در این که در فضای مجازی، هستند برخی سایت‌ها که از حیث اخلاقی یا سیاسی خوب نیستند و اهداف تخریبی و منفی را دنبال می‌کنند، به اندازه سر مویی شک نیست. اگر شک کردیم، همین ستون طنزمان را درجا فیلتر کنید! اما این میان، این مسأله هم هست که در برخورد با فضای مجازی و فیلترینگ برخی سایت‌ها، همه کاربران عزیز نباید به یک چوب رانده شوند.
کد خبر: ۵۸۰۸۷۴
خدمات جدید فیلترینگ

ای بسا سایتی فیلترشده برای یک گروه از جامعه مضر نباشد. مثلا طرف پزشک است، می‌خواهد راجع به موضوع «سکسکه»، اطلاعاتی کسب کند، اما هرچه در اینترنت جستجو می‌کند، به در بسته می‌خورد.

با سایت‌هایی مواجه می‌شود که از بیخ فیلتر شده‌اند. دوست خوبم، استاد ابوالفضل زرویی عزیز ـ سلّمه الله تعالی ـ شعر طنز قشنگی در این راستا دارد که حیفم می‌آید در اینجا خرجش نکنم. می‌فرماید که:

آه از این طرح و شیوه دمده‌/ ‌وای از این سایت‌های قفل شده‌/‌.....‌/ ‌ای بسا اهل علم چون نیوتن‌/ ‌بوده دنبال سرچ«سیلیکون/ ‌وی بسا دکتران معرکه‌اند‌/ ‌که به دنبال سرچ«سکسکه»اند‌/ ‌بس که مَجرای فیلتر شده تنگ‌/ ‌تیرشان خورده بی‌دلیل به سنگ‌/‌ وسط جستجو مچل شده‌اند‌/ ‌از همین چیزها کچل شده‌اند‌/ ‌همه پرسش‌کنان به ناچاری‌/ ‌که: «ببین، فیلترشکن داری؟/‌.....

خبر خوش: «دبیر شورای عالی فضای مجازی، از بررسی طرح جدیدی برای فیلترینگ و سانسور اینترنت خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌ها، بررسی پیشنهادی برای اعمال متفاوت فیلترینگ برای گروه‌های مختلف مردم از لحاظ سن و شغل است که در این راستا باید کاربر، پیش از استفاده از اینترنت، احراز هویت شود تا امکان تفکیک خدمات فیلترینگ برای کاربران وجود داشته باشد.»ــ به نقل از جراید فیلتر نشده!

و له ایضا:

واقعا ای مخابرات عزیز‌/ ‌از چه رو گیر می‌دهی تو به «چیز»؟‌/ ‌گرچه تو شهره‌ای به سعی و تلاش‌/‌ من بمیرم، خداوکیلی باش،‌/‌ جای این قفل و جای فیلترینگ‌/ ‌فکرِ«نو ریسپانس تو پیچینگ»/‌ چون شما آمدی که وصل کنی‌/ ‌نه اگر وصل شد، فصل کنی‌/ ‌توی این مشکلات بنیانی‌/ ‌از چه در بند نقش ایوانی؟

بسته پیشنهادی: ما ضمن استقبال از خدمات (!) جدید شورای عالی فیلترینگ، و ابراز خوشحالی از این که بعد از هفشده سال،به این کشف بزرگ نائل آمدند که در برخورد با گروه‌های مختلف جامعه، یکسان و یکنواخت رفتار نکنند؛ عرایض ارشادی و رهنمودهای ارزنده خود را در این راستا تقدیم می‌کنیم. امیدواریم اگر یکی دو موردش باب طبع نبود، فیلتر نشود. شاید هفشده سال بعد، معلوم شود که حرف‌های خوبی زده‌ایم. عنایت بفرمایید:

1ـ افزایش شرایط: در اجرای طرح طبقاتی ارائه خدمات جدید فیلترینگ، علاوه بر سن و شغل، به میزان تسلط کاربر بر نفس خودش نیز می‌توان توجه کرد. یک تکه لواشک بگذارید کنج لپش، اگر آن را نجوید و قورت نداد، از تسلط بالایی بر نفس خودش برخوردار است و می‌توان برخی محدودیت‌های فیلترینگ را با خیال راحت از او برداشت.

2ـ کافی‌ نت مخصوص: یک سری کافی نت‌های مخصوص سر زدن به سایت‌های فیلتر شده در سطح شهر راه‌اندازی شود که اگر کسی واقعا نیازی علمی و فرهنگی و تحقیقی داشت، تحت پوشش مشخص و تابلودار شورای عالی فیلترینگ، به آن مکان مجوزدار مراجعه نماید و تحقیقاتش را کامل کند که ناقص از دنیا نرود. برای اطمینان خاطر بیشتر و رفع هرگونه نگرانی، می‌توان بالاسر هر رایانه هم یک دوربین مداربسته نصب کرد که به سیستم اعلام خطر وصل باشند تا چنانچه لازم دانستند، آژیر بکشند.

3ـ نگاه روان‌شناسانه: عزیزان دست اندر کار امر فیلترینگ، حتما از توجه به قاعده علمی، فلسفی و روان‌شناسانه «الانسان حریص علی ما منع» (یا: علی ما فیلترینگ!) نیز غافل نباشند و در جمیع برنامه‌ها و ارائه خدمات ارزنده خود، گوشه چشمی به آن داشته باشند. بی‌ضرر است.

4ـ نگاه فیلتر شده: از خاطر مبارک نبریم که مقوله سلامت‌سازی فرد و جامعه را در حوزه فضای مجازی اینترنت، فقط با مقوله نرم‌افزاری فیلترینگ بیرونی دنبال نکنیم. خود کاربران هم باید تمرین کنند که نگاه‌های خودشان را در مواقع لازم که احساس می‌کنند سلامت روح و روان و اندیشه‌شان ممکن است به خطر بیفتد، فیلتر کنند؛ یعنی فیلتر سرخود باشند. اصلا همین ماه مبارک رمضان برای تمرین همین مقولات است؛ نه فقط تحمل گشنگی و تشنگی. کسانی هم که رژیم لاغری می‌گیرند، گشنگی و تشنگی دارند. پس اهداف معنوی والاتری در پس روزه است. یکیش همین فیلتر کردن نگاه در مواردی که عقل سلیم و عقل کل می‌گوید.

5 ـ فروش فیلترشکن: ضمن تشکر از مسئولان امر فیلترینگ، بابت باز بودن «مای کامپیوتر» و «کنترل پنل» کامپیوتر، پیشنهاد می‌کنم به کسانی که با ارائه و نشان دادن مدارک لازم ثابت کنند که از برخی سایت‌های فیلتر شده لازم است که استفاده کنند، به نرخ روز فیلترشکن داده شود. قبل از آن که از هزار و یک راه دیگر و توسط اشخاص و امکان و سایت‌های دیگر، فیلترشکن در اختیار آنها گذاشته شود. طوری که حتی قصابی سر کوچه ما نیز الان فیلترشکن می‌فروشد. فیلترشکن شوند همه طوطیان شهر‌/ ‌زین طرح فیلترینگ که تقدیم می‌شود!

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
۰
۰
مگر اینكه یكی شهامت كند و در قالب طنز به این عزیزان بگوید كه بابا جان راهی كه شما می روید به تركستان است
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
۰
۰
اینها قادر به فیلتر نیستند چون كدهای سخت افزاری را ندارند فقط فله ای فیلتر میكنند و میروند جلو

نیازمندی ها