در این دو مجموعه دیدنی تعدای از مشهورترین هنرمندان فعلی تلویزیون هنر نمایی می‌کردند

سر زدن به کوچه‌های قدیمی تلویزیون با «محله بهداشت» و «محله برو بیا»

سال‌ها پیش در گروه کودک و نوجوان، مجموعه‌ای ساخته شد به نام «محله برو بیا» که بسیاری از بازیگران موفق تلویزیون و سینما و تئاتر سه دهه اخیر از جمله اکبر عبدی، حمید جبلی، آتیلا پسیانی، فردوس کاویانی، مرحوم رضا ژیان، محمود جعفری، مرتضی ضرابی، مرحوم حسین پناهی و فاطمه نقوی در این مجموعه ایفای نقش می‌کردند، برخی در نقش بچه‌ها و برخی در نقش بزرگ‌ترها و والدینی که در واقع ساکنان محله‌ای بودند به نام برو بیا. در این مجموعه که خود از قسمت‌های متفاوتی تشکیل شده بود، در کنار سرگرمی، نکات آموزنده‌ای نیز گوشزد می‌شد.
کد خبر: ۵۸۵۰۷۹

نه‌تنها کودکان که والدین نیز مخاطب این مجموعه بودند. رویکرد سازندگان در «محله‌برو‌بیا» به گونه‌ای بود که در فضاسازی متفاوت و خلق شخصیت‌های مختلف و دوران‌ تاریخی گوناگون موقعیت‌هایی ایجاد می‌کردند که در کنار وجه طنزگونه آنها، با هوشمندی و ظرافت نکاتی را به کودکان و والدین یادآور می‌شدند؛ مانند نوع رفتار والدین هنگام اشتباهات کودکان و خودشان، درک نیازهای کودکان، جهت‌بخشی به فعالیت‌های روزانه کودک، رفتار کودکان با یکدیگر، تصحیح رفتارهای نادرست، ارائه اطلاعات و دادن آگاهی لازم به کودکان و آموزش آنها در جهت پذیرفتن مسئولیت‌ها در خانه و خانواده و همچنین جامعه، واداشتن کودک به تأمل و تفکر از خلال بازبینی و بازشناسی رفتارها و پی بردن به نکات مثبت و منفی آنها، ارائه تصویری واقعی از جامعه به کودک، ولو این جامعه محله‌ای باشد به نام برو‌بیا، معرفی مشاغل برای کودکان، زمینه‌سازی در راستای تفکری که به درک کودک از خویش منجر شود و... همراه با فضاسازی‌های متفاوت از دوران مختلف تاریخی.

در این روند، کودک ابتدا خواسته یا ناخواسته متوجه تفاوت‌های دوره‌‌ها با یکدیگر شده و در شکل تکامل یافته آن متعاقب این دریافت، سوالاتی برای او شکل می‌گیرد. حال کودک به پرسش‌هایی می‌رسد که برای رسیدن به پاسخ آنها باید اطلاعاتی کسب کند و نیز در حد و اندازه خود، به کندوکاو و جستجو بپردازد. در این رویکرد، کودک عملا وادار به اندیشیدن می‌شود که پویایی ذهن و بالا بردن قدرت تجزیه و تحلیل او را به ارمغان خواهد آورد.

استفاده از فضاهای متفاوت، رفت و آمد تاریخی در ادوار مختلف، از آدم‌های اولیه گرفته تا یونان و کیمیاگری و بازگشت به زمان حال در واقع به هم پیوستگی و ادامه آنها را به تصویر می‌کشد و کودک با دیدن و بازنگری آنچه در قالبی ساده بیان می‌شود، به نکته‌ای پی می‌برد: انسان‌ها از همان ابتدا و در هرزمان و با هر شکل از زندگی، مشکلات و مسائل مشابهی در رابطه با تعاریف دارند. اختلاف در تاویل و تفسیر و تحلیل این تعاریف و مفاهیم از آغاز خلقت می‌تواند در رابطه میان والدین و فرزندان وجود داشته باشد و همچنین در خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی درنظرگرفته شود.

یکی دیگر از هوشمندی‌های سازندگان محله برو بیا، نگاه به مناسبات خانواده با توجه به کهن‌الگوها و ادیان است. در آغاز خلقت، انسان نخستین، مرد یونانی و کیمیاگر، مردان‌/‌ پدران با پسران خود در چالش‌هایی قرار می‌گیرند و اما در زمان حاضر این مادر‌/ ‌زن است که باید با پسر تعامل برقرار کند. خوانش و قرائت از این نگرش به اندازه‌ای عمیق است که در مبحث بعد و در‌راستای تبیین آنچه منظور و مقصود از رویکرد این مطالب است، به آن خواهیم پرداخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها