اختصاصی جام جم آنلاین

این محموله، دست اموات نمی رسد

مدیر عامل اتحادیه آرامستان‌های کشور با اشاره به معضلاتی که در بعضی شهرها برای شستشوی اموات وجود دارد، گفت: بزودی اموات به صورت مکانیزه شستشو می‌شوند.
کد خبر: ۵۷۵۵۳۰
اموات مکانیزه شسته می شوند

قدرت الله قنبریان گفت:‌ در مورد دستگاه شستشوی مکانیزه استفتائاتی از مراجع عظام تقلید انجام شده و مورد تایید قرار گرفته است؛ فقط دو اشکال در بحث شستشو با آب خالص، سدر و کافور وجود داشته است که پس از برطرف شدن مشکل، این دستگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی افزود: معمولا در خصوص امور اموات شامل تدفین، غسل، کفن و سایر موارد از مراجع تقلید استفتا گرفته می‌شود چرا که حق‌الاموات به نوعی حق‌الناس است. لذا همه موارد مذکور بر مبنای احکام شرعی انجام می‌شود و به دلیل همین حساسیت، روحانی ناظر و معینه غساله در کل آرامستانها برای نظارت در موقع غسل دادن حضور دارد.

قنبریان افزود: اتحادیه آرامستانهای کشور قراردادی در خصوص تجهیز ماشین‌های حمل متوفی منعقد کرده است که بدین ترتیب خودروهایی با قابلیت حمل بیش از یک جنازه به صورت چند کندویی بزودی تحویل آرامستانهای کشور می‌شود.

وی یادآور شد: از مزایای این خودروها که تا یک ماه آینده تعدادی از آنها تحویل اتحادیه آرامستانهای کشور می‌شود می‌توان به صرفه‌جویی در هزینه‌ها، حفظ محیط زیبست، کاهش مصرف سوخت و ترافیک و زیبایی ناوگان اشاره کرد.

وی تصریح کرد: این خودروها به صورت مرحله‌ای و در هر مرحله حداقل 20 دستگاه بین آرامستان‌هایی که ثبت‌نام و پول پرداخت کرده‌اند به ترتیب اولویت توزیع می‌شود که هزینه آن توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با وام بدون بهره در اختیار شهرداری‌ها و سازمان آرامستان‌ها قرار گرفته است.

مدیر عامل اتحادیه آرامستانهای کشور در خصوص قبور دو و سه طبقه اظهار کرد: در شهرهای تهران، مشهد، قم و کرج و ... که به لحاظ آب و هوایی جزو مناطق خشک محسوب می‌شوند از قبور دو و سه طبقه استفاده می‌شود.

قنبریان افزود: یکی از مشکلاتی که در سطح کلانشهرها داریم پر شدن 60 تا 80 درصدی فضای آرامستانهاست؛ در این خصوص پیشنهاداتی به شهرداری‌ها و مدیران عامل آرامستانها ارایه شده است و در صورت نیاز به پشتیبانی، اتحادیه آرامستانها یا سازمان شهرداریها برای حل مشکل حتی با مسئولین کشور نیز در این خصوص مکاتبه می‌کند.

وی سیستم جستجوی اموات را گامی موثر برای گذار از حالت سنتی به مدرنیزه و مکانیزه دانست و با اشاره به تعمیم سیستم جستجوی اموات و موارد مربوط به کفن و دفن خاطرنشان کرد: اکثر شهرها به این سیستم مجهز شده‌اند و ارزیابی انجام شده از شهرهایی که به این سیستم مجهز شده‌اند و خانواده متوفیان و مراجعین به آرامستان‌های مذکور حاکی از رضایت بخش‌بودن این سیستم و استقبال خانواده‌ها دارد.

قنبریان افزود: اکثر شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر یا به سیستم جستجوی اموات مجهز شده‌اند و یا آن که توسط اتحادیه آرامستانهای کشور این شهرها به شرکت تولید کننده این دستگاه‌ها معرفی شده‌اند.

وی گفت: در حال حاضر 43 سازمان آرامستان در کل کشور وجود دارد که در برخی شهرها مدیریت این آرامستان‌ها علاوه بر سازمان آرامستان توسط شهرداری‌ها و تعدادی هم به صورت هیات امنایی و سازمان اوقاف صورت می‌گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: در عین حال پیشنهاد کرده‌ایم کلیه آرامستانها به صورت مدیریت واحد اداره شوند که بدین ترتیب آرامستانهای هیات امنایی و سازمان اوقافی به تک مدیریتی تبدیل شده و زیر نظر شهرداری‌ها قرار گیرند تا خدمات مشترکی به آرامستانهای ارائه شود.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها