هروئین امپراتوری شیشه را می‌شکند

شیشه هر چه بدی بود با معتادان کرد، اما حالا نم‌نم امپراتوری شیشه‌ای‌اش در حال شکستن است. امروز وضع به جایی رسیده که گفته می‌شود درصد قابل‌توجهی از تخت‌های روانپزشکی کشور در قبضه معتادان شیشه‌ای است، اما اگر بازار هروئین آن‌طور که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، دوباره پررونق شود، طولی نمی‌کشد که ورق شیشه به نفع هروئین برمی‌گردد.
کد خبر: ۵۸۲۷۱۱
هروئین امپراتوری شیشه را می‌شکند

تریاک هم مشمول این پیش‌بینی کارشناسان است. در چشم‌اندازی که عباس دیلمی‌زاده، رئیس جمعیت تولد دوباره از آینده می‌بیند، تریاک جایش را به هروئین می‌دهد تا مافیای مواد مخدر یک بار دیگر به این طریق کنترل و هدایت بازار مصرف را در اختیار بگیرد.

او به ایسنا توضیح می‌دهد که این مافیا برای موادمخدر بازاریابی می‌کند و پس از آن که مصرف‌کنندگان از مصرف یک ماده اشباع شدند، ماده دیگری را وارد بازار می‌کنند و این چرخه را تا آینده‌ای بی‌پایان در چنگ تولیدکنندگان و قاچاقچیان عمده قرار می‌دهند.

هروئین گرچه ماده‌ای مخدر محسوب می‌شود و حسابش با شیشه که روانگردان است، جداست اما تبعات منفی‌اش کم از شیشه نیست. هروئین بسیار بدتر از تریاک عمل می‌کند و اگر آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، بزودی همه‌گیر شود باید به موج آسیب‌های ناشی از آن فکر کرد.

هروئین، نوزاد تریاک نامرغوب

دیلمی‌زاده فقط می‌تواند نسبت به بازگشت هروئین به کشور هشدار دهد و تقاضا کند تا برنامه توزیع سوزن و سرنگ رایگان در مراکز کاهش آسیب افزایش یابد.

مرتضی خوش‌گفتار از کارشناسان این حوزه و درمانگر اعتیاد نیز فقط می‌تواند از تاثیرات منفی مصرف هروئین بر افراد حرف بزند تا شاید مصرف‌کنندگان در مقابل موج جدیدی که در حال شکل گرفتن است، هوشیارتر باشند.

این درمانگر که خطر گسترش مصرف هروئین را بشدت جدی می‌داند به جام‌جم توضیح می‌دهد که چه شد تریاک و شیشه ستاره بختشان کم نور شد و یک بار دیگر مافیای موادمخدر دست روی هروئین گذاشت.

به گفته خوش‌گفتار، هر زمان جلوی ورود یک ماده مخدر زیاد گرفته شود یعنی مثل کاری که با تریاک شد، مافیای مواد راه درروهای تازه را پیدا می‌کند و این راه دررو برای شرایط فعلی ورود گسترده هروئین به بازار است.

او کم شدن تریاک در بازار در کنار نامرغوب بودن این ماده (که با موادی مثل چرم مصنوعی، خون و سرب، ناخالص می‌شود) را عامل از رونق افتادن بازار تریاک می‌داند و معتقد است معتادان نیز دنبال جنس مرغوب که نشئه‌کننده‌ای قوی باشد، می‌گردند و برای همین است که آنها به هروئین روی خوش نشان داده‌اند.

ذائقه‌ای که خوش‌گفتار از معتادان توصیف می‌کند، این است که آنها دنبال سرحال شدن هستند و چون تریاک‌های ناخالص نمی‌تواند آنها را سرحال بیاورد، دنبال هروئین می‌روند. تریاک ناخالص برای این که بتواند یک معتاد را نشئه کند، باید به کرات مصرف شود و چون معتادان از نظر مالی و زمانی در مضیقه‌اند ناچار سراغ هروئین می‌روند که هم مصرف آن زمان کمتری می‌برد و هم قوی‌تر و ارزان‌تر از تریاک است.

هروئین، خوره سیستم ایمنی

اما بهای این نشئگی که زودتر از تریاک از سر می‌پرد و سریع‌تر به خماری می‌رسد، خیلی زیاد است. به گفته این درمانگر اعتیاد، با چند بار دود گرفتن از هروئین، معتاد به مرحله راش(اوج نشئگی) می‌رسد.

در تزریق هم میزان نشئگی بالاست، اما بهای تجربه این حس، ابتلا به بیماری‌های قلبی بویژه آندوکاردیت است، یعنی عفونت لایه‌های قلب و سرانجام مرگی تدریجی و دردناک.

هروئین سیستم ایمنی بدن را هم بشدت ضعیف می‌کند و راه میکروب‌ها را برای ورود به بدن و ایجاد بیماری‌های مختلف باز می‌کند و برای همین است که اغلب معتادان هروئینی، چرت‌زنان با ظاهری زار در گوشه خرابه‌ها و جوی‌ها با بدترین وضع جان می‌سپارند.

برنامه کاهش آسیب موفق است؟

برنامه‌های کاهش آسیب به سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقداماتی گفته می‌شود که هدف آن کاهش عوارض بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از مصرف موادمخدر است مثل کاهش خطرات انتقال ویروس‌های منتقل‌شونده از راه خون، کاهش احتمال مصرف بیش از حد (overdose)، هدایت مصرف‌کنندگان از بازار غیرقانونی به مواد قانونی و از مواد قابل تزریق به مواد غیرتزریقی و سرانجام کاهش مصرف مواد پرخطر.

محمدباقر صابری‌زفرقندی، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر دیروز طبق اعلام ایسنا توضیح داد که برنامه‌های کاهش آسیب اصلی در کشور پذیرفته شده است، اما اگر به این برنامه اعتقادی راسخ وجود دارد سوال این است که چرا هروئین پشت درهای بازار مصرف برای ورود دورخیز کرده است؟

یکی از خواسته‌های برنامه‌های کاهش آسیب، سوق دادن معتادان به سمت مواد کم‌خطر است حتی در دنیا برای رسیدن به این مقصود، مواد کم‌خطر آزادسازی می‌شود تا جای مواد پرخطر را بگیرد، اما حالا که هروئین به ما نزدیک‌تر از هر زمان دیگری ایستاده است، باید به موفقیت برنامه‌های کاهش آسیب با دیده تردید نگریست چون اگر این برنامه‌ها تا حدودی نیز موفق بود، امروز نباید از جایگزینی تریاک با هروئین(که مصداق بارز از چاله به چاه افتادن است) بحثی در میان بود.

مریم خباز -‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها