رهبر معظم انقلاب در دیدار پادشاه عمان:

آتش گروه تکفیری دامان حامیانش را نیز خواهد گرفت

رئیس جمهور: همکاری‌های تهران- مسقط برای بازگشت صلح و ثبات به منطقه بسیار موثر است

رایزنی‌‌های روحانی و سلطان قابوس در سعدآباد

سلطان قابوس، پادشاه عمان روز گذشته وارد تهران شد و در مجموعه سعدآباد با استقبال رئیس‌جمهور کشورمان، سفر سه‌روزه خود به‌تهران را رسما آغاز کرد.
کد خبر: ۵۹۱۴۱۷

در جریان این سفر، پادشاه عمان عصر دیروز با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار و در خصوص گسترش روابط دوجانبه و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با وی گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی در این دیدار که بعد از مراسم رسمی استقبال برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به پادشاه عمان و هیات همراهش با اشاره به زمینه‌های گسترده توسعه روابط تهران ـ مسقط گفت: باید تلاش کنیم تا مناسبات و همکاری‌های دوجانبه بیش از پیش تعمیق و توسعه یابد.

رئیس‌جمهور به جایگاه ممتاز عمان در عرصه همکاری‌های منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است روابط خود را با عمان در بخش‌های مختلف بویژه تجاری، اقتصادی تحکیم بخشد.

روحانی تصریح کرد: همکاری‌های تهران ـ مسقط برای بازگشت صلح و ثبات به منطقه بسیارموثر و مهم است و جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند این سیاست را با تلاش دیگر کشورهای منطقه دنبال کند. رئیس‌جمهور از تلاش‌های پادشاه عمان برای ارتقای هرچه بیشتر روابط دوجانبه در عرصه‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی ابراز خرسندی کرد.

همکاری ایران و عمان برای فعال کردن کریدور تجاری شمال ـ جنوب

سلطان قابوس، پادشاه عمان نیز در این دیدار که مقامات عالی‌رتبه دو کشور حضور داشتند، با ابراز خرسندی از استقبال گرم دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران از وی و هیات همراه، روابط دو کشور را خوب توصیف کرد و خواستار ارتقای همکاری‌های تجاری و اقتصادی تهران‌ـ مسقط شد. سلطان قابوس آمادگی کشورش را برای همکاری در فعال‌تر کردن کریدور تجاری شمال ـ جنوب که با مشارکت جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان، ازبکستان و افغانستان در حال اجراست، اعلام کرد.

چه ‌کسانی دیروز روحانی و قابوس را همراهی کردند؟

سعید خالدبن هلال وزیر دربار، ژنرال سلطان‌بن‌محمد وزیر اداره سلطنتی، محمدبن حمد وزیر نفت و گاز و یوسف‌بن علوی ‌بن عبدالله وزیر امور خارجه از جمله وزرای همراه سلطان قابوس در سفر به تهران هستند. سالم‌بن نصیر الاسماعیلی وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات و عبدالعزیزبن محمد الرواس مشاور عالی سلطان قابوس از دیگر مقامات عالی عمان هستند که پادشاه این کشور را در سفر به تهران همراهی می‌کنند. یحیی‌بن عبدالله العریمی، سفیر کشور پادشاهی عمان در ایران نیز در مراسم استقبال از پادشاه کشورش حضور داشت.

در مراسم استقبال رسمی از پادشاه عمان که علاوه بر رئیس‌جمهور، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، زنگنه وزیر نفت، نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور و محمدرضا صادق مشاور رئیس‌جمهور و همچنین حسین فریدون حضور داشتند، سرود ملی ایران و عمان نواخته شد. پادشاه عمان ابتدا در فرودگاه مهرآباد با استقبال وزیر امور خارجه وارد تهران شد، سپس در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی حسن روحانی قرار گرفت.

اما همزمان با سفر سه روزه سلطان قابوس، گمانه‌زنی‌هایی که درباره پشت پرده اهداف این سفر از سوی رسانه‌های خارجی مطرح شده بود؛ همچنان ادامه دارد. گمانه‌هایی که از یک سو خبر از میانجیگری قابوس برای مذاکره مستقیم تهران و واشنگتن می‌دهد و از سوی دیگر به پیشنهادهایی جدید در ارتباط با پرونده هسته‌ای کشورمان اشاره دارد.

با وجود این وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه مراسم استقبال از پادشان عمان گفت: ما خبر نداریم سلطان عمان حامل پیامی باشند، اما آمادگی داریم با ایشان در موضوعات مختلفی که علاقه‌مند به طرح آن هستند، بحث کنیم و موضوعاتی هم هست که ما علاقه‌مند به طرح آن هستیم.

به گزارش مهر، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ورود سلطان عمان به تهران در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران درباره سفر سلطان قابوس و گفت‌وگوهای وی با مقامات کشورمان گفت: مذاکرات سلطان عمان با مقامات ایرانی حول مسائل دوجانبه و همکاری‌های خوبی که دو کشور داشته‌اند و همین طور موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی است و با توجه به این‌که منطقه در شرایط بسیار دشواری به سر می‌برد و تروریست‌ها در منطقه ما شرایط خطرناکی را ایجاد کرده و در کنار این، دخالت‌های خارجی وضع منطقه را خطرناک‌تر ساخته، مقامات دو کشور با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که گمانه‌زنی‌هایی درباره تلاش پادشاه عمان برای برقراری روابط ایران و آمریکا وجود دارد، گفت: آنچه در دستور کار سفر سلطان عمان قرار دارد، موضوعات مورد علاقه دو کشور، روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی است و ما خبر دیگری از موضوعات نداریم.

زنگنه: به عمان گاز صادر می‌کنیم

اما در کنار مذاکرات سلطان قابوس با مقامات بلندپایه ایرانی، وزرای همراه پادشاه عمان نیز با برخی اعضای کابینه یازدهم وارد مذاکره شدند.

بر همین اساس، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و محمد الرمحی، همتای عمانی وی عصر دیروز در مجموعه سعدآباد تهران دیدار کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، وزیران نفت ایران و عمان در این دیدار در زمینه صادرات گاز گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

وزیر نفت کشورمان پس از این دیدار، از توافق‌هایی در زمینه صادرات گاز ایران به عمان خبر داد.

همچنین در ادامه دیدارهای هیات همراه پادشاه عمان با مقامات ایرانی، عصر دیروز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عبدالعزیز الرواس مشاور عالی فرهنگی سلطان عمان با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان هم در ارتباط با سفر پادشاه عمان به تهران گفت: سفر سلطان عمان به ایران تاثیرات بالقوه و فزاینده‌ای بر روابط منطقه‌ای بویژه روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس دارد.

علی‌اکبر سیبویه در گفت‌وگو با مهر، در این باره که آیا سلطان عمان پیام ویژه‌ای برای مقامات ایرانی به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: باید مذاکرات انجام شود، هنوز چیزی درباره این مساله نمی‌دانیم، اما قطعا پیام ویژه سفر ایشان در وهله اول پیام دوستی و مودت با جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر روابط کشورهای حوزه خلیج فارس با ایران است.

سومین پرواز از مسقط به تهران

هواپیمای سلطان قابوس، پادشاه عمان دیروز در تهران به زمین نشست تا او درست بسان چهار سال قبل که نخستین مهمان خارجی دولت دهم بود، برای دولت یازدهم نیز اولین مهمان عالی‌رتبه خارجی باشد.

سلطان قابوس شهره به میانجیگری است. او از تحولات دهه60 تا دهه80 در این راستا گام‌هایی برداشته است. با این حال اکنون در آغاز دور جدیدی از تحولات داخلی ایران و نیز در اوج بحران‌های منطقه‌ای، سومین سفر سیاسی پادشاه عمان به تهران، معنایی تازه یافته و ناظران در جستجوی اهداف اعلام نشده سفر سه‌روزه «سلطان» به ایران هستند.

با وجود این، شاید نگاهی به مهم‌ترین توافقات رسمی ایران و عمان در جریان دو سفر پیشین قابوس ابن سعید، بتواند سومین سفر او را نیز رمزگشایی کند.

اما جدا از توافقات رسمی ایران و عمان در جریان این سفرها، قابوس در چند سال اخیر بارها با میانجیگری میان تهران و پایتخت‌های اروپایی و آمریکایی، زمینه آزادی شهروندان بازداشتی از هر دو طرف را فراهم کرده است.

اوج میانجیگری سلطان قابوس در ماجرای سه شهروند آمریکایی بازداشتی در ایران (سارا شورد، شین باوئر و جاشوا فتال) بود که این سه نفر پس از وساطت مسقط، آزاد شده و از طریق خاک عمان به آمریکا بازگشتند.

همچنین گفته شد آزادی مجتبی عطاردی، استاد دانشگاه شریف و شهرزاد میرقلی‌خان که مدتی در آمریکا بازداشت بودند و نیز نصرت‌الله تاجیک، سفیر پیشین ایران در اردن که در لندن بازداشت بود، با میانجیگری‌های سلطان قابوس انجام شده است. عمان اکنون از طریق سفارت خود در لندن مسئولیت حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران در انگلیس را عهده گرفته است.

با این همه، اکنون باید منتظر ماند و دید که اولین مهمان سعدآباد در دولت جدید تا چه اندازه می‌تواند برای گشایش در تعاملات بین‌المللی ایران خوش‌قدم باشد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها