رییس حوضه آبریز زهره، جراحی و حوضه‌های جنوبی کشور از تأسیسات آبی استان بوشهر بازدید کرد؛

تقدیر از عملکرد شرکت آب منطقه‌ای بوشهر

ساخت سدهای زیرزمینی در آذربایجان شرقی

یکی از روش های ذخیره آب که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته، استفاده از سدهای آب زیرزمینی است. سد کردن جریان آب زیرزمینی به منظور جلوگیری از به هدر رفتن آن، فکر تازه‌ای نیست.
کد خبر: ۵۸۷۹۲۲
ساخت سدهای زیرزمینی در آذربایجان شرقی

کارشناس مرکز تحقیقات آب و خاک جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در تشریح نحوه عملکرد سدهای زیر زمینی گفت: سدهای معمولی در عرض رودخانه یا نهر به منظور ذخیره آب ساخته می‌شوند و آب سطحی را در مخازن بالادست سد جمع‌آوری می‌کنند.

احد حبیب زاده ابراز داشت: سد آب زیرزمینی ، جریان زیر زمینی را مسدود می‌کند و آب را در زیر سطح زمین ذخیره می‌نماید. همچنین به عنوان سازه جمع کننده‌ای که جریان آب زیرزمینی را منحرف می‌نماید به کار می‌رود. به عنوان مثال می تواند سفره‌های مجاور را تغذیه ‌کند و یا سطح ایستابی را در یک سفره با جریان کم طوری بالا ببرد که به سهولت به وسیله عملیات پمپاژ قابل بهره‌برداری باشد.

وی افزود: سدهای آب زیرزمینی به دو صورت سدهای زیرزمینی و سدهای شنی ساخته می‌شوند.  سدهای زیرزمینی در زیر سطح زمین ساخته می‌شوند و جریان داخل سفره را مسدود می‌نمایند، در صورتی که سدهای شنی آب را در رسوبات تجمع یافته پشت سد، ذخیره می کنند.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در تشریح مزایای دیگر این نوع سدها برای مناطقی چون کشور ایران گفت: هزینه ساخت این نوع سدها بسیار پایین تر از سایر سدهاست و شاهد ساخت یک سد زیر زمینی با مقدار ذخیره آب برابر در سطح با یک دهم هزینه ها هستیم.

مسعود محمدیان در این خصوص ابراز داشت: در استان آذربایجان شرقی پس از تصویب هیئت دولت یک سد زیرزمینی برای آذربایجان شرقی مصوب شد که با بررسی های صورت گرفته از سوی کارشناس مرکز تحقیقات آب و خاک استان محل آن در روستای مشنق شبستر تعیین شد.

وی افزود: بنا به گفته اهالی این روستا آب بهای هر متر مکعب آب کشاورزی هزار ریال و درآمد محصولات باغی برای هر هکتار در شرایط مناسب رشد معادل یک میلیون تومان است. البته در حال حاضر در روستا شرایط طوری است که آبی فروخته نمی شود ولی در صورت نیاز می توان با پرداخت مبلغ چهار الی پنج هزار تومان برای هر تانکر آب هزار لیتری ، از مناطق مجاور آب تهیه نمود. (مهر)

newsQrCode
برچسب ها: سد
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها