تحلیل رویترز از تحریم کشتیرانی ایران

رویترز با اشاره به اجرای تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، توقف همکاری شرکت‌های کشتیرانی خارجی با ایران را یکی از نتایج احتمالی این تحریم‌ها دانست و پیش‌بینی کرد مبادلات جاده‌ای ایران در اثر این تحریم‌ها رونق یابد.
کد خبر: ۵۷۶۰۹۵

به گزارش تسنیم، این خبرگزاری در گزارشی نوشت: دور جدید تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران که از دو روز گذشته به اجرا درآمده، موجب شده است که ایران بیش از پیش به شرکت‌های صوری برای دور زدن تحریم‌ها و استفاده از مسیرهای زمینی وابسته شود.

بخش عمده‌ای از واردات ایران شامل مواد غذایی و کالاهای مصرفی چه به صورت مستقیم و چه از طریق یک واسطه درمناطقی نظیر امارات، توسط کشتی به این کشور ارسال می‌شود. اکنون به نظر می‌رسد که جدیدترین دور تحریم‌ها موجب سخت‌تر شدن مبادلات با ایران خواهد شد.

تهران احتمالا بیش از گذشته برای واردات کالا از مسیرهای زمینی استفاده خواهد کرد که موجب افزایش هزینه حمل و نقل کالا خواهد شد.

براساس قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا، بخش‌های کشتیرانی، کشتی‌سازی، انرژی و مدیریت بنادر ایران تحت تحریم‌های واشنگتن قرار گرفته‌ است. دور جدید تحریم‌ها، به تحریم‌های قبلی علیه بخش بانکی و صادرات نفت این کشور اضافه شده است.

در حالی که براساس قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا، معافیت‌های صریحی برای صدور مواد غذایی، دارو و سایر کالاهای مصرفی به ایران در نظر گرفته شده است، اما شرکت‌های حمل و نقل دریایی برای امتناع از درگیر شدن با تحریم‌های آمریکا، از حمل این کالاها به ایران نیز خودداری می‌کنند.

براساس این گزارش، شرکت‌های کشتیرانی چین نیز به جمع تحریم‌کنندگان پیوسته‌اند. یکی از مقامات شرکت خطوط حمل و نقل کانتینری چین تائید کرد که این شرکت نیز به دنبال تحریم‌های جدید از ایران خارج می‌شود.

آغاز واردات از سوی بزرگ‌‌ترین مشتری هندی نفت ایران

شرکت مانگالور هند که در ماه آوریل به دلیل مشکلات بیمه‌ای واردات نفت از ایران را متوقف کرده بود اعلام کرد پس از رفع موانع بیمه‌ای در حال آمادگی برای ازسرگیری خرید نفت ایران است.

این شرکت در نامه‌ای به معاون وزیر نفت این کشور اعلام کرد پس از رفع موانع بیمه‌ای در حال آمادگی برای ازسرگیری واردات نفت ایران است.

شرکت پالایشگاهی مانگالور که بزرگ‌ترین مشتری هندی نفت ایران بود در ماه آوریل به دلیل خودداری شرکت‌های بیمه داخلی از ارائه خدمات بیمه به شرکت‌های پالایش‌کننده نفت ایران، واردات نفت از این کشور را متوقف کرده بود.

در نامه مدیرعامل این شرکت به معاون وزیر نفت هند آمده است: مانگالور همه اقدامات لازم برای ازسرگیری واردات و پالایش نفت ایران را در پالایشگاه خود انجام می‌دهد.

براساس این گزارش، شرکت بیمه عمومی هند می‌تواند بدون وابستگی به شرکت‌های بیمه خارجی تا پنج میلیارد روپیه معادل 84 میلیون دلار نفت وارداتی از ایران را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهد.

به این ترتیب شرکت مانگالور می‌تواند با ریسک‌پذیری بیشتر واردات نفت ایران را ازسربگیرد. شرکت اسار هند نیز اکنون با وجود مشکلات بیمه‌ای از ایران نفت وارد می‌کند.

ذخیره‌سازی نفت خام ایران روی دریا عملیاتی است

از سوی دیگر مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده درباره ذخیره‌سازی‌ نفت ایران روی دریا به دلیل نبود مشتری، گفت: ذخیره‌سازی‌های‌ شناور نفت ایران از نوع ذخیره‌سازی‌های عملیاتی است.

سیدمحمدعلی خطیبی‌طباطبایی در گفت‌وگو با شانا اعلام کرد: ذخیره‌سازی‌های نفت خام نوعی از امکانات است که همه کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت در جهان از آن بهره می‌برند و این ذخیره‌سازی‌ها انواع مختلفی دارد.

وی با بیان این که ذخیره‌سازی‌های عملیاتی یکی از انواع این ذخیره‌سازی‌هاست، گفت: ذخیره‌سازی‌های عملیاتی در مراحل مختلف تولید، حمل و صادرات با توجه به نیاز صورت می‌گیرد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: بیشتر ذخیره‌سازی‌های نفت خام در تاسیسات ذخیره‌سازی روی خشکی صورت می‌گیرد و بعضی از آنها نیز به صورت شناور و روی دریا انجام می‌شود.

خطیبی گفت: ذخیره‌سازی‌های عملیاتی امری مرسوم است و همه کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت در مواقع نیاز از آن بهره‌مند می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها