وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد که ظرف یکی دو ماه تصمیمات مناسبی برای قیمت گذاری خودرو اتخاذ شود

نعمت‌زاده: قیمت‌گذاری خودرو را از شورای رقابت پس می‌گیرم

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ضمن انتقاد از شیوه کنونی قیمت‌گذاری خودرو، با اعلام این‌که صنعت خودروی کشور انحصاری نیست، تصریح کرد که قیمت‌گذاری خودرو را از شورای رقابت پس می‌گیرد و مسئولیت آن را به سازمان حمایت برمی‌گرداند.
کد خبر: ۵۸۷۲۱۴

موضوع قیمت‌گذاری خودرو در ماه‌های اخیر به یکی از چالش‌های اصلی فراروی وزارت صنعت، معدن و تجارت تبدیل شده که به علت ایجاد چندگانگی در بین مراجع تعیین قیمت، زمینه‌ساز بروز نوعی سردرگمی در بازار این محصول شده است. سازمان حمایت از یک سو و شورای رقابت از سوی دیگر هر یک خود را به عنوان مرجع اصلی محاسبه و اعلام قیمت خودرو معرفی کرده‌اند و در نهایت آنچه عاید مصرف‌کنندگان شده، گرانی بوده و آشفتگی بازار. این در حالی بود که شورای رقابت به مردم وعده ارزان شدن خودرو را داده بود که این امر باعث دست کشیدن مردم از خرید خودرو و بحرانی شدن وضع خودروسازان و در خطر قرار گرفتن اشتغال موجود در آن شد. سرانجام نیز قیمت خودرو کاهش نیافت.

شاید همین مسائل باعث شد محمدرضا نعمت‌زاده یکی از اولین وعده‌های خود برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت را به ساماندهی بازار خودرو اختصاص داد و با قاطعیت گفت که قیمت‌گذاری خودرو را از شورای رقابت پس خواهد گرفت.این گفته البته شاید در عمل چندان هم ساده نباشد. چرا که اجرایی کردن آن مخالفت شدید شورای رقابت و رئیس اقتصاددان آن را به دنبال دارد.

ورود شورای رقابت ممنوع

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت از شیوه کنونی قیمت‌گذاری دولتی خودرو انتقاد کرد و با اعلام این‌که صنعت خودروی کشور انحصاری نیست، تصریح کرد که قیمت‌گذاری خودرو را از شورای رقابت پس می‌گیرد و مسئولیت آن را به سازمان حمایت برمی‌گرداند.

نعمت‌زاده سه عامل نقدینگی، عدم دریافت ارز و دخالت دولت در قیمت‌گذاری‌ها را مهم‌ترین مشکلات فعلی صنعت خودروی کشور عنوان کرد و به تسنیم گفت: زمانی که چند تولیدکننده خودرو در کشور وجود دارد نباید به صورت دستوری اقدام به قیمت‌گذاری کرد. بلکه باید اجازه دهیم تا عرضه و تقاضا متعادل و قیمت‌های تمام شده ملاک عمل قرار گیرد.

به اعتقاد وی، نمی‌شود به خودروساز گفت پایین‌تر از قیمت تمام شده خود اقدام به فروش محصولات خود کند. حال اگر او را ملزم به رعایت قیمت‌های دستوری کنیم تولید کاهش و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد که ظرف یکی دو ماه موضوع صنعت خودرو و قیمت‌گذاری‌ها در دولت مورد بررسی قرار گرفته و تصمیمات مناسبی برای این بخش اتخاذ شود.

نعمت‌زاده با تاکید بر این‌که بازار خودرو انحصاری نیست، خاطرنشان کرد: در داخل کشور چند خودروساز وجود دارد و واردات آزاد است، به همین دلیل انحصار معنا پیدا نمی‌کند. بنابراین کالایی که انحصاری نیست، دلیلی بر ورود دولت و قیمت‌گذاری آن وجود ندارد.

او بر این باور است که در این زمینه دولت می‌تواند ارشاد کند، اما نمی‌تواند به صورت مستقیم در بخش قیمت‌گذاری دخالت کند.

پژویان: وزارت صنعت مرجع تعیین انحصاری بودن بازار خودرو نیست

این اظهارات نعمت‌زاده بلافاصله با واکنش جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت مواجه شد. او با بیان این‌که بازار خودرو به هیچ عنوان غیرانحصاری نیست، گفت: تشخیص انحصاری یا غیرانحصاری بودن بازار خودرو با شورای رقابت است و وزارت صنعت نباید به این موضوع ورود پیدا کند.

وی با ابراز تعجب از اظهارات وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: مطابق قانون تشخیص انحصاری بودن بازار خودرو به‌عهده شورای رقابت است و برهمین اساس شورای رقابت می‌تواند با مکانیزم‌ها و ابزارهای خاص خود تشخیص دهد بازار کالایی رقابتی یا غیررقابتی است.

پژویان ضمن تاکید بر این‌که شورای رقابت با تشخیص انحصاری بودن بازار کالایی اقدام به تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری‌ها خواهد نمود، افزود: این امر حتی در برنامه پنجم توسعه نیز قید و بازار خودرو انحصاری شناخته شده است.رئیس شورای رقابت با اشاره به این‌که تشخیص انحصاری بودن بازار خودرو در چارچوب وظایف وزیر صنعت نیست، گفت: در کجای دنیا وزارت صنعت وارد مسائل قیمت‌گذاری و بازار می‌شود که در ایران این وزارتخانه خواستار ورود به این حوزه‌هاست.پژویان اضافه کرد: امیدوار بودم با ورود آقای نعمت‌زاده به وزارت صنعت تا حدودی چارچوب‌های وظایف مشخص و اظهارات غیرتخصصی عنوان نشود که مطالب اخیری که از جانب ایشان درخصوص بازار خودرو عنوان شده، بسیار بنده را ناامید کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
۰
۰
مگه تاحالادست شمابودچه گلی به سرمردم زدید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها