قیمت جدید شیر هنوز ابلاغ نشده است

پس این افزایش برای چیست؟

در فاصله دو روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان و با وجود هشدارهای پیاپی دستگاه‌های نظارتی، قیمت لبنیات از روز گذشته بین 10 تا 23.7 درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۵۷۷۴۹۶
تکرار داستان افزایش قیمت لبنیات درآستانه ماه رمضان

به گزارش خبرنگار ما، ماه مبارک رمضان از چهارشنبه هفته جاری آغاز می‌شود و با آغاز این ماه، مصرف برخی کالاها چون شیرینی‌جات، لبنیات و پروتئین به نحو چشمگیری افزایش می‌یابد.

این رشد مصرف، در مواردی باعث تکرار سریال افزایش قیمت‌ها شده و بازار بی‌اعتنا به هشدارهای لفظی و تند دستگاه‌های نظارتی، راه خود را پیموده و قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

در همین حال قیمت برخی کالاهای پرتقاضای مصرفی ماه رمضان نظیر مرغ، تخم‌مرغ، زولبیا و بامیه به طور قانونی افزایش یافته و نرخ‌های جدید مصوب نیز از سوی مقام‌های صنفی اعلام شده است، اما از دیروز، قیمت انواع محصولات لبنی پرمصرف به صورت چراغ خاموش افزایش یافته است.

این در حالی است که مقامات دولتی و صنفی، افزایش قانونی قیمت لبنیات را تکذیب کرده و بر اجرای قیمت‌های قبلی تاکید کرده‌اند.

با این حال، ظاهرا حنای این اظهارات نزد تولیدکنندگان و کارخانجات محصولات لبنی رنگی ندارد و آنها از روز گذشته و در فاصله دو روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان، قیمت‌های خود را بین 10 تا 23.7 درصد افزایش داده‌اند.

در همین حال تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران، حاکی از افزایش 0.1 درصدی قیمت لبنیات در یک هفته منتهی به چهاردهم تیرماه است.

همچنین قیمت این دسته کالایی در سطح شهر تهران نسبت به هفته مشابه سال گذشته 40.7 درصد افزایش یافته است.

این افزایش قیمت در حالی صورت می‌گیرد که براساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار هرگونه افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی تا پایان تیرماه امسال ممنوع است و پس از آن باید با بررسی شرایط تصمیم بعدی اعلام شود.

دیروز برخی مقامات صنفی مدعی صدور مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار و دریافت مجوز قانونی برای افزایش قیمت شدند، حال آن‌که برخی دیگر از مقامات صنفی ادعای همکاران خود را تکذیب کردند، اما آنچه روشن است این‌که در پس این جنجال‌ها کارخانجات لبنی بی‌سروصدا به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کرده‌اند و از دولت و ستاد تنظیم بازار و سخنگوی آن نیز صدا یا اظهارنظری شنیده نشده است.

گرانی، از شیر تا پنیر

این گزارش می‌افزاید: بررسی میدانی خبرنگار ما در برخی سوپرمارکت‌های سطح شهر تهران، حاکی است قیمت شیر و انواع محصولات لبنی چون ماست، پنیر و خامه از دیروز بین 10 تا 23.7 درصد افزایش یافته است. یعنی پخش‌کنندگان این محصولات دیروز به فروشگاه‌های خرده‌فروشی اعلام کرده‌اند درصدی بر قیمت فروش محصولات اکثر کارخانه‌های لبنی افزوده شده و این محصولات را با درج قیمت جدید در فاکتور به فروشگاه‌ها تحویل داده‌اند.

به عنوان مثال قیمت شیر پرچرب 1.5 لیتری یکی از شرکت‌ها 700 تومان معادل 23.7 درصد افزایش یافته است.

به همین ترتیب قیمت شیر بطری 1.5 لیتری کم‌چرب همین شرکت هم 250 تومان افزایش یافته است.

شیر کم‌چرب و پرچرب بطری یک لیتری یکی دیگر از شرکت‌ها نیز با 250 تومان افزایش معادل 14.2 و 15.5 درصد افزایش قیمت دارد.

قیمت انواع خامه 100 گرمی یکصد تومان معادل 11 درصد و خامه 200 گرمی 200 تومان معادل 22 درصد افزایش داشته است.

قیمت پنیر 400 گرمی کم‌چرب یکی از شرکت‌های بزرگ لبنیاتی نیز با 300 تومان افزایش روبه‌رو شده است.

شرکت معروف دیگری هم پنیر 400 گرمی کم‌چرب خود را 200 تومان گران کرده است. شرکت معروف لبنی دیگری قیمت ماست نیم کیلویی و 900 گرمی خود را به ترتیب 200 و 350 تومان افزایش داده است.

افزایش رسمی قیمت ۸۱ محصول لبنی از امروز؟

درهمین حال تشکل‌های مختلف بخش خصوصی درباره افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی اظهارات ضد و نقیضی رابیان می‌کنند. برخی از آنها از موافقت ستاد تنظیم بازار با این موضوع خبر می‌دهند و برخی دیگر چنین افزایشی را از اساس غیرقانونی می‌دانند.

در این باره دبیر انجمن صنایع لبنی مدعی شد ستاد تنظیم بازار با افزایش 15.6 درصدی قیمت شیر خام و ۱۵ درصدی فرآورده‌های لبنی موافقت کرده است. این درحالی است که هنوز منابع رسمی در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

رضا باکری در گفت‌وگو با فارس، درباره دلیل افزایش قیمت شیر گفت: ستاد تنظیم بازار مصوبه جدید افزایش قیمت شیر را اعلام کرد که بر اساس آن شیر خام با 15.6 درصد افزایش به قیمت 1190 تومان و فرآورده‌های لبنی نیز 15 درصد افزایش قیمت خواهد داشت.

وی افزود: این افزایش قیمت در پی ارائه گزارش حسابرسان قوه قضاییه انجام شده است که شیر خام که پیش از این به قیمت 960 تومان در کارخانه تحویل می‌شد به 1110 تومان تحویل کارخانه‌ها تغییر کرد.

به گفته دبیر انجمن صنایع لبنی، بعد از محاسبه افزایش قیمت جدید، قیمت 81 قلم کالای لبنی امروز اعلام می‌شود.

با وجود این، رئیس اتحادیه سراسری دامداران افزایش قیمت لبنیات را غیرقانونی دانست و گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت شیر تا پایان تیرماه افزایش نخواهد داشت بنابراین افزایش قیمت محصولات لبنی توجیه ندارد.

سعید سلطانی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان این مطلب که گرانی برخی محصولات لبنی غیرقانونی و به‌منظور زمینه‌سازی افزایش قیمت تولیدات لبنی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: اکنون شیر با قیمت پایه سال 91 که همان 960 تومان است عرضه می‌شود و بر همین اساس تغییر در قیمت شیر اتفاق نیفتاده که محصولات لبنی گران شوند.

وی با اشاره به این‌که مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت شیر تا آخر تیرماه امسال افزایش نخواهد داشت، افزود: قیمت جدید شیر 1170 تومان تعیین شده، اما هنوز این رقم در سطح بازار اجرایی نشده تا هم‌راستای آن قیمت‌ها نیز افزایش پیدا کند.

صنایع شیر: افزایش قیمت فعلا به مصلحت نیست

مدیرعامل صنایع شیر ایران نیز گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور، افزایش قیمت شیرخام و فرآورده‌های لبنی به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیست.

به گزارش ایرنا، حسین چمنی درباره موضع صنایع شیر ایران در مقابل افزایش قیمت شیر خام و فرآورده‌ های لبنی افزود: اهمیت شیر در ارتقای شاخص سلامت جامعه به طور کامل مشخص است، اما براساس مطالعات انجام شده در دو سال 1390 و 1391 میزان مصرف این فرآورده غذایی مهم بیش از 22 درصد کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: این به ​آن معنی است که سلامت جامعه بویژه در زمینه دندان، سلامت استخوان و بسیاری دیگر از شاخص‌های مهم سلامت به مخاطره افتاده است.

وی با اشاره به شرایط کنونی کشور گفت: حذف یارانه شیر و افزایش چندباره قیمت این غذای بدون جایگزین، مصرف اقشار آسیب‌پذیر را بشدت کاهش داده و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، افزایش مجدد قیمت شیر خام و فراورده‌های لبنی اقشار بیشتری را از مصرف این ماده حیاتی محروم  خواهد کرد.

سخنگوی صنایع شیر ایران تصریح کرد: معتقدیم دولت براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند نسبت به تامین نیاز دامداران از طریق توزیع نهاده‌های دامی به قیمت سال قبل اقدام کند تا از وارد آمدن زیان به دامداران، صنایع تبدیلی و بویژه فشار بر مردم جلوگیری شود.

این درحالی است که قیمت برخی محصولات این شرکت مانند خامه از دیروز افزایش یافته است.

شیرهای آبکی؟

از سوی دیگر و در راستای ماجرای قیمت شیر و لبنیات، یک نماینده مجلس از تقلب در جمع‌آوری شیر و اضافه شدن آب در آن حین جمع‌آوری خبر می‌دهد.

رحمت‌الله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌وگو با مهرعنوان کرده است ، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت باید پاسخگوی استفاده از آب در شیر مصرفی مردم باشد.

وی افزود: افزایش هزینه‌های تولید یا افزودن مواد نگهدارنده نباید به تغییر طعم شیر و آبکی شدن آن منجر شود.

در همین حال، محمدرضا فاضلی، معاون غذای سازمان غذا و دارو در پاسخ به اظهارات این نماینده گفت: تاکنون گزارشی در این باره نداشته‌ایم و ایشان اگر مستنداتی دارند، ارائه بدهند تا پیگیری کنیم.

وی با تاکید بر این‌که نظارت بر جمع‌آوری شیرخام بر عهده وزارت جهادکشاورزی است، تصریح کرد: کلی‌گویی در این قبیل موضوعات بی‌فایده است، آدرس بدهند تا ما پیگیری کنیم.

با این حال، عباس مهدی‌زاده، مدیرکل مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با تاکید بر این‌که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مسئول کنترل کیفی فرآیند تولید محصولات لبنی هستند، افزود: متاسفانه بیشترین مشکل و تقلب هنگام جمع‌آوری و حمل و نقل شیرهای خام اتفاق می‌افتد.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد نظارت بر نحوه جمع‌آوری و حمل و نقل شیرهای خام از اهمیت بیشتری برخوردار باشد که سازمان دامپزشکی باید دنبال کند.

 آغاز عرضه مستقیم و نامحدود تخم‌مرغ در کشور

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تخم‌مرغ با تاکید بر کاهش فاصله تولید تا مصرف این محصول اعلام کرد، عرضه مستقیم این محصول در سراسر کشور از جمله میادین میوه و تره‌بار شهرداری‌ها آغاز شده است و هیچ محدودیتی ندارد.

هدایت اصغری در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: قیمت این محصول برای مصرف‌کننده نهایی 3750 تومان به ازای هر کیلوگرم است که هر شانه تخم‌مرغ با دو کیلوگرم 7500 تومان می‌شود.

رئیس اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: تا آخر ماه مبارک رمضان قیمت‌ها ثابت خواهد بود و اگر قیمت نهاده‌ها افزایش نیابد، ثبات نرخ‌ها ادامه خواهد داشت.

وی افزود: شهروندان در صورت روبه‌رو شدن با قیمت‌های بالاتر و گران‌فروشی می‌توانند با این اتحادیه تماس بگیرند یا به نهادهای نظارتی و سازمان حمایت اعلام کنند تا رسیدگی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بهار
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
۰
۰
سلام من دیشب دامداران كم چرب را 500/21 خریدم كه روزهای قبل 500/16 می خریدم آیا واقعا انصاف است كه در ماه رمضان این كار را با مردم بكنند شما حساب كنید چند درصد میشود بعد می گویند كه چرا
لبنیات مصرف كم شده است مردم توان خرید ندارند مثل اینكه نان فراوان هست ولی مردم از گرسنگی دارن
تلف می شوند واقعا دستتان درد نكند ما مردم نجیبی هستیم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها