بیماری های مرگ آفرین کدامند؟

بیماری های مزمن مهمترین عامل مرگ و میر در جهان

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد: بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، آمار مرگ و میرها را در جهان افزایش داده اند.
کد خبر: ۵۹۲۷۱۶
بیماری های مزمن مهمترین عامل مرگ و میر در جهان

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیماری های قلبی، سکته مغزی، عفونت دستگاه تنفسی تحتانی، بیماری ریوی انسدادی مزمن، اسهال و ایدز هنوز مهمترین عوامل مرگ و میر در سراسر جهان طی یک دهه گذشته بوده اند. در سال 2011 حدود 55 میلیون نفر در سراسر جهان جان باختند.

بیماری های غیر مسری عامل دو سوم تمامی مرگ و میرها در سراسر جهان در سال 2011 بوده اند که این میزان نسبت به سال 2000 ، 60 درصد افزایش داشته است.

چهار بیماری غیر مسری اصلی بیماری های قلبی - عروقی، سرطان ها، دیابت و بیماری های ریوی مزمن اعلام شده اند.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیماری های مسری، مادرزادی، بیماری های ژنتیکی و تغذیه ای روی هم رفته عامل یک چهارم از مرگ و میرهای سراسر جهان هستند. حوادث جاده ای نیز 9 درصد تمام مرگ و میرها را تشکیل می دهند.

بیماری های قلبی و عروقی در سال 2011 حدود 17 میلیون نفر را از پا درآورد یعنی از هر 10 مرگ سه نفر بر اثر بیماری های قلبی درگذشتند.

هفت میلیون نفر نیز بر اثر بیماری های قلبی و 6.2 میلیون نفر نیز بر اثر سکته مغزی جان خود را از دست دادند.

بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و تصادف های جاده ای از سال 2000 تاکنون روند افزایشی داشته اند.

عفونت دستگاه تنفسی تحتانی، اسهال، تولد پیش از موعد و سل که در سال 2000 شیوع بیشتری داشتند اما روند شیوع آن تا سال 2011 کاهش یافت؛ در حالی که روند بیماری ریوی انسدادی مزمن و ایدز همچنان در طول این دوره مطالعه حفظ شده است.

سرطان های ریه و نای و نایژه عامل 1.5 میلیون مرگ در سال 2011 بوده است که این میزان نسبت به سال 2000 ، 1.2 میلیون نفر افزایش یافته است.

به طور مشابه دیابت 1.4 میلیون نفر را در سال 2011 به کام مرگ کشید که این میزان نیز نسبت به سال 2000، یک میلیون نفر افزایش یافته است. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها