبهات و اشکالاتی دارند، گفت: باید فضا را برای طرح این شبهات، سوالات و اشکالات باز گذاشت و کاری کرد که آنها آزادانه و در فضای آزاد بتوانند نقد کنند.

رئیس‌جمهور افزود: هنگامی که مهم‌ترین رکن ساختاری نظام که همان ولایت فقیه است اعلام می‌کنند که نقد آزاد است و از انتقاد آزادانه حمایت می‌کنند، چگونه است که دیگران نسبت به‌این‌موضوع تنگ‌نظری دارند. امروز شرایط با گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد و وسایل ارتباطی از قبیل اینترنت و ماهواره همه مردم را به یکدیگر مرتبط کرده است.

روحانی گفت: بسیاری از افراد تنها شبهاتی دارند که باید به آنها پاسخ داده شود و در این راستا باید تحمل و فضا را البته در چارچوب قانون به عنوان اصل و معیار بازگذاشت. رئیس‌جمهور با بیان این‌‌که معتقدم رای به این دولت بر مبنای گفتمانی بوده که از سوی این دولت مطرح شده است، اظهار کرد: یادمان باشد اگر از رای و نظر مردم فاصله بگیریم همه ضرر کرده‌‌‌ایم.

روحانی با اشاره به این‌ که این دولت خود را قیم مردم نمی‌داند، تصریح کرد: دولت تدبیر و امید خود را وکیل و خادم مردم می‌داند و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند همه ما برای خدمت به مردم آمده‌ایم و براساس گفته شهید مدرس همه ما باید نوکر مردم باشیم. رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت به عنوان خادم، وکیل و مجری نظرات مردم در چارچوب قانون و شرع مقدس اسلام ان‌شاءالله کار خود را دنبال خواهد کرد.

ثبات و امنیت سوریه برای ما بسیار مهم است

روحانی رسیدگی به مسائل و موضوعات سیاست خارجی بویژه با توجه به شرایط حساس منطقه را از دیگر معضلاتی دانست که دولت با آن مواجه است و گفت: امروز منطقه ما از بحران شدیدی رنج برده و در شرایط حساسی قرار دارد که نمونه کامل آن امروز در سوریه، مشهود است.

رئیس‌جمهور با بیان این‌ که ثبات و امنیت سوریه بسیار برای ما حائز اهمیت است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در این زمینه وظیفه بسیار مهمی برعهده دارد. روحانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همه تلاش انسانی خود را نسبت به مردم سوریه انجام داده و خواهد داد و می‌داند که شروع جنگ و حمله به‌سوریه چه مشکلاتی را برای کل منطقه بوجود خواهد آورد.

روحانی خاطرنشان کرد: در سیاست خارجی دولت تدبیر و امید ضمن توجه به حقوق مردم و پاسداشت همه حقوق ملت ایران تلاش می‌کند با منطق و استدلال و تعامل سازنده با دنیا شرایطی را به‌وجود آورد تا بهانه‌هایی را که غرب برای تحریم ایران دنبال می‌کند را از دست آنها گرفته و تلاش می‌کند که فشار نابجا، نابحق و غیرقانونی که علیه ملت ایران به انجام رسیده از ملت دور کند.

مجلس خبرگان، دخالت بیگانگان در سوریه را محکوم کرد

اعضای مجلس خبرگان رهبری در پایان چهاردهمین اجلاس رسمی خود با صدور بیانیه‌ای، به آمریکا، اسرائیل و برخی دولت‌های اروپایی هشدار دادند تا آغازگر فاجعه‏ای جدید در خاورمیانه نباشند.

به گزارش فارس، در بخشی از این بیانیه که در 9 بند صادر شده، آمده است: مساله‏ سوریه که بیش از 30 ماه در آتش جنگ تروریست‏هایی که از طریق استکبار جهانی، صهیونیسم و عمّال دست‏نشانده‏ آنان می‏سوزد، قلب هر انسان آزاده‏ای را به درد می‏آورد. هر نوع دخالت بیگانگان در این کشور اسلامی، خلاف مقررات بین‏المللی و بشدت محکوم است.

اعضای مجلس خبرگان رهبری در این بیانیه با اشاره به تحولات منطقه تصریح کرده‌اند: از آزادیخواهان و مدافعان حقوق بشر و از کشورهای اسلامی و منطقه می‏خواهیم تا اوضاع جهانی و منطقه‏ای را رصد کرده و دست استکبار را در توطئه‌‏های مختلف ببندند. در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: از ریاست محترم جمهور، وزرای محترم و شوراهای منتخب می‏خواهیم که به فرهنگ اسلامی و ترویج باورها و ارزش‏های دینی اهتمام بیشتری داشته باشند و در منطبق کردن سبک زندگی مردم با موازین دینی بکوشند و با رعایت منشور اخلاقی خود، نظام و مردم را در پیمودن راه ناهموار آینده کمک کنند و با رفع مشکلات اقتصادی و خلق حماسه‏ اقتصادی، کام مردم را از شهد خدمت، شیرین کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها