رئیس‌جمهور در مراسم تجلیل از فرهیختگان عرصه فرهنگ و هنر:

کار هنری زیباترین بیان حقایق هستی و حالات روحی انسان است

معاون فرهنگی وزیر ارشاد:

مدرک و نشان هنری ارزش استخدامی دارد

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به اینکه درجه‌های هنری ارتباطی به مدرک تحصیلی افراد ندارد، گفت: 180 هزار تومان به افراد مشمول طرح تکریم و 120 هزار تومان به مستمری‌بگیران هنرمند اعطا می‌شود.
کد خبر: ۵۷۴۵۶۶
مدرک و نشان هنری ارزش استخدامی دارد

علی اسماعیلی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره امتیازها و اعتبار درجه یک هنری که طی چند روز گذشته از سوی رئیس جمهور به دو نویسنده و هشت شاعر اعطا شد، گفت: شورایی تحت عنوان شورای ارزشیابی داریم که کار این شورا، ارزشیابی هنرمندان، ارزیابی اسناد، مدارک و سوابق هنری و فرهنگی افراد است تا در نهایت به آنها درجه هنری اعطا شود؛ این مسئله در چند معاونت ارشاد وجود دارد؛ ما نیز متناظر با آن شورایی داریم که تشکیل می‌شود و درخواست‌های هنرمندان پس از تکمیل پرونده‌هاشان را بررسی می‌کند.

وی ضمن بیان اعتبار و ارزش درجه‌های هنری تصریح کرد: از درجه هنری یک تا پنج داریم. گواهی‌نامه درجه یک هنری معادل مدرک دکتری و گواهینامه درجه دو هنری معادل مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس است، همین طور گواهینامه درجه پنج که معادل مدرک دیپلم است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: این درجه‌ها ارتباطی به مدرک تحصیلی افراد ندارد، در این راستا کمیته‌ای تشکیل می‌شود و سوابق افراد را بررسی می‌کند. در چند حوزه: شعر، داستان و عرصه‌های هنری این درجه‌ها اعطا می‌شود.

نویسنده و هنرمندانی که شغل دولتی ندارند مستمری می‌گیرند

این مقام مسئول در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با تاکید بر این مهم که بخشی هم اختصاص به طرح تکریم دارد، تصریح کرد: افراد نویسنده و هنرمندی که شغل دولتی ندارند و در حال حاضر مستاصل است، تحت لوای «طرح تکریم» قرار می‌گیرد که بر این اساس مستمری ماهانه به او ارائه می‌شود. در این صورت افراد باید بالای 60 سال سن داشته باشند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در تبیین بیشتر معرفی افراد برای دریافت مدرک هنری اظهارداشت: در ابتدای این مسیر نویسنده بودن یا هنرمند بودن فرد احراز می‌شود و سپس امتیاز بر اساس کار این فرد داده می‌شود، که این امتیازات بر مبنای جدول است، البته بخشی از این امتیازات از مجموع سوابق و تالیفات ارائه می‌شود؛ پس از آن اعطای تا سقف 30 امتیاز در اختیار اعضا است، مجموع میانگین به امتیاز فرد اضافه می‌شود و نهایتا امتیاز فرد بر اساس جدول ارائه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که در زمان آقای پرویز برای برخی از نویسندگان مستمری تعیین شده بود اما در زمان آقای دری تاکنون قطع شده، افزود: متاسفانه در دوسال گذشته جلسات برپا نشد مثلا آقای سرشار یا زنده یاد فردی از اعضای این کمیته هستند، در هر معاونت این موارد بررسی می‌شود که در نهایت یک شورای اصلی وجود دارد که در دبیرخانه شورای ارزشیابی موارد بررسی می‌شود، در این بخش ترکیب مجدد فرق می‌کند که شامل معاون مربوطه، بعلاوه یک نماینده از فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، فرهنگستان هنر، یک نماینده از سازمان مدیریت می‌شود، پرونده‌های نمره داده و قطعی در این شورا مجددا برسی می‌شود.

اسماعیلی ضمن اشاره به این مطلب که از روزی که آمدم سعی کردم این جلسات را به سرعت تشکیل دهم، اضافه کرد: در آن زمان شاید پرونده حدود 60 یا 70 نفر در معاونت فرهنگی به دلیل برپایی جلسات نامنظم مانده بود، سه جلسه پیش از سال 92 و یک جلسه پس از سال جدید برگزار کردیم و تکلیف 35 نفر مشخص شد که با رفتن به شورای ارزشیابی، اعطای تسهیلات به 25 نفر قطعی شد، این تعداد یا درجه گرفتند، یا شامل مستمری شدند و یا طرح تکریم.

مدرک و نشان هنری ارزش استخدامی دارد

وی درباره اینکه افراد مستمری بگیر همان هنرمندان دوران آقای پرویز هستند؟ گفت: هر پرونده‌ای که مانده بود بررسی شد، حتی به اعتراض‌ها هم رسیدگی شده است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پاسخ به این سوال که این افراد که مدرک درجه یک هنری و یا نشان دریافت کرده‌اند، چه امتیازهایی خواهد داشت؟ گفت: این مدرک معادل مثلا دکتراست، امتیازهایی برای افراد مشمول دارد از آن جمله ارزش استخدامی است که می‌توان به آن اشاره داشت البته برخی نویسندگان و هنرمندان گلایه‌هایی دارند و معتقدند باید بر اساس این درجه‌ها امتیازها و مزایایی داشته باشد.

اسماعیلی افزود: از دولت نهم تاکنون حدود  10 نفر درجه هنری یک گرفتند، البته افراد ابتدا درجه دو اخذ کرده و سپس درجه یک دریافت می‌کنند.

به گفته وی، حدود 15 نفر طی دولت نهم و دهم مشمول طرح تکریم شده‌اند که شامل پیشکسوت‌ها است، این طرح مربوط به هنرمندان بالای 60 سال است که این افراد حدود 180 هزار تومن دریافت می‌کنند، اما هنرمندان مستمری بگیر 120 هزار تومان می‌گیرند، مستمری بگیران شامل هنرمندان از کار افتاده غیر شاغل، یا بیمار یا تنگی معیشت هستند. یکی از شرایط اخذ مستمری غیر شاغل بودن است.

بر اساس این گزارش؛ طبق ماده 22- دارندگان نشان از مزایای زیر برخوردار می‌شوند:

الف – مزایای مادی

1-    نشان عالی استقلال: 200 سکه بهار آزادی

2-    نشان عالی آزادی: 200 سکه بهار آزادی

3-    نشانهای تخصصی و عمومی درجه یک : 100 سکه بهار آزادی

4-    نشانهای تخصصی و عمومی درجه دو : 75 سکه بهار آزادی

5-    نشانهای تخصصی و عمومی درجه سه : 50 سکه بهار آزادی

ب: مزایای غیر مادی

1-    شرکت در مراسم و آیین‌های رسمی

2-    چاپ نام و مشخصات دارندگان نشان در مجموعه‌های ادواری

3-    نصب تصویر و لوح یادبود در شهرداری زادگاه یا موسسه و محل خدمت

4-    اولویت در برخورداری از فرصت‌های مطالعاتی و دریافت امکانات لازم برای اجرای طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی

فصل سوم- دفتر اعطای نشانهای دولتی و وظایف آن

ماده 24- دفتر اعطای نشان‌های دولتی مستقر در دفتر رییس جمهور مسئول هماهنگی امور مربوط به اعطای نشان‌ها و اجرای این آیین نامه در بخش مربوط به وظایف دفتر است.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسین شهبازی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
۲
۰
باسلام احتراما بنده درزمینه خوشنویسی فعالیت میكنم دردوره ممتاز هستم و بازنشسته كشوری برای دریافت درجه هنری چه كاری باید انجام دهم واز كجا شروع كنم

نیازمندی ها